۰

در جلسه مشترک کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق تهران و کمیسیون دانش‌بنیان اتاق ایران بررسی شد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۹
در جلسه مشترک کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق تهران و کمیسیون دانش‌بنیان اتاق ایران بررسی شد
در جلسه مشترک کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق تهران و کمیسیون دانش‌بنیان اتاق ایران بررسی شد

آی‌تی‌من- این جلسه در اتاق ایران برگزار شد و طی آن، محسن نادری‌منش، مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) در توضیحاتی، ارائه تسهیلات با نرخ ترجیحی و اعطای ضمانت‌نامه به کسب‌و‌کارها را از جمله خدمات این صندوق عنوان کرد و یادآور شد که سبد حمایتی صحا، صرفا مختص به شرکت‌های دانش‌بنیاننیست و کسب‌وکارهایی که در حوزه صنایع پیشرفته فعالیتمی‌کنند، اما دانش‌بنیان هم نیستند می‌توانند از اینحمایت‌ها و تسهیلات بهره‌مند شوند.

وی همچنین، سرمایه‌گذاری خطرپذیر، اما به طور غیرمستقیم، را از دیگر خدمات تازه صحا عنوان کرد و در عین حال، از افزایش سرمایه این صندوق وابسته به وزارت صمت به 1000 میلیارد تومان در آینده‌ای نزدیک و بر اساس مصوبه مجلس، خبر داد و تصریح کرد که افزایش سرمایه به 5 هزار و در نهایت به 15 هزار میلیارد تومان در گام‌های بعدیاتفاق خواهد افتاد.

به گفته نادری‌منش، هدایت سرمایه‌ها به صمت صنایعپیشرفته و دانش‌بنیان، از جمله برنامه‌های اصلی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته است و در اینخصوص، دستورالعمل‌های استفاده از بازار سرمایه در اینمسیر نیز در حال تدوین است.

همچنین، حمید وطن‌دوست عضو هیات مدیره صحا نیز در این نشست با بیان اینکه خدمات صندوق در حال حاضر رویدو محور تسهیلات و ضمانتنامه متمرکز شده‌است، یادآور شد که وظیفه صحا، حمایت از شرکت‌هایی است که در حوزه صنایعپیشرفته فعالیت می‌کنند، ضمن آنکه حمایت از شرکت‌هایدانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان فعال در حوزه صنایعپیشرفته نیز در اولویت‌های این صندوق قرار دارد.

به گفته وطن‌دوست، در این صندوق، برخلاف رویه مرسوم در بانک‌ها، ضمانت‌نامه‌ها بدون نیاز به سپرده‌گذاری از سویمتقاضیان و با نرخ کارمزد 0.5 درصد بالاتر از نرخ اعلامی ‌بانک مرکزی، به کسب‌و‌کار اعطا می‌شود.

همچنین، فرصاد جان‌احمدی، رئیس اداره امور سیاست‌گذاری اقتصادی و تامین مالی صحا نیز در سخنانی، ارائه خدمات کارشناسی و نیز خدمات بیمه‌ای را از دیگر خدمات قابل ارائه به شرکت‌های فعال در صنایعپیشرفته، از سوی صحا عنوان کرد و یادآور شد که نرخ کارمزد تسهیلات این صندوق نیز متناسب با سطح فن‌آوری و نوع فعالیت شرکت‌ها، از 5 تا 15 درصد است. وی یادآور شد که مدت زمان بازپرداخت تسهیلات نیز یک تا 3 سال تعیین شده است.

به گفته وی، سقف اعتباری برای هر متقاضی، 50 میلیاردریال است که این رقم طی امسال به 150 میلیارد ریالافزایش خواهد یافت. جان‌احمدی همچنین خاطرنشان کرد که شرکت‌ها و متقاضیان برای دریافت خدمات این صندوق، می‌توانند به وب‌گاه صحا به نشانی airdfh.ir مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند.

در این جلسه، افشین کلاهی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رئیس کمیسیون کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان اتاق ایران، به اهمیت توجه به توسعه صنایع نسل چهارم در کشور تاکید کرد و با اشاره به اینکه در اتاق بازرگانی تلاش شده است به این مسئله به طور جدی پرداخته شود، تصریح کرد که خدمات صحا به این صنایع نیز تسری پیدا کند.

وی همچنین، به اهمیت و جایگاه تشکل‌ها در شناسایی و ارزیابی دقیق بنگاه‌ها و معرفی آن‌ها به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، اشاره و در این رابطه، تعامل و ارتباط اتاق بازرگانی و تشکل‌ها با صحا را مهم ارزیابی کرد.

کلاهی در عین حال، به موضوع سرمایه‌گذاری خطرپذیرغیرمستقیم که یکی از خدمات صحا به گفته مسولان آن عنوان شد، اشاره کرد و با بیان اینکه در ماده 11 قانون جهش تولیددانش‌بنیان این موضوع دیده شده، تصریح کرد که اینصندوق می‌تواند از سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند به این حوزه ورود کنند، حمایت کند.

همچنین، فرزین فردیس، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوریو تحول دیجیتال اتاق تهران، در سخنانی، به توان بالای اتاق بازرگانی در تدوین ابزارهای پیشنهادی برای ارائه از سویصندوق صحا به کسب‌و‌کارها اشاره کرد و در این رابطه، یادآورشد که در این کمیسیون از اتاق تهران ترسیم ابزارهای قابل ارائه بیشتر به بنگاه‌ها طی هم‌فکری با مسولان و مدیران صحا قابل انجام است.

در ادامه این نشست نیز، فعالان اقتصادی و مدیرانکسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، پرسش‌ها و نظرات خود درباره نحوه استفاده از خدمات صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته را مطرح و از سویمدیران این مجموعه به آنها پاسخ داده شد.
​​​​​​​
کد مطلب : ۲۷۹۶۵۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما