۰
انتشار نامه اعتراض اهالی اکوسیستم فاوا به محدویت‌های گسترده اینترنتی

تکرار ادعای توسعه شرکت‌های دانش بنیان نمک بر زخم است

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۶
تکرار ادعای توسعه شرکت‌های دانش بنیان نمک بر زخم است
تکرار ادعای توسعه شرکت‌های دانش بنیان نمک بر زخم است

آی‌تی‌من- در نامه مذکور که تا لحظه انتشار این خبر از سوی 251 نفر از فعالان فاوا امضا شده بود، فیلترینگعامل اتلاف وقت و هزینه دو چندان فعالان حوزه آی‌تیعنوان شده که هیچ نهاد و سازمانی خود را ملزم به پاسخگویی در این مورد نمی‌داند.

این نامه تاکید می‌کند که در چنین شراطیقدرت‌نمایی حاکمیت با الفاظی چون فناوری بومی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مضحک و مایه‌یتاسف است.

متن نامه اعتراض فعالان حوزه فاوا که با عنوان «نارضایتی از اختلالات شبکه اینترنت و آسیب‌هایگسترده‌ آن» منتشر شده، به این شرح است: 

«فیلترینگ‌ها و تحریم‌های گسترده، کار کردن در حوزه‌ فناوری اطلاعات (IT) در ایران را با مشکلات عدیده‌ایمواجه کرده‌است. در پنج ماه اخیر شاهد اعمال محدودیت‌ها و اختلالات شدید و متنوع بوده‌ایم. چنینتصمیماتی همچون بسیاری از سیاست‌های دستوریدیگر به دور از دانش و منطق و بدون در نظر گرفتن مزایای استفاده از شبکه‌ اینترنت در زمینه‌هایاقتصادی، آموزشی، درمانی و غیره بوده و گریبان‌گیر تک‌تک ما شده‌‌است.

این اختلالات گسترده با دستاویز ایجاد محدودیت در چند پلتفرم شبکه اجتماعی اجرا شده، اما تاثیراتمنفی آن بسیار وسیع‌تر از محدود شدن اینستاگرام،تلگرام و … است و مشخص نیست که دقیقا در راستای حل کدام یک از معضلات کشور اجرا و پیگیری می‌شود. ضمن آن‌که هیچ نهاد و سازمانیخود را ملزم به پاسخگویی در برابر وقت و هزینه ضایعشده مردم در این وضعیت، نمی‌داند.

این اتلاف وقت و هزینه، برای فعالان حوزه آی‌تی دو چندان است. چرا که هر روز و هر ساعت در حال کلنجار رفتن با اوضاع نابه‌سامان شبکه اینترنت کشور هستند و قدرت‌نمایی حاکمیت با الفاظی چون پیشرفت داخلی،فناوری بومی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان نه تنها دردی از این مشکلات دوا نمی‌کند، بلکه مرور و یادآوریآنها بسیار مضحک، مایه‌ تاسف و نمک بر این زخم است.

این اختلالات نه تنها باعث بروز مشکلات روزمره و جدیبرای شاغلین در جهت انجام درست و به موقع وظایفآن‌ها شده است، بلکه بار روانی ناشی از دست و پنجه نرم کردن روزانه با این کاستی‌ها- برای انجام ساده‌ترین کارها- خشم درونی تک تک افراد را تشدیدکرده‌ و پرواضح است که این خشم انباشته، ناگزیر در آینده نزدیک به اشکال مختلف بروز خواهد کرد. بسیاری از مدیران، متخصصان و کارشناسان توانمند صنف آی‌تی در این سال‌ها مهاجرت کرده‌اند و ادامه‌یروند پنج ماه گذشته، می‌تواند باعث افزایش بی‌سابقه‌‌یآمار مهاجرت افراد شود.

ما به عنوان جمعی از اهالی اکوسیستم آی‌تی ایران،نسبت به فیلترینگ‌های بی‌پایه و اساس و کاهش محسوس سرعت و پهنای باند اینترنت، معترضیم و خواستار رفع فیلترینگ، حذف محدودیت‌ها و تامیندسترسی به اینترنت با کیفیت، نه تنها برای صنف حوزه‌ آی‌تی، بلکه برای تمام اقشار مردم ایران هستیم. ما نیز مانند سایر شهروندانی که در هزاره سوم زندگی می‌کنند، نیاز به اینترنت آزاد داریم و با اینترنت طبقاتی و ارائه اینترنت بدون فیلتر برایگروهی خاص از جامعه -حتی اگر آن گروه خودمان باشیم- مخالفیم.

قاعده این بود که در این نامه نهادهای مرتبط چون شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازیو وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مخاطب قرار می‌دادیم. اما از آن‌جا که مدت‌هاست بستری برایمطالبه‌گری اثربخش وجود ندارد، به نوشتن نامه‌ایسرگشاده و بدون مخاطب، برای بیان کردن نظر و اعتراضمان نسبت به وضعیت اینترنت کشور، بسنده می‌کنیم.»
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۰۸۸۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما