۰
رییس کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس:

ورود کسب و کارهای آنلاین به بورس منعی ندارد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۱
ورود کسب و کارهای آنلاین به بورس منعی ندارد
ورود کسب و کارهای آنلاین به بورس منعی ندارد

آی‌تی‌من- شمس الدین حسینی ‌با توجه به داده‌های گزارش عملکرد سالانه دیجی‌کالا پیرامون سهم 4درصدی خرده‌فروشی آنلایندر ایران از کل بازار خرده‌فروشی در مقابل سهم 9درصدیترکیه، 7درصدی هند و 30 درصدی چین ۳۰ در توضیح دلیلعقب ماندگی ایران و برنامه مجلس برای حمایت از پلتفرم‌هایحوزه تجارت الکترونیک و توسعه اقتصاد دیجیتال گفت: توسعه اقتصاد دیجیتال الزاماتی دارد؛ بخشی از الزامات به توسعه زیرساخت‌ها بر می‌گردد. هنوز آن‌طور که باید توسعه زیرساخت‌های تجارت الکترونیکی فراهم نیست، کما اینکههنوز کار فرهنگی و بازاریابی مناسب هم صورت نگرفته است لذا یک عامل را نمی‌توانیم دخیل بدانیم.

وی در ادامه افزود: هنوز بخش قابل توجهی از جامعه به لحاظ ذهنی اعتماد نکردند و حتی آگاهی ندارند که می‌توانند در فضاهای اقتصاد الکترونیکی مبادله کنند، این آمار دور از انتظار نیست، لذا فکر می‌کنم در برخی بخش‌ها به توسعه شبکه نیاز داریم، این عامل مسلط نیست، اما عامل مهمی‌است.

حسینی همچنین گفت: نکته بعدی اینکه در این حوزه‌ها، زمینه فرهنگی و بازریابی به صورت کافی صورت نگرفته است و بخش قابل توجهی از خانوارها به مزایای این کار اشراف ندارند، فرد باید محصول یا کالای خود را در محل ببیند زیرااعتماد ندارند البته این نوع شرکت‌ها هم باید توسعه پیدا کنند. در کل تعداد شرکت‌های ما که در این زمینه فعال هستند، فراوان نیست. نکته دیگر توسعه جغرافیای این شرکت‌ها است، شرکت‌هایی هم که فعال هستند در تامین کالا و خدمات در سطح شهرستان‌ها فعال نیستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: به عنوان مثال در حوزه خدمات حمل و نقل یا شرکت فروش کالا، در تهران شرکت‌های منسجمی‌دیده می‌شود اما در شهرهای بزرگ دیگراین میزان گستردگی و پوشش ندارد. نکته قابل تامل دیگراینکه بخشی از خرده فروشی ترکیه در ایران صورتمی‌گیرد  یعنی در حال حاضر خرید آنلاین توسط ایرانی‌هااز ترکیه صورت می‌گیرد اما بعید است خرید آنلاینی در ترکیه از ایران انجام شود.

•​نبود همکاری بین کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی و خارجی
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ‌در توضیح تاثیر تحریم‌ها بر این وضعیت و اینکه پلتفرم‌هایایرانی با وجود تحریم‌ها چگونه می‌توانند برای رشد، سرمایهخارجی جذب کنند، گفت: تحریم‌ها دو طرفه است  لذا اگر ما می‌توانیم از ترکیه خرید کنیم پس این کار بالعکس هم می‌تواند رخ دهد. یکی از نکات همکاری بین شرکت‌هایایرانی و خارجی است لذا باید دید که آیا شرکت‌های ایرانیکه عرضه الکترونیکی و آنلاین دارند با شرکت‌های خارجی در ارتباط هستند یا خیر در حقیقت بخشی از این مسئله به نوع فعالیت شرکت‌های ایرانی مربوط است و همه مساله را نبایدحاکمیتی نگاه کرد.

وی در توضیح سوالی پیرامون واردات قانونی و نظارت موثر با توجه به مزایای فروش آنلاین در مقابل معایب بازارهایآفلاین به ویژه با وجود توسعه کالای قاچاق در بازار آفلاین،گفت: معتقدم این موضوع را نباید به کالای قاچاق گره زد. به هرحال بخشی از تجارت الکترونیک نیازهای روزمره خانوارهاست. فکر می‌کنم در مجموع نکته حائز اهمیت است کما اینکه آن‌ها از شبکه غیر رسمی‌استفاده می‌کنند و تعرفه پرداخت نمی‌کنند، شرکت‌های آنلاین خارجی کالاهایی به ایران عرضه می‌کنند که گویی مشابه آن در ایران هست لذا این موضوع به خود کالا و محصول بر می‌گردد.

•​دولت مسیر ورود به بازارهای منطقه را فراهم کند
حسینی در توضیح سوالی در مورد راه کارهای ورود کسب‌وکارهای آنلاین به بازارها منطقه و اقداماتی که در اینزمینه انجام گرفته است و موانع پیش رو، گفت: در مجلس زیرساخت قانونی ایجاد می‌شود و دولت باید اجرا کند، در تبصره 18 قانون بودجه 1401 با منابع خوبی در آن ایجاد شده، دولت مسیر دسترسی به این منابع را دارد و باید فراینداثربخش کردن منابع را ایجاد می‌کند کما اینکه امروز ما در قوانین مختلف تحت عنوان  قانون اصلاح مواد 1 و 7 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و تسهیلصدور مجوزهای کسب‌وکار فضا را به لحاظ حقوقی و قانونیفراهم کردیم حال دولت با عمل به قوانین می‌تواند و استفاده از ظرفیت‌ها می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی گفت: البته دیپلماسی اقتصادی هم مهم است، به این معنیکه اگر ما دغدغه این را داریم که تولیدات سبک ما بتواند به کشور دیگر عرضه شود یا برند سازی که یکی از الزامات است، وزارت صمت می‌تواند ابتکار عمل را به دست گیرد و با فعالیت‌های ترویجی و با فعالیت‌های تشویقی آن را به نتیجه برساند. در کشور هم شرایط برای آنها فراهم است.

•​استراتژی بازاریابی اهمیت فراوان دارد
حسینی در ادامه اظهار کرد: زمانی به عنوان خانوار ایرانیما حاضر می‌شویم کالایی را با برند کشور خارجی خریداریکنیم که قیمت و کیفیت آن قابل رقابت بیشتری داشته باشد. لذا بخش عمده این مساله را باید در خود بنگاه‌ها جستجو کرد. بخشی از فروش شرکت و بنگاه دیجیتال در پایتخت است، آنها در پایتخت توانستند مشتری جذب کنند اما در کل کشور نتوانستند شبکه را گسترش دهند. در شهرستان‌ها نمی‌بینیم که بازاریابی ویژه برای شهرستانی‌ها صورت گیرد. اما تردیدیندارم که شرکت کشور ترکیه بازاریابی ویژه برای ایرانانجام داده است. استراتژی بازاریابی و بازرگانی اینشرکت‌ها بسیار مهم است.

•​مجلس پشتیبانی خوبی از مشاغل خرد کرد
رییس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه مجلس برای بسترسازی،حمایت و توسعه کسب و‌های خرد و خانگی، گفت: ما در مجلس روی مسائلی مانند تولید دانش‌بنیان متمرکز شدیم اما اینکهبه طور مشخص آن مشاغل خرد و متوسط از منظر متقاضییعنی بازار شاید کمتر مورد توجه قرار گرفتند البته از منظر واحدهای پشتیبانی و تولیدی اقدامات خیلی خوبی صورت گرفته است. اگر تبصره 16 و مهم از آن تبصره 18 قانون بودجه سال 1401 را مشاهده کنید متوجه خواهید شد که ما در موضوع پشتیبانی مالی، منابع مالی خوبی پیش‌بینیکردیم تا جایی که حتی نرخ‌های سود خیلی پایین برای ایننوع بنگاه‌ها پیش‌بینی کردیم.

وی یادآور شد: سال گذشته در تبصره 18 قانون بودجه 32 هزار میلیارد تومان برای این موضوع پیش‌بینی کردیم، منابع آن هم از محل تبصره 14 تامین شد تا بتوانند با یک درصد بنگاه‌ها در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند و با نرخ‌های سود پایین‌ترتلفیق کنند. لذا ما از بنگاه‌ها و فعالیت‌ها در تبصره 16 و 18 قانون بودجه سال 1401 فراتر از آن پیش‌بینی کردیمبنابراین منابع لازم پیش‌بینی شده است منتهی فکر می‌کنمدر مجموع برند سازی حائز اهمیت است.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورایاسلامی‌ادامه داد: قیمت مناسب‌تر از آنجایی ایجاد می‌شود که کسی با استفاده از نوآوری‌ها و فناوری هزینه‌ها را کاهش داده است، این نکته باید مورد توجه قرار گیرد. جای خالی آن محسوس است البته اقدامی‌که در کمیسیون جهش و رونق تولید صورت گرفت و به آنها کمک کرد، موضوع قانون تسهیلصدور مجوزهای کسب‌وکار بود البته تسهیل محیط کسب‌وکار را برای تمام بنگاه‌ها در نظر گرفتیم اما می‌بینید که بخش عمده صرف این شد که مشاغل خانگی که عمدتا تولید بومی‌ومنطقه‌ای را شامل می‌شود، تسهیل کنیم.

•​منعی برای ورود آنلاین‌ها به بورس نیست
وی در توضیح تمهیداتی که مجلس برای رفع مشکلات ورود کسب‌وکار‌های آنلاین و اقتصاد دیجیتال به بورس اندیشیده،گفت: هیچ منعی برای ورود آنها به بورس ندارند، اما پذیرش در بورس شرایطی دارد به عنوان مثال صورت‌های مالی آنها بایدشفاف باشد. ضمن اینکه شرایط در فرابورس راحت تر است و منعی برای شرکت‌های شفاف مشکلی نیست، برای تامینمالی روش‌های مختلف است و روش‌های جدید تامین مالی را هم نباید از نظر دور داشت.

رییس کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس شورایاسلامی‌گفت: در همین جا اعلام آمادگی می‌کنم، اینکسب‌وکارها اگر احساس می‌کنند ضوابطی در بورس هست که با شرایط آنها سازگار نیست و نیاز به انعطاف است، پیگیری کنند و منعکس کنند. ما منع مقرراتی نمی‌بینیم.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۹۲۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما