۰
رییس فراکسیون راهبردی مجلس:

فیلترینگ، تنها دلیل کاهش درآمد رایتل نیست

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۳
فیلترینگ، تنها دلیل کاهش درآمد رایتل نیست
فیلترینگ، تنها دلیل کاهش درآمد رایتل نیست

آی‌تی‌من- محمدرضا میرتاج الدینی، در مورد شرایطی که برای اپراتورها به دلیل فیلترینگ چند پلتفرم خارجی به وجود آمده و درآمد اپراتورها کاهش یافته است، اظهار کرد: بیشترین حجم وابستگی دیتا در کشور روی دو پلتفرم بوده و متاسفانه از پلتفرم مناسب داخلی برای بهره مندی محتوای داخلی مردم برخودار نبوده و در زمینه توسعه پلتفرم داخلی شرایط مطلوبی نداشته است.

وی ادامه داد: به دلیل سیاست گذاری دولت‌های قبلی شاهد وابستگی دیتا تولیدی داخل کشور به این پلتفرهای خارجی هستیم که در حال حاضر با مقوله فیلترینگ روبرو شده‌اند. بی توجهی‌ها باعث شده با شرایط فعلی مواجه شویم اما باید بدانیم ممکن است به صورت موقت با وضعیت فعلی روبرو باشیم.

رییس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی‌در خصوص نامه رایتل به وزارت ارتباطات مبنی بر خروج اجباری از بازار ارتباطی کشور با توجه به اتفاقات اخیر پیرامون محدودیت‌ها و مسدود کردن اینترنت، گفت: این نامه جنبه فنی و تخصصی ندارد چرا که متاسفانه این اپراتور در ابتدای امر در توسعه زیرساخت‌های خود نتوانست به خوبی عمل کند و به تبع آن نتوانست توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در سطح مشترکان کشور را داشته باشد و سهم بازار آن از بازارهای موبایل کمتر از ۴ درصد است.

میرتاج الدینی ادامه داد: رایتل در بخش شبکه دیتای موبایل کشور در ابتدای دریافت پروانه خود، دارای ۲ سال دوره حفاظت سرمایه گذاری بود، اما نتوانست زمینه توسعه در حوزه بازار را فراهم کند و بازار ۸۰ درصدی دیتا که در سال‌ها در اختیار داشت، در حال حاضر به ۴ درصد رسیده و علت آن ساختار رایتل در توسعه بازار و سرمایه گذاری مناسب بوده است؛ اکنون رایتل از نظر زیرساختی وضعیت مناسبی ندارد و نتوانسته به خوبی طی چند سال گذشته توسعه یابد و کاهش درآمدها از ناحیه مشتریان در خصوص این اپراتور به عوامل دیگری بستگی دارد و صرفا ناشی از مقوله فیلترینگ نیست و عملا این اپراتور همانند اپراتورهای مجازی وابسته به دو اپراتور دیگر در زیرساخت‌های رادیویی خود است.

وی با بیان اینکه از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌خواهیم مقوله بازبینی فضای فرکانسی را مدنظر قرار دهد، گفت: اگر لازم است باید این فرکانس‌ها از مجموعه‌ها و اپراتورهایی که به صورت واسطه‌ای فعالیت می‌کنند یا خودشان نقشی در توسعه بهره برداری از فضای فرکانسی ندارند، بازپس گرفته شود و در اختیار اپراتورها و مجموعه‌هایی قرارگیرد که واقعا روی این فرکانس‌ها، سرمایه گذاری کرده و زیرساخت ایجاد می‌کنند.

همچنین سهیل یحیی زاده، رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه در مورد رایتل بیشتر از دو سوم سایت‌های رایتل در حال حاضر مبتنی بر تکنولوژی ۳G و یک سوم مبتنی بر ۴G و این عدد در ۲ اپراتور دیگر برعکس است، گفت: یکی از بزرگترین سرمایه‌های هر اپراتور، فضا و پهنای باند فرکانسی است که در اختیار آن اپراتور قرار می‌گیرد و فرکانس جزء انفال به شمار می‌رود که سرمایه ملی است.

وی افزود: طی چند سال گذشته برخی اپراتورها به جای اینکه بتوانند از حداکثر سهم فرکانسی که در اختیار آن قرار گرفته استفاده کنند و زیرساخت‌های خود را توسعه دهند، این سهم فرکانسی  را با مصوبات دولت‌های قبلی در اختیار دو اپراتور عمده تلفن همراه قرار داده‌اند و بیشترین درآمد این اپراتور از همین فضا بوده است و با توجه به سیاست‌های دولت جدید در راستای بهره‌برداری حداکثری مردم از ظرفیت‌های حوزه ارتباطات، پیشنهاد می‌شود این رویه مورد اصلاح قرار گیرد.

یحیی زاده با تاکید بر اینکه توسعه پلتفرم‌های داخلی باید در اولویت قرار گیرد و در دسترس مردم برای ارائه تولید محتواهای داخلی باشد، عنوان کرد: این پلتفرم‌ها مناسب تر است مدل بین المللی داشته باشند و توسعه آن‌ها به داخل کشور محدود نشود و بتوانیم از ظرفیت آن‌ها در سطح منطقه ای و بین المللی استفاده کنیم.

وی افزود: دولت در این راستا بهتر است به صورت حمایتی ورود کند و نباید نگاه حاکمیتی به پلتفرم‌های داخلی داشته باشد، بنابراین پلتفرم‌های مذکور باید از مدل اقتصادی و جریان درآمدی  برخودار باشند تا به صورت مستقل پس از یک دوره حمایتی کوتاه توسعه یابند.

یحیی زاده بیان کرد: در عین حال باید شاهد توسعه محتوا در راستای توسعه پلتفرم‌های داخلی باشیم و با توجه به اینکه برنامه دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه شبکه اینترنت ثابت خانگی مبتنی بر فیبر نوری تا در منازل است، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی نیازمند توسعه محتوا در بستر فیبر بوده اما باید اذعان کرد متاسفانه در حوزه توسعه محتوای دیجیتال در داخل کشور از شرایط خوبی برخوردار نیستیم و نیازمند تغییر نگاه متولیان هستیم.
 
مرجع : ايسنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۰۴۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما