۰

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به شرط قانون

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۸
تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به شرط قانون
تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به شرط قانون

ارینب سیفی
اینترنت؛ دیواری برای تبلیغات
تبلیغات آنلاین که با نام‌های «بازاریابی آنلاین»، «تبلیغاتاینترنتی» و یا «تبلیغات دیجیتال» نیز شناخته می‌شود،نوعی بازاریابی و تبلیغات است که از بستر اینترنت برایتبلیغ محصولات و ارائه خدمات به مخاطبان و کاربران پلتفرم‌ها استفاده می‌کند. تبلیغات آنلاین شامل بازاریابی ایمیلی،بازاریابی موتورهای جست‌وجو، بازاریابی رسانه‌هایاجتماعی و تبلیغات موبایلی است.

در روزهای اولیه ورود اینترنت، تبلیغات آنلاین عمدتا ممنوع بود. برای مثال دو شبکه‌ قدیمی‌«ARPANET» و «NSFNET» سیاست‌های پذیرفته شده برای استفاده از اینترنت داشتند که طبق آن فعالیت‌های تجاری بر بستر اینترنت توسط موسسات خصوصی را ممنوع می‌کرد. در سال ۱۹۹۱ NSFNET شروع به حذف تدریجی سیاست ممنوعیت استفاده تجاری از شبکه کرد. ۲۷ اکتبر ۱۹۹۴  نخستین آگهی آنلاین بنر تبلیغاتی بود در یک صفحه اینترنتی درج شد.
 
پیشی گرفتن تبلیغات آنلاین
از همان ابتدا تبلیغ کنندگان می‌دانستند که تبلیغات اینترنتیبا نوع سنتی  آن متفاوت است. صاحبان کسب و کارها متوجه شدند که تبلیغات از طریق وب سایت‌ها نسبت به تبلیغاتسنتی مقرون به صرفه‌تر هستند. کم‌کم بستر اینترنت به یکمیدان بازی تبدیل شد و سرمایه گذاران از به روز بودن آن استفاده کردند. این پاگرفتن یک تجارت پرسود بود، بنابراینبسیاری از کارآفرینان، سرمایه گذاران و تبلیغ کنندگان شروع به سرمایه گذاری در این ماشین پول‌ساز کردند.

در سال ۲۰۱۶ درآمد تبلیغات اینترنتی در ایالات متحده از درآمد تلویزیون کابلی و پخش تلویزیونی پیشی گرفت. برآوردهای تحقیقاتی از هزینه تبلیغات آنلاین در سال ۲۰۱۹آن را به ۱۲۵.۲ میلیارد دلار در ایالت متحده نشان می‌دهد که حدود ۵۴.۸ میلیارد دلار بیشتر از هزینه تلویزیون است.
 
سرمایه بزرگ کسب و کارها برای تبلیغات
حتی اگر تجربه خرید اینترنتی از آنلاین شاپ‌ها و صفحات فروش محصولات در پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی را نداشته باشید، دست کم تبلیغ این محصولات در یکی از این پلتفرم‌ها به چشمتان خورده است. به خصوص در روزهایی که کرونا، قرنطینه و خانه نشینی بسیاری از کسب و کارها را تعطیل یا تعلیق کرد ،پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعیمانند اینستاگرام بازار خوبی برای تبلیغ و ارائه محصولات را برای صاحبان کسب و کار فراهم کرد.

بر اساس آمارها هر فرد به طور متوسط ۲ ساعت و نیم از وقتش را در روز در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کند. ۳.۸ میلیاردنفر در سراسر جهان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. ۸۴ درصد از افرادی که به اینترنت دسترسی دارند از رسانه‌هایاجتماعی استفاده می‌کنند.
 
پلتفرم‌های پول ساز بازاریابی
بررسی‌ها نشان می‌دهد «فیس بوک» سومین پلتفرم پر بازدیدجهان و محبوب‌ترین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغاتاست و بیش از ۵۵ درصد از سهم بازار رسانه‌های اجتماعی در ایالات متحده را دارد.

این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۲۱ میلادی به عنوان پلتفرم رسانه‌های اجتماعی پیشرو برای بازاریابی انتخاب شد، کمی‌بعد  از ژانویه ۲۰۲۱ فیس بوک رایج ترین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی در بین بازاریابان در سراسر جهان شد.

بر اساس یک نظرسنجی جهانی، ۹۳ درصد از بازاریابانرسانه‌های اجتماعی از این پلتفرم برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده کردند در حالی که ۷۸ درصد دیگر این کار را از طریق اینستاگرام اقدام کردند. اکثر صنایع، فیس بوک را بر سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغات در اولویتقرار داده‌اند.

پنج صنعت برتر که بیشترین هزینه‌های تبلیغات آنلاین را به خود اختصاص داده‌اند شامل کالاهای بسته بندی شده برایمصرف کننده(CPG)، خدمات مالی، خرده فروشی، رسانه، داروسازی و بهداشت و درمان است. همه آن‌ها بیشتر از هر وب سایت و پلتفرم دیگری برای تبلیغات در فیس بوک هزینهکردند.

یکی دیگر از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی که به یک مقصد بازاریابی پرسود تبدیل شده، «اینستاگرام» است. اینستاگرام پلتفرمی‌متعلق به فیس بوک است که برایمحبوبیت کنار فیس بوک قرار گرفت و به کسب و کارها اجازه می‌دهد محصولات و خدمات خود را از طریق فرمت‌های مختلف، از عکس‌ها و برچسب‌ها گرفته تا استوری‌ها و ریل‌ها تبلیغکنند. اینستاگرام همچنین جنبش اینفلوئنسر مارکتینگ را به راه‌انداخته است که در آن کاربران تاثیرگذار در این پلتفرم بیشتر از قبل با برندها همکاری می‌کنند.

بسیاری از شرکت‌ها هم برای تبلیغ محصولات و ارائه خدمات خود به سراغ پلتفرم «تیک‌تاک» رفتند. تیک تاک یکی از سریع ترین برندهای در حال رشد با آمار دانلود و تعامل چشمگیر در سراسر جهان است و زمینی پرسود برایبازاریابان است.
 
تبلیغات به شرط رعایت قانون
در حالی که به نظر می‌رسد تبلیغات در رسانه‌های اجتماعیآسان و در دسترس است و تبلیغ کنندگان نیازی به قوانینخاصی ندارند، اما کمیسیون تجارت فدرال(FTC) راهنمایی‌هایی را در مورد چگونگی اطمینان از اینکه تبلیغاتدر رسانه‌های اجتماعی فریبنده و گمراه کننده نیستند، ارائهمی‌دهد.
دو اصل اساسی قانون تبلیغات در مورد انواع تبلیغات در هر رسانه‌ای اعمال می‌شود:

۱- تبلیغ کنندگان باید مبنای معقولی برای اثبات ادعاهایمطرح شده خود در تبلیغ محصول داشته باشند.

۲- اگر برای جلوگیری از گمراه کننده بودن یک آگهی نیاز به توضیح باشد،  این توضیح باید به صورت شفاف و مشخص ارائه شود.
پست‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی باید برای مخاطب مشخص باشد
طبق قوانین «کمیسیون تجارت فدرال آمریکا » FTC اظهارات ارائه شده توسط یک مصرف کننده در رسانه‌هایاجتماعی به عنوان یک تایید تلقی می‌شود. بنابراین بایدمشخص شود که معرفی و تبلیغ محصول توسط فرد مصرف‌ کننده به صورت مستقل انجام شده یا در ازای این تبلیغ از صاحبان محصول پول یا خدمات رایگان دریافت کرده است.

اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی به عنوان متخصص در موضوعات خاص مورد اعتماد مخاطبان خود هستند. بنابراینبرای آنها مهم است که بین توصیه شخصی و یک توصیهحمایت شده از طرف تولید کننده، تمایز قائل شوند.

طبق قانون تبلیغات آنلاین در برخی کشورها، اینفلوئنسرهاموظف  هستند، پست‌های تبلیغاتی خود را با هشتگ #Ad برچسب‌گذاری کنند و اگر در ازای تبلیغ محصول از طرف تولیدکننده مبلغ یا خدمات رایگانی دریافت کرده است بایدنام شرکت تولید کننده را در پست خود ذکر کند تا برای مخاطبان مشخص شود که این یک پست تبلیغاتی است.

براین اساس، تخطی از مقررات FTC شامل جریمه‌هایی مانند حذف پست برچسب گذاری نشده، تعلیق صفحه اینفلوئنسر،جریمه نقدی اینفلوئنسر و صاحب محصول می‌شود. 

به نظر می‌رسد وضع قوانین محکم در کشورهای مختلف برایفعالیت‌های تجاری افراد و صاحبان محصول در شبکه‌هایمختلف اجتماعی تا حد زیادی موجب اعتماد و امنیت کاربران و تولید کنندگان در این رسانه‌ها شده که با توجه به حضور  گسترده کاربران ایرانی در این پلتفرم‌ها جای خالی قوانینمشابه در کشور تا حد زیادی احساس می‌شود.
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۹۶۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما