۰
وزیر اقتصاد در نشست بررسی مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرد:

کارگروه ویژه رسیدگی به شکایت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل می‌شود

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۲
کارگروه ویژه رسیدگی به شکایت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل می‌شود
کارگروه ویژه رسیدگی به شکایت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل می‌شود

آی‌تی‌من- تازه‌ترین نشست پیگیری موانع سرمایه‌گذاری و تولید که قرار است هرماه با حضور وزیر اقتصاد، مسوولاندستگاه‌های مربوطه و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی و صاحبان کسب‌وکارها برگزار شود، به بررسی مشکلات شرکت‌هایدانش‌بنیان اختصاص داشت.

در ابتدای این نشست حسین سلاح‌ورزی نائب رئیس اتاق ایران با اشاره به تلاش وزیر اقتصاد برای بهبود و تسهیلفضای کسب‌وکار گفت: در وزارت اقتصاد دولت سیزدهم این هدف از دو مسیر حذف مقررات زائد در قالب هیات مقررات زدایی و همچنین برگزاری جلساتی از این دست برای طرح مسائل و مشکلات شرکت‌ها و کسب‌وکارها به صورت موردی دنبال می‌شود.

او با اشاره به نام‌گذاری سال به نام شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه داد: نظر به اهمیت جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان این فرصت فراهم شد تا در جلسه‌ای اختصاصی با حضور وزیر اقتصاد، مسوولان گمرکی، سازمان امور مالیاتی، سازمان بورس و ... که به طور مستقیم با فضای کسب‌وکار ارتباط دارند، و همچنین با حضور نمایندگان تشکل‌های اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان و یاصاحبان کسب‌وکارهای این حوزه مسائل مربوط به این شرکت‌هابررسی شود.

در ادامه این جلسه نمایندگانی از شرکت‌های دانش‌بنیان به ارائه نقطه‌نظرات و مشکلات شرکت‌های خود پرداختند. یکی از مهم‌ترین مشکلات مطرح‌شده از سوی نمایندگان این شرکت‌هامشکل افتتاح خط اعتباری ریالی و همچنین مشکل مالیاتی و ارزش‌گذاری دارایی‌های معنوی شرکت‌های دانش‌بنیان بود.
 
هیچ لایحه‌ای را که منافع تولیدکنندگان را درگیر کند امضا نمی‌کنم
احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در ایننشست تأکید کرد: درباره شکایات شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه شکایت‌های مالیاتی کارگروه ویژه‌ای ایجاد می‌شود تا این شرکت‌ها از حمایت‌های قانونی برخوردار شوند یا با انواع معافیت‌های مالیاتی این نهال‌های نوپا به درخت تنومند تبدیل شوند.

خاندوزی با بیان اینکه مسیر سیاست‌گذاری حمایت از تولیدکنندگان به ویژه تولیدکنندگان دانش‌بنیان را دنبال می‌کنیم، گفت: دولت موظف است که کیفیت مقررات گذاری را به نحوی برساند تا هر روز و هر هفته نیازی به اصلاح بخشنامه‌هانباشد. من از فردا هیچ لایحه‌ای را که منافع تولیدکنندگان را درگیر کند، امضا نمی‌کنم مگر اینکه نهادهای مربوطه در اینباره نظری را ارائه کرده باشند.

خاندوزی درباره حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: در این حوزه تعاملی با معاونت علمی و فناوریریاست‌جمهوری داشتیم و آیین‌نامه حمایت از دانش‌بنیان‌هاتدوین شد که بخشی از آن به قانون جدید مجلس در این باره برمی‌گردد و بخشی دیگر از آن، متوجه ظرفیت‌های وزارتاقتصاد در بخش گمرک، مالیات و.. می‌شود و سند این توافق ۱۰ روز آینده امضا و ابلاغ خواهد شد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه شکواییه شرکت‌ها در شورایگفت‌وگوی دولت مطرح و بررسی می‌شود، ابراز داشت: اخیراًشورای گفت‌وگوی دولت با موضوع شکایت بخش خصوصیموافقت کرد و با استدلال‌های بخش خصوصی تغییراتی در مقررات داشتیم بنابراین این جلسات با بخش خصوصیبسیار مفید و حائز اهمیت است.

وی با تأکید بر برخورد با مأموران مالیاتی متخلف بیان کرد: چه معنا دارد که مواجه فیزیکی بین مودیان و ماموران و کارکنان مالیاتی صورت بگیرد و باید تمام مراحل، از طریقسامانه‌ها اجرا شود.

وزیر اقتصاد افزود: شائبه‌ای مطرح‌شده مبنی بر اینکه دولت به محض سوددهی شرکت‌ها به آن‌ها حمله می‌کند تا سود فعالیتآن‌ها را کاهش دهد؛ این در حالی است که ما برای کاهش نرخ مالیات پیش‌قدم شدیم و معتقدیم در این شرایط اقتصادیاین سود حلال‌ترین سود برای شرکت‌ها است و نوش جان فعالان اقتصادی باشد. 

خاندوزی با اشاره به تحولات جهانی یادآور شد: در برخی از تحولات جهانی مانند جنگ اوکراین و روسیه تمام کشورها تدابیری را اتخاذ کردند و ما در این شرایط ممنوعیت صادراتیوضع نکردیم. هر چند اختلافاتی درباره تعرفه‌ها وجود دارد اما تلاش کردیم هیچ منع صادراتی نداشته باشیم. ما به دنبال جبران کسری بودجه از محل کاهش سود بنگاه‌ها نیستیم.

وی درباره نحوه گشایش خط اعتباری داخلی عنوان کرد: در مورد گشایش خط اعتباری داخلی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در طول دو ماه آینده پیش‌نویس آن را آماده خواهند کرد.
 
دستورالعمل پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس آماده شد
در ادامه این نشست محسن خدابخش نماینده سازمان بورس عنوان کرد: دستورالعملی برای پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در کارگروه ساماندهی مراکز نوآوری و رویدادهای دانش‌بنیان فراهم شد که شرکت‌های دانش‌بنیان براساس این دستورالعمل در بازار سرمایه پذیرش گیرند.
وی افزود: دنبال این هستیم که شرکت‌های سبدگردانی با فناوری اطلاعات فعالیت کنند. 

همچنین توتونچی معاون فنی سازمان امور مالیاتی نیزاظهار داشت: هزینه‌های نقل و انتقال ارز که به خاطر تحریم‌هاافزایش یافته است به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتیپذیرفته می‌شود. برخی از هزینه‌ها باید در چارچوب مقررات به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی ارائه شود.

معاون فنی سازمان مالیاتی همچنین گفت: یکی از گلایه‌هایشرکـت‌های دانش‌بنیان تغییر ارزش دارایی‌های آن‌ها براساس تورم است که این شرکت‌ها می‌توانند هر پنج سال یک‌بار به تجدید ارزیابی دارایی‌های خود بپردازند که این مسئله معاف از مالیات است.

توتونچی افزود: اگر یک شرکت دانش‌بنیان براساس قوانینپراکنده از معافیت مالیاتی برخوردار است اما ممیز مالیاتیآن را تشخیص نداد می‌تواند از طریق ماده ۲۴۴ شکایت خود را مطرح کند و از معافیت قانونی برخوردار شود.
 
 
کد مطلب : ۲۷۸۹۵۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين