۰
مرکز افتا هشدار داد:

نفوذ بدافزار «دایلما» در سیستم‌های زیرساختی کشور

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۵
نفوذ بدافزار «دایلما» در سیستم‌های زیرساختی کشور
نفوذ بدافزار «دایلما» در سیستم‌های زیرساختی کشور

آی‌تی‌من-  مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری اعلام کرد: هر چند ریشه‌یابی و شناسایی عوامل ورود آلودگی این بدافزار جدید هنوز در دست بررسی است، ولی از آنجایی که رفتار و چگونگی عملکرد این بدافزار کاملاً شناسایی شده است، واحدهای فناوری اطلاعات سازمان‌ها باید با استفاده از شاخص‌های این آلودگی، نسبت به معرفی آن به سامانه‌های ضد بدافزار و سایر ابزارهای امنیتی خود اقدام کنند.

مرکز مدیریت راهبردی افتا شاخص‌های آلودگی بدافزار جدید Dilemma را در جداولی تهیه و آن را در پایگاه اینترنتی خود در دسترس متخصصان، کارشناسان و مدیران IT سازمان‌های دارای زیرساخت حیاتی قرار داده است.

شاخص‌های مرتبط با آلودگی که با سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌های سامانه‌ها و نرم‌افزارها امکان انتقال آن‌ها وجود دارد در سه دسته ۱- فایل اجرایی .bat -۲- فایل اجرایی .exe و ۳- سرویس‌های ویندوزی مخرب، قرار دارند.

کارشناسان مرکز مدیریت راهبردی افتا همچنین استفاده سازمان‌ها از نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض، عدم اعمال اصل حداقل دسترسی برای کاربران و عدم پایش رویدادهای امنیتی هر سازمانی اعم از فعالیت‌های شبکه و سیستم را باعث تسهیل و تسریع در انتشار آلودگی بدافزار جدید (Dilemma) عنوان کرده‌اند.

مرکز مدیریت راهبردی افتا اعلام کرده است چون این بدافزار برای ارتباط با سرورهای کنترل و فرماندهی (C&C)، پورتtcp/9396را روی سیستم قربانی باز کرده و در حالت Listening قرار می‌دهد،لذا یکی از اقدامات مهم برای پیشگیری و مقابله با این بدافزار، مسدودسازی این پورت (پورت tcp/9396) در لبه شبکه است.

از آنجا که بدافزار Dilemma، برای انتشار در سطح شبکه و سیستم‌ها و تخریب اطلاعات از فایل‌های اجرایی مخرب و سرویس‌های مخرب (نام مشابه با سرویس‌های معتبر ویندوز) استفاده می‌کند، مرکز مدیریت راهبردی افتا فهرست آن‌ها را به همراه مشخصاتی مانند مسیر فایل و کد Hash فایل در جداولی، در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده است.

لذا یکی دیگر از اقدامات مهم متخصصان IT سازمان‌های دارای زیر ساخت، برای پیشگیری و مقابله با بدافزار جدید (Dilemma) ، معرفی و شناساندن آن‌ها به سامانه‌های ضد بدافزار و سایر ابزارهای امنیتی است.
 
کد مطلب : ۲۷۹۰۰۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما