۱
۰

اتصال تنها ۲درصد خانوارهای اصفهان به فیبر نوری

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۱
اتصال تنها ۲درصد خانوارهای اصفهان به فیبر نوری
اتصال تنها ۲درصد خانوارهای اصفهان به فیبر نوری

آی‌تی‌من- جعفر مُطلب‌زاده گفت: فناوری که در گذشته برای برقراری ارتباط بین سرویس گیرنده و سرویس دهنده دیتا استفاده شده براساس شبکه کابل مسی بوده است که این شبکه به مرور زمان فرسوده شده همین مساله موجب می‌شود برخی خدمات آنگونه که باید ارایه نشود.

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها را تعریف کرد که با عنوان (fttx) شناخته می‌شود، ادامه داد: بنابر الزامات برنامه توسعه شبکه ثابت در کشور ۸۰ درصد خانوارهای هر استان باید پوشش داده شوند و منظور از خانوار تحت پوشش، خانواری واقع در شعاع هوایی حداکثر ۳۰۰ متری یکی از نقاط حضور (POP) است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات اصفهان با بیان اینکه کاربران خدمات مبتنی بر فیبرنوری منازل و کسب و کارها هستند، افزود: بنا بر این طرح باید دستکم ۵۰ درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی از طریق فیبر نوری (FTTP) و حداکثر ۵۰ درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی پرسرعت از طریق دسترسی سیمی‌با قابلیت حداقل سرعت ۵۰ مگابیت بر ثانیه و دسترسی رادیویی مجاز با قابلیت حداقل سرعت ۳۰ مگابیت بر ثانیه را داشته باشند.

وی ادامه داد: از دیگر الزامات این طرح این است که در هر شهر باید دستکم یک نقطه حضور(POP) وجود داشته باشد و منظور از نقطه حضور، نقطه‌ای از شبکه است که در آن تجهیزات فعال یا غیرفعال وجود داشته باشد به نحوی‌ که از طریق آن امکان ارایه خدمت دسترسی مبتنی بر فیبر نوری به کاربر وجود داشته باشد. مُطلب زاده با بیان تعیین مجری پروژه توسعه دسترسی فیبرنوری در چهار شهر استان اصفهان خاطرنشان کرد: شرکت آسیاتک به عنوان مجری پروژه توسعه دسترسی فیبرنوری در شهرهای خوانسار، گلپایگان، گلشهر و گوگد تعیین شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات اصفهان با بیان اینکه به دستور وزیر ارتباطات مقرر شده که ۲۰ میلیون خانوار در کشور تا پایان سال ۱۴۰۴ تحت پوشش شبکه مبتنی بر فیبر نوری قرار گیرند، اضافه کرد: اکنون توسط معاون وزیر و رییس سازمان تنظیم مقررات برای شهرستان گلپایگان (شهرهای گلپایگان، گلشهر و گوگد) و شهرخوانسار شرکت آسیاتک معرفی شده است. وی اظهار داشت: کاربران با دسترسی به این نوع اینترنت هنگام حضور در خانه نیازمند استفاده از سرویس اینترنت پهن باند سیار نیستند که به دنبال آن بار ترافیکی شبکه تلفن همراه بسیار سبک تر می‌شود و در ساعت‌های اوج ترافیک اختلال در شبکه ارتباطات سیار پیش نمی‌آید.

مُطلب زاده اضافه کرد: فناوری فیبر نوری، با پهنای باند بالا فرصتی استثنایی برای ارایه خدمات و کاربردهای جدید ایجاد کرده و افزایش کیفیت خدمات و درنتیجه افزایش کیفیت تجربه کاربر و کاهش شکاف دیجیتال از دیگر مزایای آن است که به کسب و کارهای اینترنتی جوانان کمک شایانی می‌کند.

اطلاعات بیشتر در خصوص این طرح در پایگاه اینترنتی طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها در دسترس عموم قرار دارد.

طرح توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری با ارایه نیم میلیون پورت فیبر نوری از برنامه سه ساله واگذاری ۲۰ میلیون پورت با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کلید زده شد.

اینترنت بر بستر فیبر نوری نوعی از اتصال به پهنای باند اینترنت است که تجربه سرعت به میزان ۱۰۰ مگابیت تا یک گیگابایت بر ثانیه را برای کاربران رقم می‌زند و زیرساخت اولیه برای توسعه شهر هوشمند تلقی می‌شود و فناوری فیبر نوری سال‌هاست در کشورهای توسعه‌یافته جایگزین خطوط مسی قدیمی‌تر شده‌ است.

این طرح با اهداف ایجاد زیرساختی برای آینده، افزایش سهم اقتصاد دیجیتال، بهبود شرایط زیست‌محیطی، بهبود کیفیت دسترسی، ایجاد خدمات جدید، کاهش ترافیک در شبکه ارتباطات سیار و افزایش کیفیت آن، اشتغال‌زایی، کاهش شکاف دیجیتالی و افزایش سرعت دسترسی در کشور به اجرا گذاشته شده است.

FTTP مخفف عبارت Fiber to the Premises به معنای “فیبر به ساختمان” است ، اما ممکن است شما آن را “فیبر در خانه” متوجه شوید. سرویس FTTP یک اتصال کابل فیبر نوری خالص است که از یک ارایه دهنده خدمات اینترنت (ISP) به طور مستقیم به خانه یا محل کار کاربر منتقل می‌شود.

وجود یک نقطه حضور (PoP) در هر شهر الزامی‌است؛ منظور از نقطه حضور، نقطه‌ای از شبکه است که در آن تجهیزات فعال یا غیرفعال وجود داشته باشد به نحوی‌که از طریق آن امکان ارایه خدمت دسترسی مبتنی بر فیبر نوری به کاربر وجود داشته باشد.

Point of Presence (PoP) یا نقطه حضور، یک مکان فیزیکی در یک ارایه دهنده ارتباط از راه دور است که یک ISP برای قرار دادن سرورهای شبکه و روتر‌ها از آن استفاده می‌کند.
 
مرجع : ايرنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۰۲۴
نظرات شما
علی فرهادی
Iran, Islamic Republic of
خود اصفهان اینترنت نیم کیلوبایتی داره
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما