۰
امکان دریافت موقعیت مکانی تماس‌گیرندگان فعال می‌شود

تجمیع شماره‌های امدادی کشور به سبک لهستان

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۳
تجمیع شماره‌های امدادی کشور به سبک لهستان
تجمیع شماره‌های امدادی کشور به سبک لهستان

آی‌تی‌من-  طرح تجمیع شماره‌های امدادی گرچه موضوع جدیدی نیست و هرازچندگاهی به آن پرداخته شده بود، اما حدود یکسال است که به طور جدی در دستورکار مدیران حوزه امداد و بحران کشور قرار گرفته و طی این مدت اقداماتی نیز در همین راستا انجام شده است. طرحی که بناست تا به طور آزمایشی در تهران اجرایی شود و البته گرچه هنوز شماره مشخصی در این خصوص درنظر گرفته نشده، اما پیگیری‌ها و اقدامات اولیه برای اجرای آن در حال انجام است.

پیگیری‌ها برای اجرای این طرح اما از اواخر فروردین ماه امسال به طور جدی‌تری در دستور کار قرار گرفت، تا جایی که پدرام قودجانی، رییس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از آغاز پروژه راه‌اندازی مرکز اعزام و شماره تماس واحد امدادی مشترک خبر داده و گفته بود که «موضوع راه اندازی مرکز اعزام مشترک و شماره تماس واحد امدادی (SOS) از آذرماه سال گذشته و در نخستین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران در دولت سیزدهم به تصویب رسید و به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مأموریت داده شد تا با مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط نسبت به راه‌اندازی این شبکه اقدام کند. شهردار تهران نیز این موضوع را یکی از کلان پروژه‌های شهر تهران تعیین کرده است.»

طرحی که از همان ابتدا، زمزمه‌هایی برای اجرای پایلوت آن در شهر تهران شنیده می‌شد و سرانجام محمد حسن نامی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور در ۲۵ تیرماه از احتمال اجرای «شماره واحد امدادی» در تهران خبر داد و در جلسه‌ای که در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد گفت: «قرار است که شماره‌های امدادی در آینده در تهران به شماره واحد تبدیل شود.  این طرح بررسی شده است تا در استان تهران این کار صورت گیرد که به احتمال زیاد انجام خواهد شد. در این طرح قرار است شماره تماس‌های هلال احمر، اورژانس، ‌ آتش نشانی و اورژانس اجتماعی ادغام شود و یک عدد شود.»

 سامانه ۱۱۰ فعلا ادغام نمی‌شود
پس از آن علی نصیری، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در توضیحات بیشتری در این خصوص به ایسنا گفت که «در این دوره همه مسوولان متفق‌القولند که شماره واحد امدادی ایجاد شود. مهم نیست این شماره چند باشد، مهم این است که مردم هنگام مواجهه با حوادث و بحران با یک شماره تماس بگیرند و سازمان‌ها آن را مدیریت کنند. سازمان مدیریت بحران شهر تهران کارگروه این طرح را تشکیل داده و مدیریت آن را به عهده گرفته است. جلسات مکرری نیز برگزار شده و  امیدواریم تا سال آینده بتوانیم به نقطه خوبی برای تجمیع شماره‌های امدادی و رسیدن به شماره واحد برسیم.»

نصیری درباره اینکه آیا در اجرای این طرح، شماره فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ نیز با شماره‌های امدادی تجمیع می‌شود، اظهارکرد: «موضوع ادغام شماره فوریت‌های پلیس با شماره‌های امدادی در این مرحله انجام نمی‌شود، چرا که حجم تماس‌های دریافتی پلیس خیلی زیاد است. در دنیا نیز معمولا این اتفاق نمی‌افتد، در این مرحله از طرح شماره‌ها تماس دستگاه‌های امدادی با یکدیگر ادغام خواهد شد. ما باید بتوانیم مانند بسیاری از کشورها، اتاق هماهنگی یا اتاق کنترل و یا واحد اعزام مشترک را طراحی کنیم تا دستگاه‌ها با حفظ هویت سازمان مربوطه شان بتوانند در یک اتاق با هم‌ هماهنگ شوند، یکی از مصادیق این هماهنگی ایجاد SOS یا شماره واحد امدادی است که به شهروندان کمک خواهد کرد در مواقع بحرانی به جای تماس با انبوهی از شماره‌های اضطراری با این سامانه در ارتباط باشند.»

 استفاده از الگوی کشور لهستان
حالا در تازه‌ترین اقدامات انجام شده برای ادغام شماره‌های امدادی، پدرام قودجانی،  رییس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از برگزاری نشستی برای بررسی الگوهای جهانی خبر داد و اعلام کرد که در این نشست الگوی کشور لهستان مورد پذیرش افراد حاضر در جلسه قرار گرفته است. قودجانی در این‌باره گفت: «در هشتمین نشست اعضای کمیته تخصصی مرکز اعزام مشترک و شماره واحد امدادی (sos) شهر تهران الگوهای سایر کشورها در ایجاد شماره واحد امدادی بر اساس تجربیات جهانی مختلف و الگوهای رایج بررسی شد و بهترین الگو انتخاب شد.»وی با بیان اینکه این نشست که با حضور نمایندگان سازمان‌های تخصصی و خدمات اضطراری در پایگاه ویژه مدیریت بحران در منطقه شش برگزار شد، گفت: «الگوهای جهانی بر اساس پنج دسته با ویژگی‌هایی همچون برخورداری از مرکز تماس مشترک وابسته به یک سازمان امدادی، مرکز تماس مشترک بدون وابستگی به سازمان خاص، مرکز تماس مشترک چند سازمانی و مشترک و نیز الگوهای برخوردار از شماره مستقل برای هر سازمان و شماره واحد برای تماس و همچنین برخورداری از مراکز دارای محل ثابت استقرار و ساختارهای دیگر همچون تقسیم بندی وظایف و نحوه اعزام تیم‌های امدادی بررسی شده و در نهایت بر اساس نظر کارشناسان و اساتید حاضر در جلسه الگوی کشور لهستان برای بومی‌سازی مورد اجماع قرار گرفت.»

 بومی‌سازی طرح ادغام شماره‌های امدادی
قودجانی با تاکید بر اینکه پذیرش الگوی کشور لهستان به معنای اجرای تمام و کمال آن نیست، گفت: « همانطور که اشاره کردم این طرح بومی‌سازی خواهد شد و شرایط و اقتضائات کشورمان در آن مورد توجه قرار گرفته و لحاظ خواهد شد.»رییس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره جزئیات بیشتر از اجرای این طرح و آخرین تصمیمات اتخاذ شده درباره آن نیز گفت: « در این نشست مقرر شد که در فاز اول تمام دستگاه‌های امدادی در محل هر سازمان مستقر و فرآیندهای جاری ادامه یابد. همچنین مقرر شد به موازات دستگاه‌های امدادی، مرکز اعزام مشترک با شماره جدید راه‌اندازی و از طریق ابزارهای فراهم شده از جمله دریافت موقعیت مکانی و جزئیات تماس گیرنده، تامین تجهیزات و حداقل پرسنل مورد نیاز، نرم افزار واحد و ... تماس‌های امدادی با هماهنگی شرکت مخابرات ترجیحا در محدوده مشخص به طور مثال یک منطقه از شهرداری به صورت پایلوت به شماره واحد انتقال داده شود و پس از دریافت پردازش داده‌ها در مرکز مشترک، بسته اطلاعاتی به مناسب‌ترین دستگاه امدادی ارجاع و اعزام همزمان دستگاه‌های امدادی از آن طریق انجام شود. همچنین در طی دوره آزمایشی با کسب بازخوردها و رفع مشکلات و چالش‌های احصاء شده به مرور زمان نسبت به افزایش تعداد مراکز و تجمیع دستگاه‌های امدادی در مرکز اعزام مشترک و گسترش تماس‌ها به تهران بزرگ اقدام شود.»وی افزود:‌ در این جلسه همچنین پیش نویس الزامات مکان یابی مرکز اعزام مشترک ارایه شد و اعضاء در خصوص جزئیات آن بحث و تبادل نظر کردند. در صورت اجرای این طرح، امکان فراخوان همزمان نیروهای امدادی از سوی شهروندان با یک شماره ثابت فراهم می‌شود.»
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۸۰۳۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما