۰
در آیین‌نامه انضباطی جدید دانشجویان ابلاغ شد

محدودیت‌های جدید برای فعالیت مجازی دانشجویان

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۱
محدودیت‌های جدید برای فعالیت مجازی دانشجویان
محدودیت‌های جدید برای فعالیت مجازی دانشجویان

آی‌تی‌من- در این آیین‌نامه مشروح بخش‌هایی نیز به تعیین محدودیت‌ها و الزاماتی برای فعالیت مجازی دانشجویان پرداخته شده است که این موارد عبارتند از:
ماده ۳۲: تخلفات رایانه ای و مخابراتی و مجازی؛ درصورت ارتکاب هر یک ازتخلفات در فضای مجازی از قبیل هک کردن، ویروسی کردن، سابوتاژ رایانهای (تغییر، محو، متوقف سازی و..).، تخریب رایانه (نرم افزاری یا سختافزاری) از طریق نفوذ به سیستم، جاسوسی کردن و دستیابی غیرمجاز بهاطلاعات، ضبط صدا یا تصویربرداری‌های بدون مجوز یا انتشار آنها،فروش، افشا یا انتشار اسناد، اطلاعات یا داده‌های مربوط به دانشگاه، واردشدن به حریم خصوصی افراد در فضای وب یا استفاده ابزاری یا سوءاستفاده از اطلاعات، تصاویر یا محصولات صوتی و تصویری صفحاتشخصی افراد حقیقی یا حقوقی (اعم از اخاذی، افشا، انتشار، ... یا تهدیدبه اقدام در این موارد یا موارد مشابه) شنود غیرقانونی، تهیه سایت‌ها ووبلاگ‌های غیراخلاقی و ضدامنیت ملی، تهدید و هتک حرمت اشخاص، اهانتبه مقدسات دینی، نفوذ به سایت‌های دولتی، ارسال ایمیل‌های مخرب، ایجاددسترسی غیرمجاز یا اخلال در سطح دسترسی افراد، بارگذاری، دانلود یاانتشار موضوعات غیراخلاقی و کلیه جرایم عمومی‌در فضای وب، متخلف بهتناسب تخلف، به یکی از تنبیهات بندهای ۳ تا ۱۸ محکوم می‌شود.

تبصره ۱: درصورتیکه تخلف تکرار شود یا دارای ابعاد گسترده ای باشد بهنسبت سطح تأثیر تخلف، تنبیهات تا بند ۱۹ قابل تشدید است.

تبصره ۲: تشکیل کلیه گروه‌های مجازی دانشجویی با جمعیت بالای ۱۰۰ نفرنیاز به مجوز کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دارد. تشکل‌ها و مجموعه‌هایرسمی‌تابع قوانین مربوطه هستند. ایجاد کانال یا گروه غیر مجاز مشمولتنبیهات بند ۸ تا ۱۹ خواهد شد.

تبصره ۳: در صورت تولید، انتشار و بازنشر محتوایی که مصداق تخلفاتاشاره شده در این شیوه نامه در گروه یا کانال متخلف، مشمول تنبیهات بند ۶ تا ۱۹ به تناسب تخلف می‌شود.

تبصره ۴: در صورت هرگونه استفاده غیر مجاز از عنوان، آرم و عناوین مشابهمرتبط با دانشگاه، دانشجو مشمول تنبیهات بند ۱ تا ۶ (به جز بند ۵) می‌شود. در صورتی که تخلف این بند مصداق عناوین دیگر تخلفات این شیوهنامه شود، فرد به مجازات اشد محکوم می‌شود.

تبصره ۵: تخلفات صورت گرفته در فضای مجازی که مشمول عناوین اینشیوه نامه در فضای حقیقی باشند بر اساس همان ماده مرتبط با فضایحقیقی باید رسیدگی شود.

تبصره ۶: کلیه شبکه‌ها، نرم افزارها و سکوهای مجازی که قابلیت دسترسیعام دارند حریم عمومی‌محسوب می‌شود. تشخیص مصداق حریم خصوصیدر رابطه با گزارشات واصله بر عهده کمیته انضباطی دانشگاه است.

تبصره ۷: هر گونه عضویت با هدف ارتباط و تبادل در کلیه شبکه‌ها، نرمافزارها و سکوهای مجازی گروه‌های غیر قانونی مشمول تنبیهات بندهای ۴ تا۹ (به جز بند ۵) می‌شود.

ماده ۳۴: تقلب در فعالیت‌های پژوهشی؛ در صورت ارتکاب هر نوع تخلفپژوهشی مانند سرقت، اجاره یا داده سازی علمی، عدم تعهد و مسوولیتنسبت به ذینفعان در امور پژوهشی، عدم رعایت حقوق آزمودنی‌ها، عدماستفاده درست از منابع، انتشار غیر واقعی، مجدد، همپوشان و تکه ای ازقبیل معرفی نویسندگان یا داوران غیرواقعی و ساخت و استفاده از پستالکترونیک جعلی برای داوری غیرواقعی مقالات توسط خود دانشجو و نظایرآن متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۸ تا ۱۷ محکوم و در صورت تکرار یامحکومیت درمراجع قضایی تنبیه تا بند ۱۹ قابل تشدید است.

ماده ۳۵: تقلب در تهیه آثار علمی ‌و استفاده از آثار متقلبانه؛ تهیه، عرضه ویا واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب،گزارش یا سایر آثار مکتوب و یا ضبط شده پژوهشی-علمی‌و یا هنری اعم ازالکترونیکی توسط دانشجو به قصد انتفاع و یا به عنوان حرفه یا شغل، باهدف ارایه کل اثر یا بخشی از آن توسط دیگری و یا دانشجو به عنوان خود،جرم بوده و متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۱۵ تا ۱۹ و تنبیه بند ۲۰ محکوم می‌شود.

ماده ۴۱: هواداری یا تبلیغ به نفع گروهک‌ها و مکاتب الحادی؛ درصورتیکهفعالیت و تبلیغ (در فضای حقیقی یا مجازی) به نفع گروهک‌های محارب ومعاند نظام جمهوری اسلامی‌ایران یا گروه‌های غیرقانونی منحله که به موجباحکام قضایی یا اعلام مراجع امنیتی، معاند نظام جمهوری اسلامی‌ایرانتشخیص داده شده باشند، متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۶ تا ۱۹ محکوم می‌شود.

ماده ۴۳: توهین به شعائر و مقدسات اسلامی‌یا ملی، ادیان رسمی‌کشور یاارتکاب اعمالی بر ضد نظام جمهوری اسلامی‌(مانند فحاشی و استفاده ازالفاظ رکیک به طور شفاهی یا کتبی، از طریق شعارنویسی، پخش اعلامیه وفضای مجازی و ... )؛ متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۶ تا ۱۱ محکوممی‌شود.

ماده ۵۶: شرکت در جلسه نامشروع؛ جلسه نامشروع عبارت است از گردهمآمدن گروهی به قصد انجام اعمالی که شرع اسلام آن را نفی کرده و جایزنمی‌داند مانند مهمانی‌های نامتعارف (پارتی و ... )؛ متخلف به یکی ازتنبیهات بندهای ۲ تا ۹ (به جز بند ۵) محکوم می‌شود و در صورت تکرار،تنبیهات تا بند ۱۷ قابل تشدید است.
 
کد مطلب : ۲۸۰۳۳۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين