۰

فرانسه می‌خواهد مرکز هوش مصنوعی اروپا باشد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۳
فرانسه می‌خواهد مرکز هوش مصنوعی اروپا باشد
فرانسه می‌خواهد مرکز هوش مصنوعی اروپا باشد

آی‌تی‌من- بسیاری از کشورها علاقه دارند به عنوان هاب هوش مصنوعی مطرح شوند؛ زیرا این فناوری قابلیت‌های متحول‌کننده خود را نشان داده و دارای اهمیت راهبری برای دولت‌ها محسوب می‌شود. هوش مصنوعی صنایع مختلفی از مالی گرفته تا بهداشت و سلامت تحت تاثیر قرار داده و در عین حال، یکی از موضوعات رقابت فناورانه بین آمریکا و چین است.

اخیرا نیز در کنفرانس سالانه فناوری ویوا تک (Viva Tech) فرانسه، همه حاضران، از استارت‌آپ‌ها گرفته تا شرکت‌ها و صنایع مختلف، همه از هوش مصنوعی حرف می‌زدند.

امانوئل ماکرون، رییس جمهور و برونو لومر، وزیر دارایی و ژان نوئل بارو، وزیر دیجیتال فرانسه نیز در این کنفرانس شرکت کردند.

امانوئل مکرون در این کنفرانس گفت: به گمان من، ما در قاره اروپا در زمینه هوش مصنوعی کشور اول هستیم و باید شتاب‌مان را در این زمینه بیشتر کنیم.

ماکرون با تاکید بر اینکه این کشور سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در زمینه آموزش و تحقیقات این فناوری انجام خواهد داد، افزود که فرانسه با توجه به داشتن استعدادهای فراوان و استارت‌آپ‌هایی که در حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی شکل گرفته، جایگاه ممتازی در این زمینه دارد.

در حالی که ایالات متحده در بسیاری از ابعاد به عنوان کشور پیشرو در هوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شود، فرانسه نیز امیدوار است که بتواند فاصله خود را با این کشور کم کند.

ماکرون گفت: واضح است که ایالات متحده کشور شماره یک است؛ زیرا بازار داخلی بزرگی دارد. ولی من می‌خواهیم که این فاصله را جبران کنیم. باید خیلی بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم، بیشتر پیشرفت کنیم و سرعت رشدمان را افزایش بدهیم.

البته تنها رقیبی که فرانسه در پیش روی خود می‌بیند، آمریکا نیست و در داخل اروپا نیز رقبای قدرتمندی وجود دارند.

آنتون داهبورا، مدیر موسسه سیستم‌های خودمختار دانشگاه جان‌هاپکینز گفت: فرانسه این شانس را دارد که در اروپا پیشتاز باشد؛ اما رقابت سختی را با آلمان و بریتانیا در پیش خواهد داشت.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، هفته گذشته علاقه خود را برای تبدیل بریتانیا به مرکز جهانی هوش مصنوعی مطرح کرد.

داهبورا افزود که فرانسه برای موفقیت، باید از هوش مصنوعی برای ایجاد پیشرفت اقتصادی در حوزه‌هایی که در آنها قوی است، مانند تولید و داروسازی، استفاده کند.
 
برنامه فرانسه برای ایجاد شرکت‌های پیشتاز
در حال حاضر، شرکت‌های آمریکایی همچون مایکروسافت که در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده و شرکت تراشه‌سازی انویدیا، نام‌های شناخته شده جهانی در حوزه هوش مصنوعی هستند.

به گفته ماکرون، فرانسه اگرچه غولی در فناوری هوش مصنوعی ندارد؛ اما قصد دارد دو یا سه بازیگر بزرگ جهانی در این فناوری ایجاد و معرفی کند.

این کشور در این زمینه روی رشد سریع استارت‌آپ‌هایش حساب باز کرده و آنها را تقویت می‌کند.استارت‌آپ فرانسوی Mistral AI  که فقط 4 هفته از بنیان‌گذاری‌اش می‌گذرد، توانسته 105 میلیون یورو سرمایه جذب کند. تعدادی دیگر از استارت‌آپ‌های محلی هم محصولات خود را در Viva Tech به نمایش گذاشتند.
 
ورود به حوزه تنظیم‌گری
بخشی از تلاش فرانسه برای تبدیل شدن به مرکز جهانی هوش مصنوعی نیز به حوزه مقررات‌گذاری و تنظیم‌گری این فناوری پیشرو برمی‌گردد.

پارلمان اروپا به مقررات تدوین شده این اتحادیه در زمینه هوش مصنوعی، که نخستین مقررات فراگیر در نوع خود است، چراغ سبز نشان داده است. این مقررات در صورت تصویب، رویکردی مبتنی بر ریسک را برای مقررات‌گذاری در سراسر اروپا به ارمغان خواهد آورد.

فرانسه معمولا جزو کشورهایی قلمداد می‌شود که طرفدار مقررات سختگیرانه در حوزه فناوری‌ است؛ اما همین کشور، با بخش‌هایی با مقررات تدوین شده اتحادیه اروپا در زمینه هوش مصنوعی مولد مخالفت کرده و آن را سختگیرانه دانسته است.

فرانسه خواستار تدوین مقررات جهانی در مورد هوش مصنوعی است و امیدوار است از طریق گروه G7 شامل ایالات متحده و بریتانیا و همچنین سازمان همکاری اقتصادی و توسعه سازمان ملل این طرح را پیش ببرد.

فرانسه آمریکا را هم به عنوان رقیب و هم متحد می‌بیند. شرکت‌های فرانسوی و اروپایی سعی خواهند کرد با غول‌های آمریکایی مانند مایکروسافت و گوگل رقابت کنند، اما مجوز واشنگتن برای هر نوع مقررات جهانی لازم است.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه در این زمینه گفت: رقابت همیشه خوب است و ما همکاری بسیار نزدیکی با ایالات متحده داریم، اما می‌خواهیم به اطلاعات و شرکت‌های هوش مصنوعی خودمان نیز دسترسی داشته باشیم. من فکر می‌کنم که داشتن رقابت عادلانه بین ایالات متحده و اروپا و همچنین همکاری در برخی تلاش‌های کلیدی برای ایالات متحده و اروپا خوب است.

وی افزود: در مورد مقررات جهانی و تنظیم‌گری هوش مصنوعی نیز باید با مقامات آمریکایی گفت‌وگوهای مفصلی داشته باشیم.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۱۹۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما