۰
تحقق وعده ورود استارت‌آپ‌ها به فرابورس

سهام تپسی امروز عرضه اولیه می‌شود

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۳۸
سهام تپسی امروز عرضه اولیه می‌شود
سهام تپسی امروز عرضه اولیه می‌شود

آی‌تی‌من- در حالی که سال‌هاست زمزمه‌هایی مبنی بر حضور استارت‌آپ‌ها در بورس از گوشه و کنار شنیده می‌شود در سال های اخیر این اتفاق بیش از گذشته توجه ها را به خود جلب کرد.

در اواخر خرداد سال 1400 رییس سابق سازمان بورس اعلام کرد، در این سازمان به دنبال ورود پنج استارت‌آپ به بورس بودند، اما موانعی که عمدتا از بیرون تحمیل شده‌اند از به نتیجه رسیدن این موضوع، جلوگیری کرد.

«محمدعلی دهقان دهنوی»، رییس سابق سازمان بورس، در مورد چرایی عدم ورود استارت‌آپ‌ها به بورس گفته بود: هدف ما این بوده که پنج استارت‌آپ را وارد بورس کنیم اما این اقدام با موانع زیادی همراه است که از بیرون تحمیل شده که اگر این موانع برطرف نشود آسیب‌هایی را به استارت‌آپ‌ها وارد می‌کند.

بسیاری از کارشناسان در خصوص ورود استارت‌آپ‌ها به بورس نظرات متفاوتی ارائه دادند. در حالی که موافقان دلایلی چون نیاز استارت‌آپ‌ها به تجربه‌ راه‌های جدید تامین سرمایه و بهره‌مندی از معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی را دلایل مهمی برای ورود استاتاپ‌ها به بورس عنوان می‌کنند. مخالفان این موضوع؛ ایراد در صورت‌های مالی حسابداری و ضعف در حاکمیت شرکتی، و ابهاماتی از این دست را دلایل پررنگ و قابل توجهی می‌دانند.

از نظر بسیاری از کارشناسان حوزه استارت‌آپ و همچنین درکنار آنها کارشناسان بازار سرمایه  برخی شرکت‌های استارت‌آپی ایرانی که در حال حاضر به حجم بازار گسترده‌ و تعداد کاربران بالایی دست یافته‌اند، با اینکه در بازار سرمایه کشور حضور ندارند، اما عملکرد مشابه و حتی بهتر از همتایان خود در بورس دارند.

اکنون که مشخص شده بهترین راه بالغ شدن اکوسیستم استارت‌آپی کشور، راه یافتن استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه است، با آغاز رویکردی حمایتی از سوی چند وزارتخانه در دولت جدید، خبرها حاکی از رخ دادن اتفاقات مثبت است.

در همین راستا «مهدی سالم»، مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات، در توییتی عنوان کرد: با پیگیری وزرای ارتباطات، اقتصاد و معاون علمی رییس جمهور و رییس سازمان بورس، عرضه اولیه سهام شرکت تپسی روز سه شنبه 24 خرداد در بازار سرمایه انجام می‌شود و وعده ورود استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه عملی می‌شود و یک گام مهم دیگر در حوزه پیشرفت اقتصاد دیجیتال برداشته خواهد شد.

گفتنی است که مطابق اطلاعیه فرابورس ایران شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۷ آذر ۱۴۰۰ در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران به عنوان دویست و هفتادمین نماد معاملاتی و یکصد و شصت و چهارمین شرکت در بازار دوم فرابورس ایران درج شد. نماد این شرکت «تپسی» است و در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته آن قرار گرفته است.

 تعداد کل سهام شرکت پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس (تپسی) یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۸۰۰ است و هر کد می‌تواند حداکثر یک میلیون و  ۴۰۰ هزار سهم خریداری کند.

همچنین پس از مرحله اول عرضه اولیه به روش گشایش در مرحله دوم نماد تپسی به منظور طی مراحل افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم و صرف سهام متوقف خواهد شد.

نکته دیگر درمورد عرضه اولیه تپسی اینکه، این عرضه اولیه هم به سهامداران واجد شرایط تعلق می‌گیرد و سهامداران حقیقی نمی‌توانند در عرضه اولیه تپسی شرکت کنند.

ارسال سفارش تنها از طریق ایستگاه‌های معاملاتی (نامک) امکان پذیر خواهد بود. همچنین ۵۰ درصد از سهام خریداری شده در روز عرضه اولیه توسط سرمایه گذاران واجد شرایط تا ۹۰ روز پس از تاریخ عرضه اولیه امکان عرضه نخواهد داشت.

میلاد منشی پور مدیر عامل تپسی در اولین نشست خبری ویژه شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس به عنوان نخستین استارت‌آپ بازار سرمایه که روز 17 خرداد برگزار شد، هدف تپسی از عرضه در بازار سرمایه را توسعه کسب و کار اعلام و بیان کرد: تمام منابع حاصل از عرضه اولیه به منظور توسعه و رشد به شرکت تزریق می‌شود.

وی افزود: در بهار ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد رشد درآمدی داشته‌ایم.

او در خصوص پیشبینی فرش امسال شرکت نیز گفت: سال گذشته ۲۶۶ میلیاردتومان فروش داشتیم و امسال پیش‌بینی می‌کنیم ۶۸۰ میلیارد فروش داشته باشیم.

وی در تشریح این افزایش درآمد گفت: ۲۸ درصد تورم سالانه خواهیم داشت و ۷۲ درصد از رشد ما برنامه توسعه‌ای شامل توسعه جغرافیایی، افزایش عمق بازار و کاهش کرونا است.

عضو هیات مدیره و بنیان‌گذار تپسی در تشریح برنامه میان مدت شرکت گفت: در حال حاضر بر روی سوپراپ کار می‌کنیم و این مورد درگاهی خواهد بود که مارا توانمند می‌کند.


 
کد مطلب : ۲۷۹۰۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما