۰
رییس سازمان فناوری اطلاعات:

تحول دولت مردمی ‌از بستر توسعه شبکه ملی اطلاعات می‌گذرد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۲
تحول دولت مردمی ‌از بستر توسعه شبکه ملی اطلاعات می‌گذرد
تحول دولت مردمی ‌از بستر توسعه شبکه ملی اطلاعات می‌گذرد

آی‌تی‌من- محمد خوانساری درمراسم روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که امروز سه شنبه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، با تاکید بر اینکه سازمان فناوری اطلاعات ایران به دنبال شیرینکردن ذائقه مردم از خدمات فناوری اطلاعات است، بسترسازی برای عرضه خدمات دولت هوشمند، توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد سکوهای خدمات رسان را از جمله تکالیف در دست اجرا عنوان کرد.

وی با اشاره به تکالیفی که در طرح کلان شبکه ملیاطلاعات و نیز سند تحول دولت مردمی‌ در این بخش دیده شده است، گفت: این دو طرح همراستا با یکدیگرباید دنبال شوند و ما معتقدیم که تحول دولت مردمی ‌از بستر توسعه شبکه ملی اطلاعات می‌گذرد.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه رویکرد ما در سازمان فناوری اطلاعات تحقق «دولت به مثابه پلتفرم» است، ادامه داد: این رویکرد، باز طراحی ارائه خدمات هوشمند، زیرساخت‌های ابری و سکوهای قابل استفاده و نیز پنجره واحد خدمات دولت را شامل می‌شود تا با استفاده از فناوری‌های تحول آفرین و بر بستر پلتفرم، دولت کارا و مؤثر محقق شود و شاهد رشد و افزایشکیفیت خدمات و نوآوری باشیم.

وی گفت: دولت یک سکو است و زیرساخت‌ها را برایشرکت‌های دانش بنیان و اپراتورهای خدماتی ارائه خواهد داد و در این صورت شاهد افزایش اعتماد کسب و کارها، افزایش بهره وری و تولید دانش بنیان و خدمات خواهیم بود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات فرصت سازی یکساندر دسترسی به خدمات پایه دولتی و توانمندسازیشرکت‌های دانش بنیان را از دیگر برنامه‌های مدنظر عنوان کرد و افزود: جایگزینی خدمات دستگاه‌هایدولتی با خدمات بخش خصوصی و یا ارائه خدمات ترکیبی، امسال در قالب اپراتورهای خدماتی (PGSP ) محقق می‌شود و به تدریج شرایط آن را اعلام عمومی‌می‌کنیم.

وی ایجاد پروژه «ابر دولت» را به عنوان زیرساختیکپارچه خدمات دولت، پنجره ملی خدمات هوشمند و امکان مشارکت مردم در بهبود فرآیندها را از دیگربرنامه‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: نظام تعرفه گذاری خدمات و رقابتی کردن آنها، نظارت و حضور بر ساماندهی بازار ICT و توسعه مرکز تبادل اطلاعات و نیز تأمین و ارزیابی امنیت شبکه با فعال سازیشرکت‌های خصوصی حوزه امنیت و مراکز آپایدانشگاهی از برنامه‌های مدنظر سازمان فناوری اطلاعات برای سال جاری است.

خوانساری با اشاره به شعار امسال روز جهانیارتباطات که از سوی اتحادیه جهانی مخابرات، «فناوری‌های دیجیتال برای افراد مسن و سالمندیسالم» نامگذاری شده است، گفت: این بازار در کشور ما بسیار بکر است و پرداختن به این موضوع صرفه اقتصادی برای استارت آپها خواهد داشت. پایش ما در این زمینه نیز نشان می‌دهد که با توجه به افزایشامید زندگی، بازار وسیعی برای بهبود کیفیتسالمندان با استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطیوجود دارد و سرمایه گذاران و استارت‌آپ‌ها می‌تواننداین بازار را مدنظر قرار دهند.

وی گفت: هم اکنون اگر متوسط سن کارآفرینان موفق در کشور را در بازه سنی ۴۰ تا ۴۵ سال در نظر بگیریم،با ایجاد بازار فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی برایسالمندان فعلی، در آینده این کارآفرینان می‌توانند در سن سالمندی، هدایتگر این بخش هم باشند.
 
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۸۸۴۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما