۰

نئورالینک برای کاشتن تراشه در مغز انسان آماده می‌شود

تاریخ انتشار
شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۵
نئورالینک برای کاشتن تراشه در مغز انسان آماده می‌شود
نئورالینک برای کاشتن تراشه در مغز انسان آماده می‌شود

آی‌تی‌من-  شرکت نئورالینک (Neuralink) در سال 2016 تاسیس شد و در حال کار روی ساخت یک تراشه کاشتنی است که می‌تواند نواحی مختلف مغز را تحریک کند. قرار است این تراشه به افراد فلج یا نابینا کمک کند که بتوانند راه بروند، ببینند و ارتباط برقرار کنند.

این شرکت تا کنون رابط مغز و کامپیوتر خود را فقط روی حیوانات آزمایش کرده و حالا تصمیم دارد به زودی آن را روی انسان نیز آزمایش کند.

ماسک گفت: ما عمده مدارک و مستندات خود را برای سازمان غذا و دارو (FDA) ارسال کرده‌ایم و احتمالاً تا شش ماه دیگر بتوانیم اولین تراشه نئورالینک را در مغز یک انسان قرار دهیم.

البته این مورد را همچون تمامی اعلان‌های ماسک، به دیده تردید نگریست. ثروتمندترین مرد جهان، اغلب ادعاهای عجیب و غریب می‌کند و ضرب‌الاجل‌های بلندپروازانه‌ای برای پروژه‌های خود تعیین می‌کند که نمی‌تواند به آنها پایبند باشد. او پیش‌تر در مورد آزمایش انسانی تراشه نئورالینک در سال 2020، 2021 و سپس 2022 اظهار امیدواری کرده بود. اما حالا تاریخ جدیدی که ارایه داده، در سال 2023 میلادی است.

پس این بار چه فرقی دارد؟ می‌توان گفت نه چندان.
جدیدترین تراشه نئورالینک که N1 نامیده می‌شود، به اندازه یک سکه کوچک با 1024 کانال برای کاوش مغز است و از بلوتوث برای شارژ بی‌سیم و انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. فردی که قرار است از این تراشه استفاده کند، باید حفره‌ای در جمجمه‌اش ایجاد شود تا تراشه از طریق 64 رشته‌ای که در قشر خاکستری مغزش وارد می‌شود، با مغز ارتباط برقرار کند. فرایند جراحی توسط روبات و در 15 دقیقه انجام می‌پذیرد. ایلان ماسک در سال 2020 نیز اظهارات مشابهی درباره یک تراشه 1024 کاناله و روبات جراحی مطرح کرده بود. با این حال، در آخرین نمایش این فناوری، میمون‌هایی دیده شدند که می‌توانستند بازی پونگ را با مغز خود انجام دهند. نئورالینک نشان داد که حیوانات می‌توانند از ایمپلنت‌های مغزی برای حرکت‌ دادن مکان‌نما، تایپ کردن با صفحه کلید و نوشتن اعداد روی صفحه استفاده کنند.

در یکی از کلیپ‌ها، گفته می‌شود که میمونی به نام «ساکه» مکان‌نما را حرکت می‌دهد و جمله‌ای کوتاه را فقط با ذهنش تایپ می‌کند. بدیهی است که ساکه در واقع نمی‌تواند کلمات را هجی کند و در عوض ترتیب کلمات را حفظ کرده است. با این حال ماسک گفت روزی انسان‌ها می‌توانند از این دستگاه برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده کنند.

نئورالینک در حال حاضر روی تحریک قشر حرکتی و بینایی مغز کار می‌کند؛ به این امید که بتواند به بازیابی توانایی حرکت یا دیدن بیماران کمک کند. ماسک همچنین نسخه ارتقا یافته بعدی ایمپلنت را معرفی کرده که ظاهراً دارای 4096 کانال است و از پردازنده Arm›s Cortex M-23 استفاده می‌کند.

با این حال، هدف بلندمدت این شرکت فقط کمک به بازیابی عملکرد مغز در بیماران نیست، بلکه کمک به بشریت برای تکامل مشترک با هوش مصنوعی است. 

ماسک معتقد است که انسان‌ها برای گسترش توانایی‌های فنی خود با قدرتمندتر شدن ماشین‌ها به دستگاه‌های رایانه‌ای مغزی نیاز دارند. 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۰۳۴۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما