۰

بررسی جایگاه توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری در اقتصاد دانش بنیان

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۱
بررسی جایگاه توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری در اقتصاد دانش بنیان
بررسی جایگاه توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری در اقتصاد دانش بنیان

آی‌تی‌من- مجتبی لشکربلوکی در این نشست با بیان این که گرفتار توسعه کم شتاب و عقب ماندگی هستیم، گفت: یکی از دلایل توسعه کم شتاب کشور ظرفیت اجتماعی پایین برای حل سوالات نظام حکمرانی کشور است. 

رییس هیات مدیره مدیریت سرمایه دایموند ادامه داد: ۱۱ برنامه توسعه نوشته‌ایم و جزو قدیمی‌ترین کشورهایی هستیم که برنامه توسعه نوشته‌ایم. کلی گویی، بیان امید، نوشتن آرزو به جای ارائه هدف و برنامه، وفاداری به افراد و گروه‌ها به جای تعریف کار تشکیلاتی و سازمانی گرفتار نظام حکمرانی کشور است. بعد از شش دهه همچنان گرفتار مشکلات عدیده و چندگانگی در نظام حکمرانی هستیم. 

در ادامه محمد حسین بهشتی هم با بیان اینکه موضوع زیست بوم نوآوری و تجاری سازی محصولات حاصل از فناوری‌های این زیست بوم یکی از موضوعات کلیدی در اقتصاد دانش بنیان است، گفت: راه توسعه و حل مشکلات جامعه از این طریق حاصل می‌شود. بدیهی است که تحقق این امر نیازمند یک زیست بوم مناسب است. به این منظور شناخت بازیگران اصلی زیست بوم فناوری و نوآوری که یکی از ارکان اصلی در جوامع توسعه یافته است و خوشبختانه اینک در کشور به خوبی فراهم شده است.

استاد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی‌ایران ادامه داد: این زیست بوم متشکل از بخش‌های مختلف است که از آن جمله می‌توان به شورای عالی عتف، شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت، به عنوان نهادهای سیاستگذار، تسهیل گر و حامی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز و کارخانجات نوآوری، شتاب دهنده‌ها، شرکت‌های خلاق، فناور و دانش بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوقهای پژوهش و فناوری اشاره کرد.

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت عتف ادامه داد:. تعامل خوب این نهادهای موثر و روان سازی امور قطعا در سرعت گرفتن توسعه فناوری و تجاری سازی تاثیر به سزایی دارد. گزارشی از عملکرد چند سال اخیر معاونت نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی ‌در سه زیرمجموعه دفترنوآوری و کسب و کارهای نوین، مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری و نمایشگاه ایران ساخت از مواردی است که در این سخنرانی به آن پرداخته خواهد شد.
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۸۰۷۹۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما