۰
در نشست کمیته سلامت الکترونیکی مجلس بررسی شد:

سردرگمی ‌بیماران و نظام درمانی با مشکلات سامانه‌ها و اینترنت

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۳
سردرگمی ‌بیماران و نظام درمانی با مشکلات سامانه‌ها و اینترنت
سردرگمی ‌بیماران و نظام درمانی با مشکلات سامانه‌ها و اینترنت

آی‌تی‌من-  نشست کمیته سلامت الکترونیک با حضور مسوولانی از وزارت بهداشت،  بیمه سلامت، شورای عالی بیمه و  سازمان تأمین اجتماعی به منظور بررسی زیرساخت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد طرح سلامت الکترونیک برگزار شد.

فاطمه محمدبیگی رییس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت و درمان در این نشست گفت: قرار بود تا خرداد 1401 پوشش اینترنت برای مناطق محروم تکمیل تا زیرساخت‌ها برای حذف ارز ترجیحی و مردمی‌سازی یارانه‌ها آماده شود اما به این موضوع توجه نشده است. وی ادامه داد: در بازدیدی که از مناطق روستایی داشتیم مسوولان مربوطه گفتند تکمیل زیرساخت‌ها تا پایان سال 1402 امکان‌پذیر نیست در حالی که مردم در این رابطه آسیب می‌بینند؛ قیمت برخی داروها 10 برابر افزایش پیدا کرده و اگر قرار باشد پوشش اینترنت در روستاها نباشد مردم با مشکل نسخه نویسی و نسخه پیچی مواجه می‌شوند. محمدبیگی خطاب به شورای عالی بیمه گفت: آیا در زمینه سرویس استحقاق‌سنجی جلسه‌ای با بیمه برگزار کردید؛ با توجه به تکالیف شورای عالی بیمه سلامت و ارتباط شما با سازمان‌های بیمه‌گر در این زمینه برای استقرار و تکمیل داده‌های پایگاه‌های اطلاعاتی و به روزرسانی برخط اطلاعات پایگاه‌ها در بند (ط) تبصره (17) بودجه اقدامی‌انجام شده است.؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خطاب به مسوولان بیمه سلامت در این نشست گفت: چه فرآیند و زمان‌بندی را برای تکمیل پایگاه برخط در نظر گرفتید زیرا این موضوع مهم است و تعلل در اجرای آن مردم را با مشکل مواجه می‌کند و باید برای این موضوع در سطح راهبری برنامه‌ریزی شود؛ پیشنهاد ما این است که درکمیته راهبری شورای عالی بیمه سلامت طی دو هفته آینده دستور‌العمل نحوه پیوستن تمام بیمه‌ها به پایگاه برخط  (ضوابط اجرایی نسخه الکترونیک )تدوین و ابلاغ شود.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی‌یادآور شد: جزء (3) بند (ک) تبصره (17) هنوز اجرایی نشده در حالی که قرار بود طی یک ماه از ابلاغ قانون مورد توجه قرار گیرد . وی افزود: با توجه به حذف ارز ترجیحی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بیمار بستری به خاطر نبود سامانه معطل است و باید تجهیزات را با قیمت بازار آزاد تهیه کند و تا سامانه‌ای نشود بیمارستان اجازه تهیه تجهیزات پزشکی در حوزه جراحی‌ها را نمی‌دهد و در حال حاضر با قفل شدن برخی جراحی‌های الکتیو مواجه هستیم همچنین باید پرونده سپاس تکمیل شود و اگر در این زمینه اهمال کاری شود و به صورت جهادی ورود نشود زمینه نارضایتی شدید اجتماعی بیماران را فراهم می‌کند. محمدبیگی ادامه داد: برای نشست آینده کمیته سلامت الکترونیک نیاز است مسوولان مربوطه گزارش مکتوبی را درباره اجرای یکسان‌سازی کدینگ دارو و تجهیزات را  به کمیته ارایه کنند. محمدبیگی خطاب به مسوولان مربوطه ادامه داد: برای تعیین قیمت و قیمت گذاری در حوزه شیر خشک، مکمل تغذیه ای و آرایشی و بهداشتی چه پیشنهادی دارید و چه سازوکاری را می‌توان طراحی کردید ؟ همچنین لازم است  معاونت درمان و حقوقی وزارت بهداشت به همراه سازمان نظام پزشکی در اسرع وقت برای تمدید پروانه‌ها و الکترونیکی کردن نسخ گزارشی را به کمیته ارایه و دستورالعمل را تدوین کند، البته در دستورالعمل‌های سابق هم باید بازنگری شود.

وی با بیان اینکه اگر جهادی وارد نشویم، طرح دارویار شکست می‌خورد، گفت: هرچند آمارهای مصرف را داریم، اما فرآیند‌های اجرایی پس از تحلیل آمارها ضعیف است و باید  برنامه  عملیاتی و هدفمند نوشته شود می‌طلبد  نماینده تام الاختیاری برای بحث کدینگ و تکمیل آن در سازمان تامین اجتماعی مشخص شود.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم افزود: مردم روستا نیاز به دارو دارند، اما مسوول فنی در داروخانه وجود ندارد و کارشناس فروش دارو در داروخانه‌ها فعالیت می‌کند و می‌بایست به این موضوع توجه شود، همچنین وجود یک هزار و پانصد داروخانه بدون قرارداد معضلی جدی است، چگونه می‌توان در این مراکز نظارت کرد؟

مسوولی از شورای عالی بیمه در این نشست گفت: در برخی مناطق زیرساخت پوشش اینترنت وجود ندارد و تا پایان سال 1401 باید برایشان زیرساخت فراهم شود و این کار برعهده دستگاه‌های ذیربط است؛ بر اساس مصوبه دستگاه‌هایی که زیرساخت ندارند خرید خدمتشان باید توسط سازمان‌های بیمه‌گر انجام شود و این مهم مربوط به شورای عالی بیمه است. وی ادامه داد: در مورد تعرفه‌های تشویقی نخسه الکترونیک و برای ایجاد انگیزه برای توسعه در سطح ملی این موضوع در جلسه شورای عالی بیمه مصوب شده و معادل 10 درصد ویزیت سرپایی بخش دولتی توسط سازمان‌های بیمه‌گر پایه در صورت ثبت تشخیص در قالب نسخه الکترونیک به پزشک تعلق می‌گیرد چون مصوبه بار مالی داشته امکان ابلاغ آن از طرف رییس شورا امکان‌پذیر نیست و این دست از مصوبات را به سازمان برنامه و بودجه ارسال می‌کنیم که روال قانونی و تصویب هیأت وزیران در مورد آن طی شود. این مقام مسوول از شورای عالی بیمه یادآور شد: سازمان بیمه سلامت طبق قانون متولی سامانه استحقاق سنجی است و با این حال ما به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی نسخه الکترونیک طرح نسخه الکترونیک را در نظر گرفتیم و در مورد استحقاق‌سنجی سازمان بیمه سلامت باید پاسخ دهد.

بیگلرخانی مدیر کل مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت  در این نشست گفت: آیین نامه حفظ حریم خصوصی تدوین شده و منتظر ابلاغ آن هستیم، همچنین آیین نامه نظام جامع الکترونیک سلامت ابلاغ و هفته آینده ذیل آن شورای راهبردی نظام جامع سلامت را تشکیل خواهیم داد.
 
مرجع : خانه ملت
کد مطلب : ۲۷۹۴۲۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما