۰
براساس تحقیقات بازار ابر آروان

۳۲درصد وب‌سایت‌های ایرانی از خدمات ابری استفاده می‌کنند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۴
۳۲درصد وب‌سایت‌های ایرانی از خدمات ابری استفاده می‌کنند
۳۲درصد وب‌سایت‌های ایرانی از خدمات ابری استفاده می‌کنند

آی‌تی‌من-  در پژوهش ابر آروان دامنه‌ها‌ی ایرانی که از منابع مختلف داخلی و خارجی گردآوری شده‌اند، براساس IP Owner و NS دامنه در ۵ گروه Public Cloud، Private Cloud،Semi Hosting Cloud،Public Hosting  و Private Hosting دسته‌بندی شدند.

نتیجه‌ این پژوهش نشان می‌دهد که ۱۶ تا ۱۸درصد وب‌سایت‌های ایرانی از خدمات ابری شرکت‌های ایرانی و ۱۴ تا ۱۵درصد وب‌سایت‌های ایرانی از خدمات ابری خارجی استفاده می‌کنند.

هم‌چنین به‌دنبال استفاده‌ وب‌سایت‌ها از خدمات ابری، ۲۳ تا ۲۹درصد کاربران خدمات آنلاین ایران از سرویس‌های ابری داخلی و ۱۷ تا ۲۸درصد کاربران خدمات آنلاین از سرویس‌های ابری خارجی بهره‌مند می‌شوند.

این بررسی حاکی است که ۲.۵ تا ۱۲.۳درصد وب‌سایت‌های ایرانی از خدمات ابر آروان استفاده می‌کنند و آن ۲.۳ تا ۱۷.۸درصد کاربران نهایی خدمات آنلاین از سرویس‌‌های ابر آروان بهره می‌برند.

 ۶۸ تا ۶۹درصد وب‌سایت‌های ایرانی در هاستینگ‌های سنتی میزبانی می‌شوند و از این طریق ۴۳ تا ۶۰درصد کاربران خدمات آنلاین از سرویس سنتی هاستینگ در ایران بهره‌ می‌برند.

۵۰ تا ۶۸درصد وب‌سایت‌های ایرانی از هاستینگ‌های سنتی داخلی و یک تا ۱۸درصد وب‌سایت‌های ایرانی از هاستینگ‌های سنتی خارجی خدمات دریافت می‌کنند.

به‌واسطه‌ استفاده وب‌سایت‌ها از خدمات سنتی هاستینگ ۴۳ تا ۴۸درصد کاربران نهایی خدمات آنلاین از خدمات هاستنیگ ایرانی و یک تا ۱۲درصد کاربران نهایی خدمات آنلاین از هاستینگ‌های خارجی بهره‌ می‌برند.

از دلایل استفاده‌ حدود هفت دهم وب‌سایت‌های ایرانی از خدمات سنتی هاستینگ می‌توان به قدمت بالای ارایه‌ این خدمات در ایران نسبت به‌ خدمات ابری اشاره کرد. به‌علاوه بیش‌تر وب‌سایت‌های ایرانی تجاری نیستند و ترافیک و بازدید بالایی ندارند، به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که به امکانات کم‌تری نیاز داشته باشند و نیازهای خود را از ارایه‌دهندگان خدمات سنتی هاستینگ تامین کنند.

ابر آروان با هدف محاسبه‌ میزان استفاده از سرویس‌های ابری (Cloud Services) در ایران، دامنه‌ حدود ۱۵۰هزار وب‌سایت ایرانی را بررسی کرده است. در این پژوهش، ارایه دهندگان خدمات زیرساخت (هاستینگ و CDN) به وب‌سایت‌ها، شناسایی و براساس این‌که این ارایه‌دهندگان از خدمات ابری استفاده می‌کنند یا نه، میزان استفاده از خدمات ابری در ایران، تخمین زده شده است.

در این پژوهش در کنار محاسبه‌ تعداد وب‌سایت‌های ایرانی که از خدمات ابری و سنتی هاستینگ استفاده می‌کنند؛ میزان تاثیر خدمات ابری روی مصرف‌کنندگان نهایی هم محاسبه شده و به این ترتیب بیان شده است که سایت‌هایی که ترافیک و بازدیدکننده بیش‌تری دارند، در رتبه‌بندی‌های جهانی، جایگاه بالاتری دارند. به این منظور از رتبه‌بندی سایت Tranco برای وزن‌دهی به سایت‌ها استفاده شد.

برای نمونه میزان تاثیر دیجی‌کالا روی کاربران خدمات آنلاین به مراتب از بسیاری سایت‌های دیگر بیش‌تر است؛ بنابراین برای سنجش میزان تاثیر خدمات ابری روی کاربران این‌دست وب‌سایت‌ها، دامنه‌‌های‌شان با وزن بیش‌تری در پژوهش در نظر گرفته شد.

در این گزارش، سهم کل خدمات ابری (Public Cloud) از وب‌سایت‌های ایرانی حدود ۳۱درصد گزارش شده است که نزدیک به ۱۶درصد آن سهم ارایه‌دهندگان خدمات ابری ایرانی است و ۱۵درصد به ارایه‌دهندگان خارجی خدمات ابری اختصاص دارد.

نیمی از وب‌سایت‌های ایرانی که از خدمات ابری استفاده می‌کنند مشتری ارایه‌دهندگان خدمات ابری داخلی هستند.

طبق این پژوهش هنوز ۶۹درصد وب‌سایت‌های ایرانی از خدمات هاستینگ به‌شکل سنتی استفاده می‌کنند. نزدیک به ۵۰درصد وب‌سایت‌های ایرانی در هاستینگ‌های ایرانی و حدود ۱۸درصد در هاستینگ‌های خارجی میزبانی می‌شوند. سهم هاستینگ‌های خصوصی (Private Hosting) کم‌تر یک درصد است.

هم‌چنین ارایه‌دهندگان سنتی خدمات میزبانی که در حال گذار به ارایه‌ سرویس ابری هستند، به ۱۸.۲درصد وب‌سایت‌های ایران خدمات می‌دهند.
در پایان این گزارش، نتیجه‌گیری شده است که هر چه استقبال کاربران از یک سایت بیش‌تر باشد و آن سایت نقش پررنگ‌تری در زندگی بخش بزرگ‌تری از مردم ایفا کند، نیازش به استفاده از سرویس‌های ابری بیش‌تر است.

گزارش گارتنر نشان می‌دهد تا سه سال آینده بیش از ۸۵درصد سازمان‌های دیجیتال روی معماری ابری مستقر می‌شوند.

در ایران هم با توسعه‌ هر چه بیش‌تر اکوسیستم استارت‌آپی و افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی، می‌توان پیش‌بینی کرد که نیاز وب‌سایت‌ها به خدمات و امکانات ابری افزایش یاید.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۹۵۷۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما