۰
در چند هفته اخیر با هدف مهار اخبار جعلی

وزیر ارشاد: مجوز ۵۰۰ سایت اینترنتی را لغو کردیم

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۴
وزیر ارشاد:  مجوز ۵۰۰ سایت اینترنتی را لغو کردیم
وزیر ارشاد: مجوز ۵۰۰ سایت اینترنتی را لغو کردیم

آی‌تی‌من- روزنامه اطلاعات نوشت: صدور مجوزهای فعالیت سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های مجازی در سال‌های گذشته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه نبود برنامه نظارت بر عملکرد تبلیغی این سایت‌ها باعث تشدید ناامنی اجتماعی و اقتصادی برای برخی افراد حقیقی و حقوقی در جامعه شده است.

سایت‌های اینترنتی شایعه‌ساز امنیت حرفه‌ای و شخصی افراد سرشناس(سلبریتی‌ها) را هدف گرفته‌اند به گونه‌ای که برای افزایش بازدید مخاطبان خود از هیچ توهین و افترایی نسبت به بازیگران سینما و تلویزیون، هنرمندان، ورزشکاران و چهره‌های سرشناس سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فروگذار نیستند.

با این حال در ماه‌های اخیر دامنه تجاوز اخلاقی سایت‌های شایعه‌ساز از محدوده چهره‌های سرشناس فراتر رفته و شماری از کارآفرینان بزرگ و صاحبان کسب و کارهای مطرح را در برگرفته است.

این گزارش می‌افزاید: برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماه‌های اخیر با اظهار گلایه از تشدید انتشار اخبار دروغ و شایعه‌سازی برای افراد حقیقی و حقوقی در فضای مجازی، خواستار ارایه لایحه‌ای ویژه برای تشدید مجازات شایعه‌سازان از سوی دولت شده اند. این گروه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گویند، با وجود مجازات‌های قانونی در سیستم قضایی کشور برای ناشران اکاذیب، اطاله فرآیند رسیدگی به شکایت‌ها در این حوزه و همچنین تعدد فراوان سایت‌های اینترنتی شایعه‌ساز، قبح افترا به افراد حقیقی و حقوقی در فضای مجازی را فرو ریخته و شایعه‌سازان هرکاری که دلشان می‌خواهد، می‌کنند.

چند روز قبل هم گروهی از نمایندگان مجلس خواستار جرم انگاری شایعه‌سازی در فضای مجازی شدند و تاکید کردند که مجلس شورای اسلامی  از هر طرحی برای مقابله با شایعات فضای مجازی حمایت خواهد کرد.

گزارش خبرنگارما حاکیست: ماده ۶۹۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی (مصوب ۱۳۷۵) در این خصوص مقرر کرده است که هرکس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی‌یا مقامات رسمی‌به وسیله نامه یا شکوائیه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی اظهار کند یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت راساً یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقام‌های رسمی‌تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا خیر، علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال یا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم شود.

اینک دولت تصمیم گرفته برای ساماندهی تولید محتوای خبری در فضای مجازی و جلوگیری از انتشار شایعه توسط سایت‌های خبری سودجو، آئین نامه ویژه ای تدوین کند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اطلاعات ضمن تأیید این مطلب که توهین و افترا به صاحبان کسب و کارها در فضای مجازی افزایش یافته است، گفت: فرآیند پالایش سایت‌های خبری و شبکه‌های اینترنتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده و در همین چند هفته اخیر بالغ بر ۵۰۰ سایت به دلایلی نظیر نشر اکاذیب و افترا به افراد حقیقی و حقوقی لغو مجوز شده‌اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در مبارزه با این قبیل شایعه‌سازان بسیار جدی هستیم، هرچند که ممکن است مورد انتقاد قرار بگیریم، گفت: تمامی سایت های اینترنتی غیر فعال یا آن دسته از شبکه های خبری که کار خبری نمی‌کنند، مورد بازنگری قرار می‌گیرند و درصورت احراز تخلف، مجوز آنها لغو خواهد شد.

وی با بیان فعالیت کارگروه مقابله با اخبار جعلی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تقویت این کارگروه در برنامه ما قرار گرفته و گزارش عملکرد ان هم در جلسه هفته قبل شورای عالی فضای مجازی به ریاست رییس جمهوری مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تغییراتی در آیین نامه مقابله با اخبار جعلی داده‌ایم که پس از تصویب نهایی، مفاد آن به زودی به مردم اعلام خواهد شد، ادامه داد: بنا داریم با شایعه‌سازان و منتشرکنندگان اخبار جعلی به شدت برخورد کنیم تا حریم امن کارآفرینان و صاحبان کسب و کار حفظ شود. حفظ آبروی مردم و صیانت از حریم شخصی افراد جزو دستورات دینی ماست و فعالیت تمامی رسانه‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های اطلاع رسانی باید در همین چارچوب باشد.

وی اضافه کرد: برخی از این سایت‌ها و شبکه‌های شایعه‌پراکن و تخریب‌گر از خارج مرزها مدیریت می‌شوند یا در همکاری با شبکه‌های معاند به دنبال تهیه خوراک خبری برای آنها هستند.

اسماعیلی نسبت به هرگونه همکاری با رسانه‌های معاند فارسی زبان خارج از کشور هشدار داد و گفت: مسلماً تعامل و همکاری با این شبکه‌های تروریستی با مجازات و محرومیت روبه‌روست.
 
کد مطلب : ۲۸۰۲۰۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما