۰

واقعیت واردات میلیاردها دلاری موبایل به زبان ساده

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۱
واقعیت واردات میلیاردها دلاری موبایل به زبان ساده
واقعیت واردات میلیاردها دلاری موبایل به زبان ساده

آی‌تی‌من- سیاست تیم اقتصادی دولت مبنی بر 8 میلیارد دلار را بابت واردات موبایل بدهید برود، اما 1 میلیارد دلار برای واردات خودرو ارز نداریم همراه با اصرار برای تخصیص ارز دولتی، پیام تلخی به جامعه مخابره می‌کند. 

امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه با بیان اینکه اکنون حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه روشن نشده در بازار داریم، گفت: در ابتدای سال جاری هشت میلیارد دلار ثبت سفارش واردات تلفن همراه داشتیم که در چهار ماه نخست امسال، چهار میلیون تلفن همراه وارد کشور شده است. در چهار ماه نخست سال گذشته تعداد ۶ میلیون دستگاه تلفن همراه به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار وارد کشور شد. در بازه زمانی مشابه در سال جاری، چهار میلیون دستگاه به ارزش ۹۷۰ میلیون دلار وارد کشور شده که نشان از کاهش واردات دارد که در این بین حدود ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزار دستگاه بالای ۶۰۰ دلار قیمت داشته‌اند.

در ادامه آشفته بازاری که تیم اقتصادی دولت سیزدهم در ادامه سیاست‌های دولت قبل بر اقتصاد کشور اعمال می‌کند، اسحاقی می‌گوید: از ابتدای امسال با تغییر سیاست‌های تجاری و ارزی کشور، ابتدا برای دستگاه‌های تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار، منشأ ارز حاصل از صادرات خشکبار را در نظر گرفتند.

در مرحله بعدی تالار دوم نیما برای مدت کوتاهی باز و سپس بسته شد و درنهایت از ۲۷ اردیبهشت ارزی برای واردات تلفن همراه تخصیص داده نشد و تلفن‌های همراهی که وارد کشور می‌شوند از ثبت سفارش‌های صورت‌گرفته در ابتدای سال هستند.

در ابتدای امسال حدود هشت میلیارد دلار ثبت سفارش واردات تلفن همراه داشتیم که به ۲ میلیارد دلار آن تخصیص ارز تعلق گرفت. از این مقدار ارز حدود ۵۰ درصد تأمین شد و به مرحله خرید رسید. تلفن‌هایی که اکنون در بازار وجود دارند و مصرف می‌شوند، متعلق به همان زمان هستند. بر اساس گزارش‌ها ۱۲۰۰ شرکت دارای مجوز در زمینه واردات تلفن همراه وجود دارند، اما تنها ۳۵۰ شرکت واردات داشتند!

همچنین بخشی از کالاهای دپو شده قبل از توقف تخصیص ارز، وارد کشور شده و اکنون در گمرک است. مشکل عدیده صنف واردکنندگان تلفن همراه مشخص نبودن تکلیف واردات و تغییر کد تعرفه موبایل است که در فرایندهای تجاری فاصله شکل‌گرفته که باعث کُندی واردات شده است. با وضعیتی که داریم تا پایان مردادماه، بازار تأمین است، اما نگران‌هایی بابت بازار شهریورماه داریم. در حال حاضر گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار تحت عنوان گوشی مسافری به کشور قاچاق می‌شود و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. بهتر است این بخش نیز توسط شرکت‌ها و به شکل شفاف انجام شود.

به زبان ساده، با سیاست‌های کنونی اعمال شده، از ماه آینده شاهد کمبود در بازار موبایل و فضایی‌تر شدن قیمت‌ها خواهیم بود که باعث می‌شود برای پنجمین سال متوالی؛ مردم یک ماه را در آسایش سر نکنند و رالی قیمت‌ها و بازی‌های سیاسی با بازار ادامه داشته باشد. 

کشمکش تیم اقتصادی دست نخورده دولت که نعل به نعل ادامه تیم اقتصادی دولت قبل است، جلوگیری از واردات با بهانه‌های تکراری به اسم تحریم و نرخ ارز است که با شواهد بدیهی سازگار نیست و حیرت آور اینکه تیم اقتصاد دولت پاسخ ساده به منتقدان را هم در شان خود نمی‌داند. 

در بازار خودرو کشور، درحالیکه مردم و واردکنندگان اصرار دارند بدون ارز دولتی و از منابع ارزی خود در خارج از کشور اقدام به واردات کرده و در ایران ریال دریافت کنند، اما بانک مرکزی اصرار بر تخصیص 1 میلیارد دلار ارز دولتی دارد.  گوشی‌های موبایل نقش مهم در زندگی دارند و یک کالای مصرفی بی خاصیت نیستند، زیرا در کسب و کار، خرید، حضور در بازار اطلاعات و ... نقش مهمی‌داشته و کمبود آنها در بازار به مردم آسیب وارد می‌کند.
 
مرجع : تحریریه
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۹۴۸۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما