۰
در مراسم افتتاح پروژه‌های توسعه ارتباطات اعلام شد

راه‌اندازی آزمایشی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند با حضور ده دستگاه

وزیر ارتباطات: 86 درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۳
راه‌اندازی آزمایشی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند با حضور ده دستگاه
راه‌اندازی آزمایشی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند با حضور ده دستگاه

آی‌تی‌من- مراسم روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتیدیروز، سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و معاونان این وزارتخانه و جمعی از فعالان بخش خصوصی و نمایندگان مجلس برگزار شد.

در این مراسم پروژه‌هایی شامل اتصال ۶۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات از طریق ارتباط تصویری با ۴ روستا به نمایندگی از سایر روستاها افتتاح شد.

چهار روستای آبرود از توابع شهرستان داورزن در استان خراسان‌رضوی؛ روستای نگار من از توابع شهرستان شاهرود در استان سمنان، روستای گرزین خیل از توابع شهرستان سوادکوه در استان مازندران و روستای کلاهواز توابع شهرستان بشاگرد استان هرمزگان از طریقارتباط تصویری به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

همچنین اتصال شبکه فیبرنوری در استان بوشهر از طریق ارتباط تصویری با استانداری بوشهر انجام شد.

توسعه ظرفیت مراکز تبادل ترافیک داخل کشور IXP و سامانه NPT و راه‌اندازی مرکز داده ایرانیان نت با دستور وزیر ارتباطات از دیگر پروژه‌هایی بود که دیروزافتتاح شد.

در ادامه این مراسم، تفاهم‌نامه توسعه دسترسی به شبکه فیبرنوری میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و ۹ شرکت ارائه کننده خدمات ارتباطات ثابت به امضا رسید. با امضای اینتفاهم‌نامه، ۹ شرکت متعهد شده‌اند بیش از ۸ میلیونپورت از ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری مدنظر را راه‌اندازی کنند.

در ابتدای این مراسم نیز پنلی با موضوع فناوری‌هایدیجیتال در خدمت سالمندان با حضور محمد خوانساریمعاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات و وحیدیزدانیان رئیس پژوهشگاه ICT برگزار شد.
 
راه اندازی آزمایشی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این رویداد تأکیدکرد: با امضای تفاهم‌نامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با ۹ شرکت خصوصی برای توسعه شبکه ارتباطی مبتنی بر فیبر نوری گام بزرگی برایتحقق وعده راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت پرسرعت مبتنیبر فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها برداشته شد.

عیسی زارع‌پور گفت: امروزه زندگی مردم به زندگیدیجیتال تبدیل ‌شده است و بنابراین متناسب با اینتغییرات، دولتمردان هم باید سیاست‌های خود را تغییر دهند و زیرساخت‌های مناسب با شرایط جدیدرا فراهم کنند.

وی بابیان اینکه جهان هم در حال طی این مسیراست گفت: فناوری اطلاعات برای تسهیل زندگی مردم تبدیل به یک‌رویه در جهان شده است.

وزیر ارتباطات با اشاره به شعارهای اتحادیه جهانیمخابرات (ITU) گفت: بر پایه تغییرات متأثر از ارتباطات و فناوری اطلاعات، شعارهای این سازمان بین‌المللی هم از شعارهای کلی مثل تأثیر فناوری بر محیط‌زیست و یا فرهنگ، به شعارهایی با تأثیرفناوری اطلاعات بر تسهیل زندگی مردم تغییرپیداکرده است. نمونه مشخص آن شعار امسال اینسازمان یعنی «فناوری‌های دیجیتال برای افراد مسن و سالمندی سالم» است.

وی افزود: ما هم در دولت سیزدهم به دنبال اینهستیم از ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان یکفناوری راهبردی، نخست برای تسهیل زندگی مردم استفاده کنیم و دوم از آن برای اعمال حکمرانی مبتنیبر داده استفاده کنیم؛ یعنی تصمیمات مدیران کشور به‌جای اینکه بر اساس حدس و گمان باشد بر اساس پایش و داده‌های دقیق باشد. در همین راستا خوشحالم که عرض کنم امروز خانواده بزرگ ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنار دولت برای اجرای طرح بزرگ اقتصادی اخیر قرار گرفت است.

زارع پور ادامه داد: شب گذشته در جلسه‌ای در ارتباطات با کالابرگ الکترونیکی بحثی شد مبنی بر اینکه اینطرح مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات باشد، بنابراین ابتدا باید مشخص شود که چند درصد کشور به این شبکه دسترسی دارند. مایه مسرت است که اعلام کنم برخلاف میانگین جهانی - بر اساس اعلام دبیر کل اتحادیهجهانی مخابرات در پیام امسال خود به مناسبت روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعات- ۶۰ درصد مردم جهان به شبکه ارتباطی دسترسی دارند، اما در جمهوریاسلامی‌ایران جدا از شهرها، با اتصال ۶۰۰ روستایجدید که امروز به بهره‌برداری رسید، بیش از ۸۶ درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.

وی تأکید کرد: این یعنی اجرای هر طرح فناورانه پایه‌ای در کشور به‌واسطه زیرساخت‌هایی که در کشور فراهم‌شده است بیش از گذشته امکان اجرا دارد. اینمهم یک نمونه عینی از گره‌گشایی فناوری اطلاعات در زندگی مردم است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بابیاناینکه در حوزه سوم هم اعتقاد داریم که ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند گفت: این حوزه ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و به همین خاطر هیات دولت برای نخستین بار جمع محدودی را انتخاب کرده و کلیه اختیارات خود را به آن‌ها تفویض کرده است و هیات دولت کوچکی را برایپیشبرد اقتصاد دیجیتال در کشور راه‌اندازی کرده است.

زارع پور در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با ۹ شرکت خصوصی برای توسعه شبکه ارتباطی مبتنی بر فیبرنوری گفت: با این اتفاق گام بزرگی برای تحقق وعده راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت پرسرعت مبتنی بر فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها برداشته شد.

وی افزود: زمانی که این قول را دادیم عده‌ای گفتند این طرح نشدنی است، اما امروز می‌بینیم با تمهیداتی که دولت پیش‌بینی کرده و یک‌سوم از درآمد خود از اپراتورهای تلفن همراه چشم‌پوشی کرد تا این منابع صرف توسعه شبکه ارتباطی مبتنی بر فیبرنوری شود، این طرح شدنی شده است.
وی افزود: این نشان می‌دهد که ما با سازوکار لازم برایاجرای این پروژه وارد میدان شده‌ایم و چون این پروژه متعلق به مردم است منتظر کسی نمی‌ایستیم و در حال فراهم کردن زمینه‌های لازم هستیم تا منابع درآمدی که دولت برای توسعه این شبکه فراهم کرده است را به هر شرکتی که می‌تواند در این زمینه اقدام کند بدهیم.

زارع پور در ادامه با اشاره به پروژه کلیدی دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یعنی راه‌اندازی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند گفت: راه‌اندازی این پنجره تبدیل به قانون شده است و همه دستگاه‌ها مکلف شده‌اندپنجره واحد خدمات خود را راه‌اندازی کنند که دیگرسامانه‌های متعدد تبدیل به خاطره شوند و بعد هم وزارت ارتباطات تا دی‌ماه پنجره واحد ملی را راه‌اندازی کند.

وی افزود: خوشحالم اعلام کنم که پنجره واحد ملیخدمات دولت از امروز (دیروز) با حضور ۱۰ دستگاه به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است و مردم می‌توانند نمونه‌ای از طعم شیرین فناوری را بچشند و با یک‌بار ورود به این سامانه و احراز هویت به تمام سرویس‌هایی که ارائه می‌شود دسترسی یابند.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: شاید ۵ درصد از کار اینپنجره واحد انجام‌شده است و امیدواریم با مطالبه‌گریرسانه‌ها از مسوولان تا شهریورماه شاهد راه‌اندازیکامل پنجره واحد خدمات با حداکثر حضور دستگاه‌هاباشیم.

وزیر ارتباطات پیش از حضور در این نشست در نمایشگاهی که در حاشیه این مراسم برپا بود و به توانمندی‌های شرکت‌های داخلی در حوزه توسعه شبکه ملی اطلاعات اختصاص داشت بازدید کرد.
 
کد مطلب : ۲۷۸۸۴۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما