۰
معاون علمی و فناوری رییس جمهور:

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ راهبردی به زیرساخت ملی جامع ارتقا می‌یابد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۷
شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ راهبردی به زیرساخت ملی جامع ارتقا می‌یابد
شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ راهبردی به زیرساخت ملی جامع ارتقا می‌یابد

آی‌تی‌من- روح الله دهقانی فیروزآبادی در نهمین نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با بیان این‌که چگونگی بهره‌مندی از ظرفیت‌های خدادادی و خلق ارزش افزوده از آن‌ها به کمک دانش و فناوری است که میزان پیشرفت را تعیین می‌کند، ادامه داد: این که کدام کشور، چگونه و به چه میزانی و با چه سرعتی به پیشرفت و توسعه پایدار دست می‌یابد، به میزان تلاش مردمش برای رسیدن به علم و دانش بستگی و وابستگی دارد. بنابراین تنها موضوع و حوزه ای که ارزش افزوده‌ی هنگفت و رشدی درخورتوجه به همراه برکت‌های سرشار را به ارمغان خواهد آورد، بهره‌مندی از دانش، فناوری و نوآوری نیروی انسانی خلاق و توانمند است. با بهره‌مندی صحیح از منابع سرشار که همان معادن گران‌بهای نیروی انسانی است، می توانیم به این تحول دست پیدا کنیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، با بیان این‌که اکنون فرصتی مساعد برای تبدیل اقتصاد دانش‌بنیان از یک گفتمان به یک ضرورت واقعی در متن جامعه و اقتصاد کشور است، ادامه داد: حدود ۱۳ سال از تصویب قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان می‌گذرد؛ قانونی که یکی از برکات آن ایجاد این زیست‌بوم فناوری و تبدیل اقتصاد دانش‌بنیان به یک گفتمان ملی بود.

وی افزود: اکنون پس از تلاش و پیگیری‌های مستمر و تصویب «قانون جهش تولید دانش‌بنیان»، وقت آن رسیده است تا برای واقعی سازی این گفتمان، پیوند آن با متن اقتصاد و جامعه و تحقق واقعی این اقتصاد در متن جامعه تلاش کنیم. باید حداقل ۱۰ سال به طور جدی کار شود تا به نقطه مطلوب برسیم. وی با بیان این‌که فرهنگ فعالیت تجمیعی و تعاملی بر بستر یک شبکه‌ در حوزه آزمایش و تحقیقات با شکل‌گیری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به یک گفتمان رایج تبدیل شده است، ادامه داد: بیش از ۳۰ هزار تجهیز آزمایشگاهی، بیش از یک میلیون و ۷۵۰هزار خدمت را به هزاران پژوهشگر، دانشجو، عضو هیات علمی دانشگاه، نخبه، شرکت دانش‌بنیان و خلاق ارائه کرده است.

وی با بیان این‌که این شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، از ظرفیتی برای تبدیل شدن به زیرساختی کامل و جامع برای چرخه تحقیقات تا محصول تبدیل شود، ادامه داد: ما یک پلتفرم کامل نیاز داریم که خدمات آزمایشگاهی، آموزش تعمیر و نگهداری به حوزه کارآمدی حداکثری خود برسد، مدیران این حوزه تلاش کنند تا این شبکه به یک پلتفرم ملی تبدیل شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با بیان این‌که در حوزه ایجاد شبکه ملی ساخت و تولید و شبکه‌ای ملی برای تامین اقلام فناورانه آماده حمایت هستیم، ادامه داد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان آمادگی دارد از هر مجموعه‌ای که در حوزه ساخت و تولید آماده همکاری و دارای توانمندی است، از توسعه این حوزه حمایت کند.

دهقانی فیروزآبادی، ایجاد پلتفرمی ملی برای تامین اقلام فناورانه و پیشرفته را یکی دیگر از نیازهای زیست بوم دانش بنیان دانست و گفت: می‌توانیم یک پلتفرم پیشرفته و حرفه‌ای در ابعاد ملی برای تامین اقلام فناورانه ایجاد شود. این شبکه می‌تواند بسیار به صرفه تسهیل‌گر و توسعه دهنده باشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری اظهار امیدواری کرد: این شبکه آزمایشگاهی بتواند در ادامه مسیر پیش روی خود، در قامت یک پلتفرم ملی ارتقا پیدا کند و مسیر پیشرفت را جدی‌تر و پررونق‌تر، ادامه دهد.
 
کد مطلب : ۲۸۰۱۶۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما