۰
گزارش رگولاتوری برای فصل پاییز منتشر شد

شاخص‌های آماری اینترنت موبایل در ایران

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۹
شاخص‌های آماری اینترنت موبایل در ایران
شاخص‌های آماری اینترنت موبایل در ایران

آی‌تی‌من- در مقوله خدمات اینترنتی در ایران با توجه به شرایط خاص کشور، سرعت انتقال داده و به عبارت دیگر دانلود، از اهمیت بالایی در انتخاب اپراتور برتر از سوی ایرانی‌ها قرار دارد.

اکنون اما گزارش سازمان رگولاتوری نشان می‌دهد، بالاترین میانگینسرعت انتقال داده مشترکان اینترنت در هر دو نسل 3 و 4 به مشترکانهمراه اول اختصاص دارد.

بر این اساس و در خصوص کاربران نسل 3، همراه اول با میانگینسرعت انتقال داده معادل 4.8 (Mbps) سرعتی تقریبا 2 برابر بیش از دو اپراتور سیار دیگر یعنی ایرانسل با سرعت 2.94 (Mbps) و رایتل با سرعت 2.75 (Mbps) در اختیار مشترکان خود قرار می‌دهد.

در خصوص نسل 4 که بیشترین مشترک را در ایران به خود اختصاص داده است نیز همراه اول به عنوان بهترین اپراتور کشور در سرعت انتقال داده شناخته می‌شود.

بر این اساس میانگین سرعت انتقال داده (دانلود) برای مشترکان نسل 4 همراه اول معادل 19.29 (Mbps) است که این شاخص در دو اپراتور دیگریعنی ایرانسل معادل 18.77 (Mbps) و رایتل نیز معادل 14.99(Mbps) است.

به عبارت دیگر در پر ترافیک‌ترین بخش ارتباطات کشور یعنی اشتراک نسل 4، همراه اول از نظر تعداد مشترکان و از نظر سرعت خدمات‌دهیاینترنت، پیشتاز است و به همین جهت اپراتور نخست مورد انتخاب ایرانیان است.

در شاخص پایداری و تاب‌آوری ارایه خدمات اینترنت نیز همراه اول جایگاه بهترین اپراتور از نظر کمترین میزان قطعی اینترنت است.

به این ترتیب که در نسل‌های 3 و 4 ارتباطی همراه اول به ترتیب با 15/.و 25/. درصد، ایرانسل در هر دو نسل ارتباطی با 18/. درصد و اپراتوررایتل نیز بر خلاف تصور و با داشتن کمترین مشترک و فشار بر شبکه این اپراتور، با اختلاف زیاد و نزدیک به دو برابری، در نسل‌های 3 و 4 به ترتیب با 41/. و 42/. درصد، با بالاترین میزان قطعی خدمات اینترنت در میان اپراتورهای سیار کشور مواجه است.

اما همانطور که ذکر شد، گزارش پاییز سال 1401 رگولاتوری گویای آن است که همراه اول در شاخص پوشش شبکه ارتباطی نسل 4 نیز همچنان و با اختلاف از دیگر اپراتورها، گسترده‌ترین شبکه اینترنت پرسرعت را در اختیار دارد.

به این ترتیب که همراه اول از نظر میزان آنتن‌های فعال نسل 4 با 18هزار و 325 سایت در قیاس با ایرانسل با 16 هزار و 254 سایت و رایتلنیز تنها با 2 هزار و 383 سایت، در جایگاه نخست قرار دارد.

بر اساس آمار رگولاتوری سیر مهاجرت مشترکان موبایل کشور از نسل 3 به نسل‌های بالاتر کماکان ادامه دارد به نحوی که در حال حاضر تعداد مشترکان نسل سوم موبایل ایران نزدیک به 10 میلیون مشترک است و تعداد مشترکان نسل چهارم نیز به بیش از 92 میلیون مشترک رسیدهاست که بیش از نیمی‌از این مشترکان تحت پوشش همراه اول هستند.

گزارش فصل پاییز رگولاتوری برای سال جاری و در بخش مهم عدالت ارتباطی و پوشش روستایی نیز نشان می‌دهد که‌ همراه اول در این بخش نیز بیشترین تلاش و پوشش را داشته است.

به نحوی که اپراتور اول ۴۴هزار و ۹۱۸ روستا را در سراسر کشور تحت پوشش خدمات ارتباطی دارد، درحالی‌که این عدد برای ایرانسل ۱۹ هزار و ۱۹۶ روستا و برای رایتل نیز کمتر از یک‌هزار روستاست.

در مجموع پاسخ به این پرسش که چرا همراه اول همچنان انتخاب نخست ایرانیان است روشن بوده و به عواملی نظیر گستردگی شبکه ارتباطی،ارایه خدمات بهتر، تاب‌آوری شبکه، شناخت نیاز مشترکان، پشتیبانیمطلوب و ... مربوط می‌شود.
کد مطلب : ۲۸۰۷۷۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما