۰

رونمایی از دستاوردهای سرمایه گذاری در تکنولوژی و نوآوری دمودی دیجی‌نکست برگزار شد

تاریخ انتشار
شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۸
رونمایی از دستاوردهای سرمایه گذاری در تکنولوژی و نوآوری
دمودی دیجی‌نکست برگزار شد
رونمایی از دستاوردهای سرمایه گذاری در تکنولوژی و نوآوری دمودی دیجی‌نکست برگزار شد

آی‌تی‌من- دیجی‌نکست با عنوان مرکز نوآوری و سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالا از زمستان 1397 با هدف توانمندسازی جوانان با استعداد و حمایت از ایده‌های نوآورانه تکنولوژی‌ محور شروع به کار کرد. فعالیت‌های اصلی این مجموعه شامل سرمایه‌گذاری بر کسب‌وکارهای نوپا، توسعه محصولات لبه تکنولوژی، شتابدهی و پیش‌شتابدهی تیم‌های استارتاپی و برنامه‌های آموزشی در راستای همراهی با استعدادها است.

سبد سرمایه‌گذاری دیجی‌نکست 44 استارتاپ متمرکز بر زنجیره ارزش تجارت الکترونیک را دربرمی‌گیرد و حاصل سه سال فعالیت این مجموعه است. این استارتاپ‌ها از سه منبع «جستجو در اکوسیستم استارتاپی ایران»، «کمپ‌های استارتاپی دیجی‌نکست» و «Tech studio» به سبد سرمایه‌گذاری دیجی‌نکست ورود کرده‌اند.

در نیمه آغازین رویداد، 7 گروه از استارتاپ‌های فعال مجموعه دیجی‌نکست به ارائه و معرفی محصولات و دستاوردهای خود پرداختند. این استارتاپ‌ها مراحل اولیه جذب سرمایه‌ خود را از دیجی‌نکست یا مراکز سرمایه‌گذاری دیگر دریافت کرده که شامل گنجه «لاکر هوشمند»، آپتایم «پلتفرم بهینه‌سازی ناوگان لجستیک با کمک هوش مصنوعی»، ساینور «روباتانباردار»، روبوویر «پلتفرم مدیرت روبات‌ها در انبار»، ماکوویژن «پکیج سخت‌افزاری نرم‌افزاری پردازش تصویر»، یوسیستنت «دستیار صوتی هوشمند فارسی»، دژینو «پلتفرم تشخیص تقلب در بازاریابی دیجیتال» و کارپو «پلتفرم مدیریت رفتار رانندگان» هستند و مرحله ورود به بازار  را طی کرده‌اند.

روبات انباردار ساینور و پلتفرم روبوویر فعال در زمینه  انبارداری پیشرفته و در سطح کلان است. به گفته مرتضی حق بیگی ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ روبات همزمان در یک محیط فشرده مسیر‌یابی انجام می‌دهند و این کار در کمترین زمان بدون ترافیک روبات‌ها انجام می‌شود.

استارتاپ آپتایم در زمینه پخش و جمع آوری و بهینه‌سازی ناوگان حمل‌ونقل فعالیت دارد. در این محصول آدرس با استفاده از هوش مصنوعی‌ به لوکیشن تبدیل می‌شود. مشتریان این استارتاپ در حال حاضر کسب‌و‌کارهای معروفی همچون  دیجی‌کالا، ایران خودرو، زر ماکارون و ... است.

زهرا رضوی از استارتاپ یوسیستنت درباره سبک زندگی جدید با یوسیستنت سخن گفت. محصول این استارتاپ یک اسپیکر هوشمند است که سبک زندگی افراد را می‌تواند متفاوت اجرا کند. این استارتاپ  تاکنون از دیجی‌نکست و آریو (زیرمجموعه شرکت پایاسازه پاسارگاد) جذبسرمایه کرده است.

استارتاپ گنجه در حوزه دریافت فعال است و زمانی که سخن از آینده دریافت باشد این محصول حرفی برای گفتن دارد. به گفته احمد نبی‌پور از گنجه، این محصول باعث کاهش ۴۰ درصدی هزینه لجستیک برای مشتریان می‌شود. مشتریان استارتاپ گنجه در حال حاضر دیجی‌کالا، الوپیک و ... هستند.

کارپو استارتاپی است که در حوزه تحلیل رفتار رانندگان فعال است. این محصول به تحلیل رفتار کاربران راننده می‌پردازد و تا حد زیادی خسارت‌ها را کاهش می‌دهد. این استارتاپ در حال حاضر مشتریانی همچون دیجی‌کالا، سیف‌ سرویس و ... دارد.

در بخش دوم مراسم، با حضور  حمید محمدی «مدیرعامل دیجی‌کالا و رئیس هیئت مدیره دیجی‌نکست»، سعید محمدی «رئیس هیئت مدیره دیجی‌کالا»، آرین افشار «مدیرعامل جوانه»، وحید فخر «معاون سرمایه‌گذاری دیجی‌نکست»، محمود کریمی «مدیرعامل و عضو هیات مدیره سکو» و سهیل مقدم «معاون فناوری دیجی‌کالا» با موضوع «چالش نوآوری در کسب‌وکارهای اینترنتی» مورد بحث، گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

حمید محمدی دلیل این موضوع را وجود مشکلاتی در هر دو زمینه عرضه و تقاضا ارزیابی کرد. به عقیده او این دسته از نیاز‌ها در بستر‌هایی شکل می‌گیرند که بزرگ هستند و امکان پرداختن هزینه‌های گزاف و تکنولوژی را دارند. وی در ادامه فلسفه وجودی دیجی‌نکست را سرمایه‌گذاری در نوآوریو تکنولوژی مطرح کرد.

سهیل مقدم در خصوص دور بودن از هایتک (لبه تکنولوژی) مخالفت خود را اعلام کرد و گفت: «من خیلی موافق این نیستم که دور از لبه تکنولوژی هستیم.» سهیل مقدم در خصوص آینده‌ متصور برای دیجی‌کالا گفت: «می‌خواهیم دیجی‌کالا مثل یک لگو باشد که در همه زمینه‌ها سرویس ارائه می‌کند.»

پنل با موضوع بنچ‌مارک و توسعه کسب‌وکار‌ها به صورت مشابه، ادامه یافت. آرین افشار در این خصوص بنچ‌مارک را مثبت تلقی کرد و گفت: «به نظر شخصی من بنچ‌مارک فعالیت مفیدی است؛ توسعه کسب‌وکار به صورت مشابه در هر صنعتی معنی پیدا می‌کند.»

در ادامه پنل موضوع مهاجرت و مشکلات آن مطرح شد. سعید محمدی در این باره گفت که مهاجرت لزوما بد نیست و اتفاقا گاهی هم لازم است. او در پاسخ به اهداف میسر شده دیجی‌نکست تا به الان گفت: «ایده شروع و راه‌اندازی دیجی‌نکست از آن جایی شروع شد که فعالیت‌های دیجی‌کالا گسترش یافت و در ابعاد گسترده، تنوع سرویس‌دهی، مخاطبان و حفظ و نگه‌داشت سطح گسترده کار سختی بود. در این جا متوجه شدیم دیجی‌نکست محیط بسیار خوبی را فراهم می‌کند.» وی در ادامه «اهداف به دست آمده دیجی‌نکست را به‌کارگیری تکنولوژی‌های زیر ساخت ابری، فینتک، لجسیک و ... » تلقی کرد.

در پایان سعید محمدی با بیان اینکه امنیت سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود ندارد اظهار داشت:«اگر این احساس امنیت به وجود آید، سرمایه‌گذاری و پول کافی ایجاد می‌شود و بعد از آن می‌توان در لبه تکنولوژی‌ هم، انتظار لازم را داشت.» وی در ادامه افزود: «اولین کار این است که فکر کنیم ببینیم به چه صورت حس عدم امنیت سرمایه‌گذاری از بین برود؟!»

از دیگر موضوعات محوری این رویداد بحث مهاجرت استعدادهای کشور و اشاره به لزوم حمایت نهادهای دولتی و خصوصی از این جوانان بود.این‌گونه عنوان شد که گروه دیجی‌کالا با تاسیس دیجی‌نکست به عنوان بازوی نوآوری و سرمایه‌گذاری، علاوه بر اهداف توسعه تکنولوژی و نوآوری در صنعت تلاش می‌کند بستری را برای رشد و پیشرفت این جوانان فراهم کند. 

بعد از اتمام پنل و ارائه 7 گروه دوم استارتاپ‌های فعال دیجی‌نکست، در بخش investment zone، مهمانان حاضر در رویداد برای تعامل و تبادل نظر با گروه‌های استارتاپی در ارتباط با حوزه فعالیت‌شان پرداختند.

هفت گروهی که در نیمه دوم رویداد محصولات خود را برای مهمانان ارائه کردند شامل بایتیکل «دستیار آموزشی رمزارزها»، موزکوین «پلتفرم آموزش و بازی در حوزه کریپتوکارنسی»، ریرا «پلتفرم پایش سلامت»، لوکپوینت «پلتفرم تفریحی و جستجو کافه‌ها»، ویراست «مربی ورزشی هوشمند»، میس‌لی «پلتفرم پیشنهاددهنده محصولات بهداشتی مورد نیاز پوست» و رکوتک «ویترین هوشمند تعاملی» بودند.

استارتاپ‌های گروه دوم به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده و در مرحله جذب سرمایه و یا ورود به بازار و توسعه محصول خود هستند. در پایان رویداد امیر صالحی، مدیرعامل دیجی‌نکست، ضمن تقدیر و تشکر از مهمانان هدف از برگزاری این رویداد را حمایت و پشتیبانی از استعدادها برای ماندن در ایران و انجام فعالیت اقتصادی در کشور خود، به منظور ساخت آینده‌ای روشن اعلام کرد.

 
کد مطلب : ۲۷۸۸۵۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما