۰

افتتاح ۲۸۰۰ پروژه مخابراتی با سرمایه‌گذاری ۳۴ هزار میلیارد ریال

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۱
افتتاح ۲۸۰۰ پروژه مخابراتی با سرمایه‌گذاری ۳۴ هزار میلیارد ریال
افتتاح ۲۸۰۰ پروژه مخابراتی با سرمایه‌گذاری ۳۴ هزار میلیارد ریال

آی‌تی‌من- دیروز در مراسمی ‌در شرکت مخابرات ایران، آئین بهره‌برداری از پروژه‌های شرکت ملی مخابرات ایران به مناسبت روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی برگزار شد.

این پروژه‌های مخابراتی همگی در راستای زیرساخت‌های ارتباطی کشور هستند و در استان‌های مختلف به سرانجام رسیده‌اند.

در این مراسم با برقراری ارتباط زنده با چند استان کشور، پروژه‌های مختلف افتتاح شد. برپایه این گزارش، در استان مازندران ۵۸ پرژه مخابراتی افتتاح شد که از میان آنها می‌توان به ایجاد ۵۰ هزار پورت فیبرنوری برای ۳۵ شهرک‌های صنعتی، اجرای ۱۰ کیلومتر فیبر نوری و همکاری با ۲۵۰ شرکت برای ظرفیت‌سازی بیش از ۲ هزار پورت ftth (فیبرنوری) اشاره کرد. در استان سیستان و بلوچستان نیز در مجموع یک‌هزار و ۵۵۲ کیلومتر فیبر نوری اجرا شد که از این مسیر ۸۹۳ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و به واسطه آن ۱۲۸ سایت به فیبر نوری وصل شده است. در استان هرمزگان ۲۰۷ پروژه با اعتباری بیش از ۱۹۸ میلیارد تومان در بخش زیرساخت ftth افتتاح شد. در استان البرز اتفاق بزرگی رخ داد و به واسطه آن نخستین سوئیچ بزرگ در شبکه ثابت کشور افتتاح شد. این استان امروز ۶ پروژه بزرگ و تاثیرگذار مخابراتی را افتتاح کرد. یکی از آنها سوئیچ یکپارچه کشوری مخابرات است که ظرفیتی برای اجرای چهار میلیون و ۵۰۰ هزار پورت فیبر نوری و همچنین سرویس‌دهی به ۶ استان را انجام می‌دهد. برای این کار اعتباری بیش از ۱۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. مجید سلطان، مدیرعامل شرکت ملی مخابرات در این مراسم گفت: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیزات مخابراتی در کشور نصب شده است و هفت درصد این مبلغ باید برای نگهداری تجهیزات صرف شود. شبکه ارتباطی کشور برای به‌روزرسانی و بهبود فعالیت به این بودجه نیاز دارد. وی اظهار داشت: توسعه شبکه ارتباطی ثابت در سال جاری به سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی نیاز دارد. اگر این منابع تزریق نشود نمی‌توان انتظار داشت که اینترنت آن‌طور که مورد انتظار است، سرعت بگیرد و به کیفیت آن افزوده شود. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: برای افتتاح این پروژه‌ها بیش از سه‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است اما این سرمایه‌گذاری فقط در بخش ثابت و زیرساختی انجام شده و در بخش سیار و توسعه این بخش به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است. وی بیان‌داشت: توسعه ارتباطات ثابت کشور در حوزه وویس و دیتا، نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر دارد و دولت و مجلس با سیاست‌گذاری‌های مشخص از این مساله حمایت خواهند کرد. انتظار ما این است که در آینده نزدیک بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه زیرساختی و توسعه ثابت را افتتاح کنیم که این سرمایه گذاری‌ها حوزه اینترنت ثابت کشور را دچار تحول خواهد کرد.

 رشد 33 درصدی استفاده روزانه کاربران از پهنای باند 
سلطانی در ادامه گزارشی از ارتباطات ثابت در کشور ارائه داد و گفت: ترافیک روزانه استفاده کاربران از پهنای باند ۳۳ درصد شده داشته و رکورد ۱۵ هزار و ۵۰۷ ترابایت استفاده از پهنای باند را زده است.  وی با تاکید بر اینکه سهم مخابرات از بازار ADSL  و فیبرنوری (FTTH) در سال قبل ۳۰ درصد رشد داشته است، افزود: ۳۸ درصد رشد درآمد مخابرات از پهنای باند است و در این مدت ۴۰۷ هزار مشترک فعال به باند پهن ثابت پیوسته‌اند. مدیرعامل شرکت ملی مخابرات با تاکید بر اینکه اصلاح تعرفه باید در این حوزه انجام شود، افزود: با وجود ثبات در تعرفه‌ها، شرکت مخابرات در سال ۱۴۰۰ در بخش تلفن ثابت ۶۸۲ هزار و ۹۱۴ دایری داشته و در بخشADSL  گذشته به یک میلیون و ۱۴۶ هزار و ۳۸۹ پورت رسیده است.  سلطانی با بیان اینکه هزینه‌های نگهداری از تجهیزات مخابراتی بسیار بالا است، تاکید کرد: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیزات مخابراتی در کشور نصب شده و هفت درصد این مبلغ باید برای نگهداری تجهیزات صرف شود. وی ادامه ‌داد: شبکه ارتباطی کشور برای به‌روزرسانی و بهبود فعالیت به هزینه‌ کردن این مبلغ نیاز دارد. مخابرات تا حد ممکن در بخش توسعه و نگهداری از تجهیزات هزینه کرده است، اما برای بهبود در این فرایند و رشد در به‌روزرسانی شبکه‌ای که ۲۴ ساعته در هفت روز هفته کار می‌کند باید تعرفه‌ها تغییر کند.
 
مرجع : ايرنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۸۸۲۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما