۰
کل ترافیک اینترنت در نیم ثانیه!

رکورد سرعت انتقال اطلاعات شکسته شد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۱
رکورد سرعت انتقال اطلاعات شکسته شد
رکورد سرعت انتقال اطلاعات شکسته شد

آی‌تی‌من- در یک مطالعه جدید که در مجله Nature Photonics منتشر شده است، تیمی‌از محققان دانشگاه فنی دانمارک رکورد بیشترین حجم انتقال داده در یک ثانیه را شکستند. 

محققان از یک تراشه کامپیوتری نوری ویژه استفاده کردند که قادر به استفاده از یک لیزر مادون قرمز واحد برای ایجاد صدها فرکانس نور است و هر کدام از این فرکانس‌ها می‌تواند حاوی داده باشد.

این فرکانس‌های نور با فاصله ثابت و یکسانی مانند دندانه‌های شانه از هم جدا می‌شوند. به همین دلیل است که این نوع دستگاه به عنوان شانه فرکانس شناخته می‌شود.

محققان داده‌های کدگذاری شده روی نور را روی فیبر نوری 7.9 کیلومتری ارسال کردند و مقدار داده‌های انتقال‌یافته را اندازه‌گیری کردند. مشخص شد که این تراشه با لیزر مادون قرمز قادر به انتقال داده‌ها با سرعت شگفت انگیز 1.84 پتابیت در ثانیه است. یک پتابیت معادل یک میلیون گیگابیت است.

طبق یک بیانیه مطبوعاتی منتشر شده از سوی دانشگاه فنی دانمارک، نرخ انتقال 1.8 پتابیت در ثانیه به دست آمده توسط این تیم، معادل دو برابر کل ترافیک معمول اینترنتی است. محققان تخمین می‌زنند که با استفاده از آخرین فناوری تراشه‌های تجاری، برای انتقال همان مقدار داده در بازه زمانی یک ثانیه به یک هزار لیزر نیاز است. علاوه بر این، تراشه جدید تولید شده حتی برای اهداف مطالعه بهینه نشده بوده است. تراشه جدید همچنین می‌تواند زیرساخت اینترنت را در مصرف انرژی کارآمدتر کند.

البته قبل از اینکه تراشه مذکور به صورت عملی مورد استفاده قرار گیرد، به توسعه بیشتر فناوری نیاز است. با این حال، دانشمندان امیدوارند که تحقیقات آنها به طور قابل توجهی بر نحوه طراحی سیستم‌های ارتباطی آینده در دهه‌های آینده تأثیر بگذارد.
 
کد مطلب : ۲۸۰۰۷۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما