۰

حمایت ویژه گمرک از شرکت‌های دانش بنیان

تاریخ انتشار
شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۰
حمایت ویژه گمرک از شرکت‌های دانش بنیان
حمایت ویژه گمرک از شرکت‌های دانش بنیان

آی‌تی‌من- محمد رضوانی فر معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران در همایش مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان‌ها با تشریح برنامه راهبردی گمرک برای سال ۱۴۰۲ در افق ۵ ساله گفت: مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان‌ها با توجه به اینکه به عنوان رییس شورای هماهنگی دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت اقتصاد در استان نیز محسوب می‌شوند، می‌توانند به تحقق اهداف سند راهبردی گمرک، پایش و رصد آن کمک کنند. رییس کل گمرک ایران به تشریح راهبرد‌ها و نحوه رسیدن به راهبرد‌ها پرداخت و افزود: سند راهبردی گمرک ۱۲۴ برنامه است که این برنامه‌ها با درنظر گرفتن اسناد بالا دستی و به تفکیک هر گمرک و هر استان تدوین شده است.

رضوانی فر در این همایش به اقدامات گمرک پرداخت و گفت: با اقدامات صورت گرفته، کاهش معناداری در کاهش زمان ارایه تشریفات گمرکی در رویه واردات، صادرات، ترانزیت و سایر رویه‌ها از جمله ورود موقت و استرداد حقوق و عوارض گمرکی انجام شده است.

رضوانی فر با بیان اینکه از اولویت‌های مهم گمرک، توسعه سامانه‌های هوشمند گمرکی است که در سال آینده آغاز به کار و جزئیات عملیاتی آن گزارش خواهد شد، افزود: در بخش نصب دستگاه‌های آشکار ساز در گمرک که اولین آن در سال ۸۲ در گمرک نصب شده است تا ۲ ماه پیش ۱۶ دستگاه در گمرکات راه اندازی شده است این در حالی است که در این ۲ ماه اخیر، ۴ دستگاه ایکس ری در گمرکات کشور راه اندازی شد.: برنامه گمرک در سال ۱۴۰۲ نصب حداقل ۵۰ دستگاه ایکس ری در گمرکات کشور است.

وی به آمار تجارت خارجی کشور پرداخت و گفت: در ۱۰ ماهه سال جاری میزان ترانزیت خارجی کشور ۷.۴ در صد افزایش داشته و به ۱۱ میلیون تن رسیده است.

رضوانی فر به تسهیلات ارایه شده به شرکت‌های دانش بنیان و حمایت ویژه گمرک از این شرکت‌ها پرداخت و افزود: ارایه ضمانت نامه بانکی یکساله، رسیدگی به پرونده‌های اختلافات گمرکی در خارج از نوبت، انجام تشریفات گمرکی اظهارنامه‌های این شرکت‌ها در مسیر سبز، انتخاب ۱۰ گمرک به عنوان گمرک اختصاصی برای انجام تشریفات گمرکی کالای این شرکت‌ها و بهره گیری از ظرفیت‌های ماده ۴۲ قانون امور گمرکی از اهم این تسهیلات است.
 
کد مطلب : ۲۸۰۸۴۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما