۰

تمامی اطلاعات کاربران اپل ذخیره می‌شود

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۷
تمامی اطلاعات کاربران اپل ذخیره می‌شود
تمامی اطلاعات کاربران اپل ذخیره می‌شود

آی‌تی‌من- یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که شرکت اپل اطلاعات مشتریان خود را هنگام استفاده از برنامه‌های‌شان جمع‌آوری می‌کند، حتی زمانی که سرویس تجزیه و تحلیل اشتراک‌گذاری خاموش باشد.

دو برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده به تازگی به موضوعی اشاره کرده‌اند که گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با جاسوسی اپل از کاربران را مطرح می‌کند؛ بر اساس گزارش آنها غول فناوری هر حرکتی را که در برنامه‌های از پیش نصب شده App Store، Apple Music، Apple TV، Books و Stock انجام می‌دهید، ثبت می‌کند.

همچنین جمع آوری داده‌ها شامل شماره شناسایی و نوع دستگاه مورد استفاده که برای انگشت نگاری دستگاه کافی است.

این مطالعه بیش از یک سال پیش از زمانی که اپل سیستم کنترل حریم خصوصی بحث‌برانگیز خود را منتشر کرد که کاربران آیفون را ملزم می‌کرد تا به اپلیکیشن‌ها اجازه دهند تا فعالیت‌های خود را برای اهداف تبلیغاتی ردیابی کنند و درآمد بسیاری از شرکت‌ها و توسعه‌دهندگانی را که به تبلیغات متکی هستند را بررسی کنند، انجام شد.

مشخص نیست که چرا اپل از موضع طرفدار حفظ حریم خصوصی خود عقب نشینی نمی‌کند، اما اخیراً تبلیغات را به برنامه App Store اضافه کرده و جمع آوری داده‌ها ممکن است راهی برای درک بهتر نحوه عملکرد تبلیغات آن باشد.

این مطالعه مستقل توسط چند توسعه‌دهنده انجام شد و نشان داد که اپل هر حرکتی را که انجام می‌دهید در برنامه‌های داخلی خود از جمله App Store، Apple Music، Apple TV، Books و Stocks ثبت می‌کند.

در صفحه پشتیبانی و حریم خصوصی کلیه‌ دستگاه‌های اپل آمده است که برای جمع‌آوری چنین اطلاعاتی از دستگاه‌ها باید رضایت کاربر را دریافت کنید.
در این صفحه نوشته شده است: “هیچ یک از اطلاعات جمع آوری شده شخصی قابل شناسایی نیست.”

»داده‌های شخصی یا اصلاً ثبت نمی‌شوند، یا قبل از ارسال به اپل از هرگونه گزارش حذف می‌شوند. «

تامی‌ماسک و طلال حج بکری، دو محقق امنیتی که جمع‌آوری داده‌ها توسط اپل را افشا کردند، ویدیوهایی را در توییتر منتشر کردند که نشان می‌دهد چگونه اطلاعات توسط اپل ذخیره می‌شود.

با این حال، این تیم در ویدیویی از مطالعه خود اعلام کردند که “نسخه iOS 16 احتمالا کار مشابهی را انجام می‌دهد.” این ویدیو صفحه‌ای با چندین درخواست را نشان می‌دهد که همه آنها دارای مهر زمانی هستند که از برنامه App Store برای اپل ارسال می‌شوند.

در نسخه iOS 14.6  داده‌های یک درخواست نشان می‌دهد که اپل شماره‌های شناسایی را جمع‌آوری می‌کند که می‌تواند کاربر را شناسایی کند. بر این اساس این تیم در توییتی نوشت: “معلوم نیست که آیا اپل هنوز در حال جمع‌آوری داده‌های تجزیه و تحلیل در iOS 16 است”.

بر اساس گزارش این تیم تحقیقاتی، هر بار که کاربر در برنامه اپ استور است، درخواست‌ها ارسال می‌شود.

در یک درخواست واحد، شناسه‌های بازنگری شده است که می‌تواند کدها را شناسایی کرده و آن را به نمایه داده‌های کاربر اختصاص دهد. همچنین در فرآیند جمع آوری داده، دستگاه کاربر مورد استفاده را مشخص می‌کند. برای مثال در ویدیو نشان می‌دهد که شخص از “iPhone 10” استفاده می‌کند.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که کاربر هنگام جستجو در اپ استور و مدت زمان جستجو، برنامه Daily Themed Crossword Puzzles را مشاهده کرده است.

شاید جمع‌آوری این مدل اطلاعات ساده و بی‌ضرر به نظر برسد، اما تصور کنید در حال جستجو برای برنامه‌هایی درباره‌ سلامت روان، گرایش جنسی و مذهب در اپ استور هستید، این داده‌ها مستقیماً به سرورهای اپل ارسال و ذخیره می‌شوند که برخی از این اطلاعات احتمالا برای برخی افراد حساس هستند.

محققان آزمایش مشابهی را با برنامه‌های گوگل کروم و مایکروسافت اج انجام دادند و دریافتند که وقتی سرویس اشتراک‌گذاری تجزیه و تحلیل غیرفعال است، برنامه‌ها نمی‌توانند داده‌ها را از دستگاه جمع‌آوری کنند.

نه تنها جمع آوری داده‌ها بدون رضایت یک مشکل جدی است، بلکه اپل خود را شرکتی می‌داند که به حریم خصوصی کاربرانش احترام می‌گذارد.

اپل یک ویژگی کنترل حریم خصوصی را در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد که تیم کوک، مدیر عامل شرکت، وعده داد که به کاربران امکان می‌دهد تصمیم بگیرند کدام شرکت‌ها و توسعه دهندگان را ردیابی کنند، اما به نظر می‌رسد اپل خود به این قوانین پایبند نبوده و ظاهرا به جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات کاربرانش مشغول است.

این غول فناوری در صفحه حریم خصوصی خود به وضوح نوشته است: «حریم خصوصی یک حقوق اساسی بشر است. همچنین یکی از ارزش‌های اصلی ما است. به همین دلیل است که ما محصولات و خدمات خود را برای محافظت از آن طراحی می‌کنیم. این همان نوآوری است که ما به آن اعتقاد داریم.»

این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که اپل بیشتر بر این اصل استوار است که «آنچه را که ما می‌گوییم باید کاربران انجام دهند نه آنچه را که خود کاربر می‌خواهد.»

این درحالی است که قوانین مربوط به حریم خصوصی، شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان را به دلیل جمع‌آوری داده‌های مشابه در مورد کاربران جریمه می‌کنند و در ابتدای ورود به هر سایت یا استفاده از هر برنامه‌ای باید از کاربران پرسیده شود که آیا موافقت می‌کنند «از طریق برنامه‌ها و وب‌سایت‌های متعلق به شرکت‌های دیگر» ردیابی شوند.

اما تیم کوک، مدیر عامل اپل، بارها از به‌روزرسانی که بخشی از iOS 14 اپل بود، دفاع کرده و استدلال می‌کند که این به‌روزرسانی ضروری است، زیرا تبلیغات هدفمند را بررسی می‌کند و از دسترسی شرکت‌ها به دستگاه‌ها و اطلاعات‌شان جلوگیری می‌شود.

با این حال همچنان این ابهام وجود دارد که آیا جاسوسی اپل از کاربرانش صحت دارد یا خیر و اگر ثابت شود قطعا تبعات بدی برای اپل در پی خواهد داشت.
 
کد مطلب : ۲۸۰۲۰۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما