۰
با ورود و درخواست مرکز ملی فضای مجازی

«آپارات گیم» به فعالیت خود ادامه می‌دهد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۱۶
«آپارات گیم» به فعالیت خود ادامه می‌دهد
«آپارات گیم» به فعالیت خود ادامه می‌دهد

آی‌تی‌من- هفته گذشته، محمدجواد شکوری مقدم، مدیرعامل هلدینگ صبا ایده (مالک آپارات) با انتشار یک پیام ویدیویی اعلام کرده بود که سرویس آپارات گیم از جمعه (دیروز) به به صورت دایمی در ایران خاموش می‌شود و از این پس به عنوان یک ماژول از یک پورتال گیم عربی فعالیت خواهد کرد.

وی گفت که این تصمیم در نتیجه حواشی و هجمه‌های وارد شده به این سرویس در هیات مدیره اتخاذ شده است.

شکوری مقدم در توضیح حواشی به سخنرانی پیمان جبلی، رییس سازمان صدا و سیما در دانشگاه صنعتی شریف درباره این سرویس اشاره کرد که در پی آن، صدا و سیما و برخی روزنامه‌ها نیز به این موضوع پرداختند.

مدیرعامل صبا ایده گفت: «این بار از این که بخواهیم انرژی‌مان را صرف توضیح دادن و جنگ‌های رسانه‌ای متفاوت بکنیم خسته شده‌‎ایم و می‌خواهیم نوع مواجهه‌مان را با این چالش تغییردهیم. این میدان را به خودشان واگذار می‌کنیم. می‌توانند روی تلوبیون، سرویس استریمینگ راه اندازی کنند. علی‌رغم ‌میل باطنی و‌ در نهایت تاسف و ناراحتی، آپارات گیم از روز جمعه ۱۸ شهریور برای همیشه خاموش می‌شود.»
 
ورود مرکز ملی فضای مجازی
در پی اعلام این تصمیم، واکنش‌های وسیع کاربران و انتقاد رسانه‌ها از نوع برخورد با سرویس‌های بومی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی وارد ماجرا شد و با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اعلام بررسی موضوع در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی، از آپارات خواست که در تصمیم خود تجدید نظر کند.

در اطلاعیه مرکز ملی فضای مجازی چنین آمده است: «در پی اختلافات حوزه پخش زنده کاربر محور و سرویس آپارات گیم، این موضوع در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مرکز ملی فضای مجازی در سال مزین به شعار تولید دانش بنیان، ضمن تاکید بر التزام به سند راهبردی فضای مجازی و پرهیز از اتخاذ تصمیمات خارج از این راهبرد کلان، از همگان می‌خواهد به حمایت از بسترهای تولید و نشر محتوا و سکوهای داخلی بپردازند.

همچنین با تاکید بر اصل نظارت دقیق بر انتشار محتوا و لزوم پایبندی به قوانین اصرار دارد تا شرکت صبا ایده ارائه دهنده سرویس آپارات گیم جهت حفظ حقوق عامه کاربران فضای مجازی تا زمان بررسی موضوعات اختلافی و حصول نتیجه، تصمیم خود برای تعطیلی این سرویس را به تعویق انداخته و به خدمت رسانی به کاربران تداوم بخشد.
 
 آپارات گیم می‌ماند
آپارات نیز در واکنش، اعلام کرد که سرویس آپارات گیم تا زمان تصمیم‌گیری کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی به کار خود ادامه می‌دهد.

آپارات در اطلاعیه خود اعلام کرد: «در پی اطلاعیه اخیر مرکز ملی فضای مجازی و اصرار این مرکز در خصوص به تعویق انداختن تصمیم تعطیلی سرویس آپارات گیم تا زمان حصول نتیجه و رسیدگی به اختلاف تنظیم‌گری در حوزه پخش زنده کاربر محور، این سرویس همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
 
آپارات گیم به دلیل اتهام‌های غیرحرفه‌ای رسانه‌ای ناشی از رویکرد سنتی، ابهام در نهاد رگولاتوری و عدم درک صحیح از پدیده‌های نوظهور، تصمیم به تعطیلی این سرویس گرفته بود؛ اما در صورت اصلاح و به‌روز‌رسانی قوانین تنظیم‌گری در حوزه پخش زنده کاربر محور، همچنان قادر به ادامه فعالیت خواهد بود.»

حال باید منتظر تصمیم‌گیری کمیسیون تنظیم مقررات فضای مجازی بود. این تصمیم می‌تواند آینده سرویس‌های حوزه استریمینگ و پخش کاربرمحور را که چالشی طولانی مدت با دستگاه‌هایی مانند سازمان ساترا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند، به مسیر تازه‌ای هدایت کند.



 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۹۷۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما