۰
طرح شرکت پست برای ایجاد ۲۰ میلیون ایمیل ملی

اختلال اینترنت یک سوم از درآمد پست را از بین برد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۳
اختلال اینترنت یک سوم از درآمد پست را از بین برد
اختلال اینترنت یک سوم از درآمد پست را از بین برد

آی‌تی‌من- لیایی برنامه میان مدت شرکت پست را دو تا سه ساله متناسب با چشم انداز‌های تهیه شده بر اساس اولویت شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال و اولویت‌های حوزه پستی برشمرد و گفت: برنامه بلند مدت پست نیز مربوط به پس از سال ۱۴۰۳ است و در آن به برنامه هفتم توسعه می‌پردازیم.

وی از جمله برنامه‌های بلندمدت پست به لجستیک هوشمند، پست هوشمند و بحث‌ ای‌پست E- POST اشاره کرد و گفت: در تفاهمنامه با معاونت برنامه ریزی وزارت متبوع در راستای پنج ماموریت اصلی شرکت ملی پست، به عنوان متولی کمیته پست در وزارت و دستگاه‌های مرتبط، احکام پنج ساله شبکه ملی اطلاعات مرتبط با شرکت ملی پست در برنامه هفتم را دنبال می‌کنیم.

وی در تشریح E- POST افزود: طبق اساسنامه شرکت ملی پست، متولی پست الکترونیکی در کشور شرکت ملی پست است و طی تفاهمنامه‌ای قرار شد این موضوع احیا و تقسیم وظایف با سازمان فناوری اطلاعات انجام و کار پیگیری شود.
لیایی E- POST را حلقه واسط بین شهروندان و حاکمیت برای ارایه خدمت برشمرد و از رایزنی با سازمان ثبت احوال جهت ایجاد ایمیل ملی همزمان با صدور شناسنامه برای هر شهروند ایرانی خبر داد و گفت: تکلیف ما ایجاد ایمیل ملی برای ۲۰ میلیون کاربر ایرانی است و در این زمینه، به دنبال ایجاد کارگروهی با شرکت‌های دیگر و درگیر این خدمت همچون زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات هستیم.

معاون وزیر ارتباطات سهم پست از کل اقتصاد دیجیتال را یک درصد عنوان کرد و گفت: باید به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که تا پایان برنامه، این سهم محقق شود.

وی همچنین با بیان سهم نیم درصدی پست در تجارت الکترونیکی گفت: مذاکراتی با یکی از شرکت‌های معتبر فناوری اطلاعات انجام و پلتفرمی‌آماده شده و در نظر داریم طی یک برنامه پنج ساله این بستر در شرکت ملی پست پیاده سازی شود و سامانه‌های روستا بازار و‌ای بازار و دیگر سامانه‌های مرتبط با تجارت الکترونیکی در این بستر پیاده سازی شده و به اهداف برنامه دست یابیم.

معاون وزیر ارتباطات تسهیل تعامل با دیگر کشور‌ها به ویژه وصول مطالبات و تعاملات مالی را از دیگر موارد طرح شده در این دیدار برشمرد و گفت: با رایزنی‌های انجام شده در حال رفع مشکلات ایجاد شده به واسطه تحریم با دیگر کشور‌ها هستیم.

وی وصول بخش اعظم مطالبات از آمریکا در قالب SDR را از جمله اتفاقات خوب عنوان کرد و گفت: تعاملات خوبی با کره جنوبی با کمک سفیر ایران در این کشور رقم خورد و مجددا ارسال مرسولات پستی از سوی ایران به کره برقرار شد.
افت یک سومی ‌درآمد پست در 2 هفته‌ اخیر
مدیر عامل شرکت ملی پست همچنین گفت: بسیاری از کسب وکارهای خرد که متصل به اینترنت بین‌الملل بودند به‌خصوص فعالان اقتصادی که کسب‌وکار خود را در پلتفرم اینستاگرام دنبال می‌کردند دچار اختلال شدند و در این 2 هفته اخیر حدود یک سوم از درآمدها شرکت ملی پست از دست رفت.

به گزارش ایلنا، محمود لیائی مدیر عامل شرکت پست در نشست خبری که به مناسبت هفته جهانی پست برگزار شد با بیان پایین بودن سرانه پستی در ایران، گفت: سرانه پست در کشورهای پیشرفته عدد بزرگی است؛ به عنوان مثال سرانه پستی در چین بالاترین عدد در دنیا را کسب کرده است.

وی سرانه پستی در ایران را عدد 7 عنوان کرد و افزود: حدود 50 درصد از فعالیت‌های پستی در ایران توسط شرکت ملی پست انجام می‌شود.

به گفته این مقام مسوول؛ شرکت ملی پست درآمد هزینه‌ای است و اگر نتواند درآمد ایجاد کند نمی‌تواند زیرساخت‌های خود را به روز و به مردم خدمات ارایه دهد.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه شرکت ملی پست حدود 170 خدمت پستی به شهروندان ارایه می‌کند، خاطر نشان کرد: شرکت ملی پست یک دستگاه حاکمیتی است و در تمام دنیا نیز مدیریت بخشی از پست به عهده حاکمیت است در کشورهای پیشرفته نیز آنها با مشکلاتی که ما با آنها دست به گریبان این از جمله مشکلات تعرفه‌ای مواجه هستند.

این مقام مسوول با بیان تلاش برای کاهش تصدی‌گری دولت در بخش پست، گفت: تلاش داریم که به سمت پلتفرم شدن برویم.
تعرفه‌های پست اصلاح نشد
لیائی با بیان اینکه تعرفه‌ها در سال جاری واقعی سازی نشدند، افزود: طی مصوبه دی 1400 منتظر بودیم که بعد از ابلاغ تعرفه‌ها شاهد واقعی سازی آنها شویم اما هنوز در زمینه اصلاح تعرفه‌ها به دستوری داده نشده است و همین بلاتکلیفی ضررهای زیادی را متوجه ما کرد و اصلاح تعرفه‌ها تا خرداد 1401 معلق ماند و از این تاریخ سازمان تنظیم و مقررات مجوز افزایش بین 20 تا 40 درصد تعرفه‌ها را داد.

مدیر عامل شرکت ملی پست ادامه داد: امیدواریم که در اسرع وقت مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات پیاده‌سازی شود. ما کماکان بلاتکلیف هستیم اما برنامه‌ریزی‌های خود را بر مبنای اجرای 100 درصدی این تعرفه‌ها در نظر گرفته‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه بعد از اختلال‌های اخیر در اینترنت بین الملل آیا تعداد مرسولات پستی کاهش پیدا کرده است؟ گفت: بسیاری از کسب وکارهای خرد که متصل به اینترنت بین‌الملل بودند به‌خصوص فعالان اقتصادی که کسب‌وکار خود را در پلتفرم اینستاگرام دنبال می‌کردند دچار اختلال شدند و در این 2 هفته اخیر حدود یک سوم از درآمدها شرکت ملی پست از دست رفت.

مدیرعامل شرکت ملی پست ادامه داد: مسوولان کشوری از سال‌های گذشته قطع شدن اینترنت را به دلایل مختلف از جمله فیلترینگ و تحریم‌ها پیش‌بینی و به کسب‌وکارها اعلام کردند که فعالیت اقتصادی خود را در پلتفرم‌های داخلی دنبال کنند متاسفانه برخی از کسب وکارها با این اعلان‌ها توجه نکردند و با مسدود شدن اینترنت بخش از فعالیت این کسب وکارها مختل شد.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۹۸۹۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما