۰

نوجوان 14 ساله، رمز نهاد جنگ سایبری استرالیا را در یک ساعت شکست

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۲
نوجوان 14 ساله، رمز نهاد جنگ سایبری استرالیا را در یک ساعت شکست
نوجوان 14 ساله، رمز نهاد جنگ سایبری استرالیا را در یک ساعت شکست

آی‌تی‌من-  این سکه ۵۰ سنتی که به عنوان یادبود ۷۵ سالگی تاسیس اداره سیگنال‌های استرالیا تنها در تیراژ ۵۰ هزار عدد ضرب شده است، دارای چهار لایه رمزگذاری منحصر به فرد است که حاوی پیام‌های ویژه‌ای در مورد آژانس امنیت سایبری اطلاعات خارجی استرالیا است.

قرار بود این سکه حاوی یک پیام مخفی باشد که رمزگشایی آن سخت باشد. با این حال، تنها یک ساعت پس از انتشار در روز گذشته، یک پسر ۱۴ ساله از تاسمانی اولین کسی بود که به درستی این کد را که ترکیبی از کدگذاری هزاران سال قبل و کدهای باینری مدرن‌تر را نشان می‌دهد، شکست.

اداره سیگنال‌های استرالیا گفته بود که حل این چهار لایه رمزگذاری مختلف سکه به تدریج سخت‌تر می‌شود و سرنخ‌هایی در هر دو طرف سکه یافت می‌شود.

ریچل نوبل، مدیر کل اداره سیگنال‌های استرالیا (ASD) طی یک پرسش و پاسخ اذعان کرد که این پیام بسیار سریع‌تر از آنچه آنها انتظار داشته‌اند، رمزگشایی شده است و به شوخی گفت که امیدوارند این نوجوان را به خدمت بگیرند.

وی در توضیح این اتفاق گفت: ساعت ۸:۴۵ صبح ما تالار گفت‌وگوی اینترنتی خود را باز کردیم و گفتیم‌ هر کس فکر می‌کند به پاسخ‌ها رسیده است، فرم مخصوص را پر کند. باور کنید یا نه، یک پسر ۱۴ ساله در تاسمانی اولین کسی بود که در کمتر از یک ساعت هر چهار سطح رمزنگاری را رمزگشایی کرد. این باور نکردنی است.

وی در ادامه گفت: امیدواریم به زودی با این نوجوان ملاقات و او را استخدام کنیم.

این اظهار نظر او ضمن اینکه خنده حضار را به همراه داشت، همچنین این تصور را که این نوجوان می‌تواند عضو بعدی سازمان جاسوسی استرالیا شود، ایجاد کرد.

خانم نوبل گفته بود که این سکه کار اعضای آژانس و روند تکامل رمزشکنی را جشن می‌گیرد و کسانی که این کدها را می‌شکنند، می‌توانند یک جایگاه شغلی خوب در اداره سیگنال‌های استرالیا دریافت کنند.

وی گفت: ما فکر می‌کردیم که این یک راه واقعاً سرگرم‌کننده برای مشارکت دادن مردم در شکستن کد است، با این امید که اگر آنها از هر چهار سطح کدنویسی روی سکه عبور کنند، شاید برای شغلی در اداره سیگنال‌های استرالیا درخواست دهند.

به گفته نوبل، در حالی که هیچ پیام محرمانه و طبقه‌بندی شده‌ای روی این سکه وجود ندارد، کسانی که این کدها را شکسته‌اند می‌توانند پیام‌های شگفت انگیز و نشاط آوری را کشف کنند.

گفته شده است که مانند کد شکن‌های اولیه در ASD، می‌توان برخی از لایه‌های این رمزنگاری را فقط با یک مداد و کاغذ رمزگشایی کرد، اما در انتها ممکن است برای حل آخرین سطح به رایانه نیاز داشته باشید.

نکته جالب توجه این که خانم نوبل روز شنبه فاش کرد که یک سطح پنجم رمزگذاری نیز در سکه وجود دارد که هنوز کسی آن را نشکسته است، به این معنی که یک پیام دیگر برای رمزگشایی به دست نوجوان تاسمانیایی باقی مانده است. اداره سیگنال‌های استرالیا مسوول اطلاعات سیگنال‌ها، جنگ سایبری و امنیت سایبری است. این سازمان به عنوان واحد اصلی رمزشکن استرالیا عمل می‌کند و به دنبال رهگیری پیام‌های ارسال شده توسط دشمنان و رمزگشایی آنها است.
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۷۹۶۹۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما