۰

اخراجی‌های صنعت فناوری «استارت‌آپ‌های انتقامی» راه‌اندازی می‌کنند

تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۹
اخراجی‌های صنعت فناوری «استارت‌آپ‌های انتقامی» راه‌اندازی می‌کنند
اخراجی‌های صنعت فناوری «استارت‌آپ‌های انتقامی» راه‌اندازی می‌کنند

آی‌تی‌من- سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز در سال گذشته به دنبال بنیان‌گذارانی بودند که مشاغل فناوری خود را رها می‌کردند تا کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند. اما اکنون که اخراج‌های انبوه، بسیاری از افراد را به سمت مسیر کارآفرینی سوق می‌دهد، سرمایه‌گذاران خطرپذیر خسیس شده‌اند.

بنا به آمار Layoffs.fyi، از اوایل سال 2022 بیش از 330 هزار نفر در شرکت‌های فناوری شغل خود را از دست داده‌اند. در سال جاری نیز حدود 168 هزار شغل از دست رفته است.

در میان این افراد اخراج شده، افراد کارآفرین ماهری هستند که برای می‌توانند ریسک شروع یک کسب و کار را بپذیرند و تمایل دارند پس از سال‌ها در شرکت‌های بزرگ فناوری از نظر مالی ثبات داشته باشند. یکی از سرمایه گذاران آنها را  افرادی توصیف می‌کند که در حال راه‌اندازی «استارت‌آپ‌های انتقامی» هستند.

جن ژو پس از حذف شغلش به عنوان مدیر ارشد توسعه نرم‌افزار در Carbon Health Technologies Inc.، استارت‌آپ Maida Health را تاسیس کرده که ابزارهای نرم افزاری را برای سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی فراهم می‌کند. 

ژو گفت که Maida Health تاکنون 100 هزار دلار از Day One Ventures جمع‌آوری کرده و به دنبال راه‌هایی برای درآمدزایی است تا بتواند خودکفاتر شود و برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد.

مگنا ویریک، دانشیار برنامه‌های کارشناسی در دانشگاه ایالتی سن خوزه که بعد از اخراج، به کارآفرینی می‌اندیشد، گفت: اخراج می‌تواند انگیزه‌ای برای افرادی باشد که می‌خواهند رئیس خودشان باشند. 

اما به دست آوردن سرمایه داستان دیگری است. پولی که به استارت‌آپ‌های نوپا وارد می‌شود، اخیراً به پایین‌ترین حد چند ساله خود رسیده است.

بر اساس گزارش PitchBook-NVCA Venture Monitor، در سه ماهه چهارم سال 2022، سرمایه گذاری‌های جسورانه در مرحله بذری در ایالات متحده با 40 درصد کاهش نسبت به سال قبل به 3.1 میلیارد دلار رسیده است. تعداد این سرمایه‌گذاری‌ها نیز به پایین‌ترین سطح از سال 2016 به این سو افت کرده است.

در ماه مارس، بسیاری از سرمایه گذاران جسورانه مجبور شدند برای مقابله با سقوط بانک سیلیکون ولی، مذاکرات تامین مالی را متوقف کنند. 

وسلی چان، هم‌بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری FPV Capital می‌گوید که شرکت او از بنیانگذارانی که تحت تأثیر اخراج قرار گرفته‌اند، پیشنهادهایی دریافت کرده است. 

او گفت: ما همیشه آنها را تشویق می‌کنیم که ایده‌شان را دنبال کنند، اما بعید است که بتوانیم سرمایه لازم برای آنها را تأمین کنیم. 

سارا پورتر 28 ساله، یکی از بنیانگذاران شرکت MedDefend است، که هدف آن کمک به بیماران برای هدایت سیستم پزشکی برای رسیدن سریع‌تر به تشخیص است. او نیز در ماه اکتبر گذشته اخراج شده است.

پورتر گفت که MedDefend  به دلیل سقوط بانک سیلیکون‌ولی مجبور شد که مذاکره با سرمایه گذاران بالقوه را به تعویق بیندازد. به گفته وی، سرمایه گذاران فرشته نیز برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی نمی‌کنند.

در ماه ژانویه شرکت آلفابت اعلام کرد که در بزرگ‌ترین دور اخراج خود، 6 درصد از کارکنان‌اش را تعدیل می‌کند.

در پی اعلام این خبر، جیسون کالاکانیس، سرمایه گذار فرشته و میزبان یک پادکست محبوب در مورد استارت‌آپ‌ها، توییتی منتشر کرد و از کارمندان سابق گوگل خواست که با هم متحد شوند و شرکت‌هایی را راه‌اندازی کنند. 

وی در این توییت که 1.2 میلیون بازدید داشت، افزود: حالا وقت‌اش است. شما چیزی برای از دست دادن ندارید و یک فرصت برای ایجاد استارت‌آپ انتقامی‌پیش روی شماست.

به گزارش فاکس‌بیزنس، در سال‌های اخیر که بازار فناوری رو به رشد بود، ماشا بوچر، بنیان‌گذار  شرکت Day One Ventures گفته بود که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌هایی است که افراد اخراج شده از شرکت‌های فناوری راه‌اندازی می‌کنند.

حالا که این انبوهی از این استعدادها در دسترس است، بوچر می‌گوید که تصمیم گرفته با این روند به صورت سیستماتیک‌تری برخورد کند.

وی در پاییز گذشته برنامه‌ای به نام « Funded, not Fired» راه‌اندازی کرده و شرکت‌اش از این طریق، از میان 1200 درخواست، 7 استارت‌آپ را برگزیده و در هر کدام از آنها 100 هزار دلار سرمایه‌گذاری کرده که Maida Health نیز یکی از آنهاست.

بوچر گفت: یکی از بنیان‌گذارانی که برای سرمایه‌گذاری انتخاب شد، پس از مدتی به این نتیجه رسید که مدیریت شرکت کار بسیار سختی است؛ بنابراین تصمیم گرفت که دوباره به شغل کارمندی برگردد.

اما علیرغم رکود، برخی از بنیانگذاران اخراجی در جمع آوری کمک‌های مالی موفقیت قابل قبولی داشته‌اند.

تدی نی و الکس دانیلوویچ سال گذشته پس از اخراج از یک شرکت نوپا، استارت‌آپ خودشان را با نام Mirrorful راه انداختند نرم افزار‌های منبع باز برای استفاده مهندسان نرم افزار توسعه می‌دهد. آنها توانستند 500 هزار دلار سرمایه از  از Y Combinatorجذب کنند.

تدی نی 26 ساله، قبل از پیوستن به استارت‌آپی که از آن اخراج شد، به عنوان مهندس نرم افزار در شرکت Robinhood Markets کار می‌کرد. وی گفت که از زمان کالج به راه‌اندازی یک استارت‌آپ فکر می‌کرده، اما از آنجا که از کار تمام وقت خود راضی بود، این ایده را عملی نکرد.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۰۴۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما