۰

راهکارهایی برای جلوگیری از هک گوشی‌

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۰
راهکارهایی برای جلوگیری از هک گوشی‌
راهکارهایی برای جلوگیری از هک گوشی‌

آی‌تی‌من- یکی دیگر از این نشانه‌ها، ضعیف شدن باتری گوشی هوشمند است. این نشانه بدان معناست که ظرفیت باتری و شارژدهی گوشی کاربران به طور ناگهانی و بدون دلیل خاصی دچار افت شدیدی شود. همچنین یکی دیگر از نشانه‌های مرتبط با کاهش عملکرد باتری، داغ‌تر شدن بیش از اندازه آن به هنگام استفاده یا شارژ شدن است.

در همین رابطه، کارشناسان و متخصصان فعال در حوزه فناوری با انتشار گزارشی در سایت phonearena، از کاربران گوشی‌های هوشمند درخواست کرده اند که با توجه به افزایش موج نفوذ هکرها به دستگاه‌های الکترونیکی و هوشمند، دقت و توجه بیشتری به ارتقای امنیت سایبری گوشی‌های خود کنند و نکات متعددی را در این راستا رعایت کنند.

مواردی مانند به روزرسانی اپلیکیشن‌ها و سیستم عامل گوشی، عدم دانلود اپلیکیشن‌ها از منابع و پلتفرم‌های نامعتبر و اپلیکیشن‌هایی که از شما مجوز دسترسی بی‌مورد می‌خواهند. همچنین استفاده از قفل‌های هوشمند بیومتریک برای ورود به گوشی، یا عدم استفاده از شبکه وای‌فای عمومی، بازنکردن ایمیل، لینک و فایل‌های مشکوک و نامعتبر و عدم استفاده از شارژرهای عمومی برای گوشی؛ از مهم ترین نکات در زمینه ارتقای امنیت سایبری گوشی‌های هوشمند و جلوگیری از نفوذ هکرهاست.

بیشتر تلفن‌های همراه از سیستم‌های عامل مخصوص استفاده می‌کنند و تقریبا فرمت بیشتر فایل‌های رایانه‌ای را تشخیص می‌دهند. بنابراین برخی ویروس‌ها و بدافزارها نیز در تلفن‌های همراه نفوذ می‌کنند. دقت در انتقال فایل‌های رایانه‌ای و استفاده از آنتی ویروس‌های مخصوص موبایل برای در امان ماندن از آسیب‌ها و تهدیدها را هم باید جدی گرفت.

 گوشی‌های تلفن همراه مجهز به امکانات ارتباطی متنوعی مثل wifi، bluetooth hotspot و Mobile data و NFC هستند. بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، هنگامی که از این امکانات ارتباطی استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را غیرفعال کنید. مجرمان قادرند تا با هک و نفوذ به گوشی شما، اختیار آن را در دست گرفته، ضمن برقراری تماس‌های تلفنی به حساب شما، اطلاعات و محتواهای درون گوشی شما را به سرقت ببرند.

اطلاعات محرمانه اعم از عکس، ویدئوی شخصی و خانوادگی خود را روی گوشی خود نگهداری نکنید. هنگام خرابی گوشی تلفن همراه خود، حتی الامکان پس از تخلیه کامل اطلاعات و محتواهای موجود در آن، برای تعمیر به تعمیرکاران مجرب و قابل اعتماد مراجعه کنید. احتمال گم شدن یا به سرقت رفتن تلفن‌های همراه، بیشتر از سایر ابزارهای رایانه‌ای است. از این رو، اطلاعات و محتواهای ذخیره شما در آن، در معرض خطر و آسیب‌های جدی ناشی از دسترسی سارق به آن‌ها قرار دارد. علاوه بر موارد ذکر شده تلفن‌های همراه دارای قابلیت‌هایی هستند که می‌توانند به عنوان ابزارهای جاسوسی مورد استفاده قرار بگیرند، بنابراین در اماکن مهم و حساس به توصیه‌های امنیتی مبنی بر عدم استفاده از تلفن‌های همراه توجه کنید. به پیغام‌های دریافتی از طریق پیامک و ایمیل که به شیوه‌های مختلف مثل اعلام برنده شدن شما در مسابقات و قرعه کشی‌ها، امور خیریه و مواردی از این دست و اطلاعات کارت بانکی شما درخواست می‌کنند، اعتماد نکرده و به آن‌ها پاسخ ندهید؛ علاوه بر این سعی کنید موقعیت‌یاب جهانی Gps را فقط در مکان‌هایی که به آن نیاز دارید روشن نگه دارید.

همچنین توصیه شده که اگر کاربران مشکوک شدند که تلفن همراهشان آلوده شده است به قسمت setting تلفن همراه خود مراجعه کنند؛ قسمت مربوط به اپلیکیشن‌ها را باز کنند در قسمت سمت راست سه نقطه که وجود دارد در  آنجا گزینه permission application را جست و جو و کلیک کنند و در آنجا قسمت message  و پیامک‌ها را مشاهده کنند که دسترسی ارسال پیامک را به کدام اپلیکیشن که در تلفن همراه‌شان نصب کرده‌اند داده شده است؛ بنابراین اگر کاربران مشاهده کردند این دسترسی خارج از انتخاب خود بوده باید آن را حذف کنند.
 
مرجع : ايسنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۰۳۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما