۰
اختلال اینترنت تماس‌های تجار کشور را قطع کرد

وزارت ارتباطات: اختلال در تجارت، ارتباطی با اینترنت ندارد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۱
وزارت ارتباطات: اختلال در تجارت، ارتباطی با اینترنت ندارد
وزارت ارتباطات: اختلال در تجارت، ارتباطی با اینترنت ندارد

آی‌تی‌من- حسین سلاح‌ورزی با انتقاد از سیاست‌گذاری‌های اقتصادی در کشورگفت: تا زمانی که حقوق مالکیت بخش خصوصی را محترم نشمارند و درزنجیره ارزش بین‌المللی قرار نگیریم، صحبت درباره سرمایه‌گذاری سختاست.

وی ادامه داد: در شرایطی که بارها درباره رفع مقررات زائد صحبت کرده‌ایمو نتیجه آن در این سال‌ها ترقی معکوس بوده، صحبت کردن از سرمایه‌گذاریبسیار سخت است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه امروز از رونمایی تلویزیوناینترنتی کیش اینوکس صحبت شد اما با کدام اینترنت این تلویزیون کارخواهد کرد، اظهار داشت: عده‌ای در این مدت سعی کردند قطع اینترنت وفیلترینگ را به کسب و کار کوچک و آنلاین شاپ‌ها در بستر چند پلتفرم تنزلدهند اما موضوع عمیق‌تر و قابل توجه‌تر است.

سلاح‌ورزی با بیان اینکه می‌دانیم که ۵٠ درصد تولید ناخالص داخلی ازبخش خدمات است و نگاهی به حساب‌های اقتصاد نشان می‌دهد فعالیت‌هایخدماتی سهم ۴٠ درصدی را در GDP دارند، گفت: اگر فقط یک درصد از هرکدام بخش‌ها تحت تاثیر محدودیت و قطعی اینترنت کاهش یابد، سهمفعالیت‌های خدماتی چهار دهم درصد از GDP کمتر می‌شود.

وی افزود: واقعیت این است که تمام فرایندهای خارج از کارخانه، مسایلارزی بانک مرکزی و... رابطه درهم تنیده‌ای با اینترنت دارند و محدودیتاینترنت در یک ماه گذشته باعث شده نه تنها فرایند کسب و کار و تولید دچاراختلال شود بلکه از لحاظ اعتبار حتی تماس تجاری را از دست داده‌ایم.

به گفته نایب رییس اتاق بازرگانی ایران، تمام این عوامل اگر باعث کاهشموثر تقاضا شود به طور قطع در بازار سرمایه و بورس هم اثرگذار خواهدبود.

• وزارت ارتباطات تکذیب کرد
اما در همین خصوص وزارت ارتباطات با انتشار اطلاعیه‌ای و در پاسخ به این اظهارات اعلام کرد: از زمان شروع اغتشاشات به هیچ‌وجه قطعی کاملاینترنت در کشور رخ نداده است و طی یک ماه گذشته تمام سرویس‌هایداخلی بدون هیچ اختلالی مشغول خدمات رسانی بوده اند.

به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این اطلاعیه آمده است: درطی یک ماه گذشته تمامی سرویس‌های داخلی اعم از خدمات حوزه مسکن،بانکی، گمرک، حوزه سلامت، بخش صنعت، پلتفرم‌های خدمات رسان بخشخصوصی، خدمات الکترونیک دولتی و تمامی کسب‌وکارهایی که رویپلتفرم‌های داخلی مشغول به فعالیت هستند بدون هیچ اختلالی مشغولخدمات‌دهی به هم‌وطنان عزیز بوده‌اند. به‌عنوان مثال برخلاف ادعاهای مطرحشده، کلیه امور تجاری و صادرات و واردات کالا از طریق سامانه جامعتجارت انجام می‌شود که هیچ ارتباطی با اینترنت ندارد و کلیه امور آن ازطریق شبکه ملی اطلاعات انجام می‌شود و در مدت یک ماه گذشته هیچگزارشی مبنی بر اختلال در این سامانه دریافت نشده است.

در خصوص اینترنت بین‌الملل هم، از زمان شروع اغتشاشات در کشور بههیچ‌وجه قطعی کامل و سراسری اینترنت در کشور رخ نداده است و تنها بنابرمصوبات مراجع ذیصلاح امنیتی، محدودیت‌هایی روی برخی پلتفرم‌هایخارجی و در برخی ساعات اینترنت همراه اعمال شده است.
 
مرجع : ایلنا
کد مطلب : ۲۷۹۹۸۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما