۰

رفع مشکل داغ شدن بیش‌ از حد گوشی

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۵
رفع مشکل داغ شدن بیش‌ از حد گوشی
رفع مشکل داغ شدن بیش‌ از حد گوشی

آی‌تی‌من- معمولا هنگام کارهایی مثل بازی یا شارژ شدن، متوجه افزایش دمای گوشی می‌شویم که گاهی این بالا رفتن دما و داغ شدن آنقدر زیاد است که حتی باعث ایجاد سوزش در دست کاربر می‌شود.

از سوی دیگر در فصل تابستان گرما نه فقط بر بدن انسان‌ها اثر می‌گذارد بلکه روی ابزار‌های الکترونیکی هم بی‌تاثیر نیست.

یکی از مشکلاتی که دستگاه‌های الکترونیکی و به‌خصوص گوشی‌های هوشمند دارند، این است که هنگام داغ شدن دستگاه راهی غیر از صبر کردن برای خنک شدن دستگاه نیست، چرا که نمی‌توان دستگاه را باز کرد تا دمای آن کاهش پیدا کند.

مشکل ابزار‌های الکترونیکی در هوای خیلی گرم چیست و برایآن چه راه‌حلی وجود دارد؟
• وقتی دما بالا می‌رود، پردازشگر‌ها کند‌ می‌شوند
ماجرا درست مثل وقتی است که بخواهیم در گرمای شدید به همان سرعت و شدت کار کنیم، همین اتفاق برای پروسسور‌ها یاپردازنده‌های تلفن همراه هم می‌افتد، چیپ یا ‌تراشه‌ که پردازش‌های اصلی را در تلفن همراه انجام می‌دهد.

بر اساس گزارش استاد مهندسی ‌الکترونیک دانشگاه لیدزبیکت، پردازنده‌های داخلی دستگاه‌ها که باقی بخش‌‌‌های هر دستگاه را به کار می‌اندازند متأسفانه در هنگام کار کردن ایجادحرارت می‌کنند.

در نتیجه دستگاه داغ می‌شود، در تلفن‌های همراه پردازنده برایجلوگیری از افزایش حرارت و داغ کردن، کارها و پردازش را آهسته‌تر انجام می‌‌دهد.

• از ٪۱۰۰ تا تخلیه باتری
محققان می‌گویند ابزار‌های الکترونیکی به‌طور معمول برای کار تا دمای ۳۵ درجه سانتی‌گراد (۹۵ درجه فارنهایت) طراحیشده‌اند.

بر این اساس باتری‌ها انرژی ذخیره می‌کنند و برای کار تا دمایمشخصی طراحی شده‌اند. هرچه گرم‌تر شوند، کارایی آنها کمتر می‌شود و انرژی بیشتری نیاز دارند.

وقتی تلفن‌های همراه نتوانند خنک شوند باتری آنها به‌سرعت تخلیه می‌شود که این مساله احتمالا برای بسیاری از ما پیش آمده و سرعت خالی شدن باتری، باعث شده نگران گوشی هوشمندمان شویم. اما یک موضوع عادی است و معمولا پیش می‌آید.

کارشناساسن توصیه می‌کنند که وقتی بیرون و در معرض نور شدید خورشید هستیم بیشتر اوقات روشنایی صفحه را کم می‌کنیم که کار این موضوع روی کاهش دما تاثیر دارد.

تلفن‌های همراه از انرژی برای نظارت بر وضعیت دستگاه هم استفاده می‌کنند که در نتیجه باعث می‌شود انرژی بیشتریمصرف کنند.

• سوختگی صفحه نمایش
اگر متوجه کوچک‌ترین تغییری در صفحه نمایش دستگاه خود شدید ممکن است بر اثر شدت گرما باشد.

بر این اساس اگر تلفن همراه شما قدیمی و پیکسل‌سوختگی‌مختصری روی صفحه نمایش آن وجود داشته باشد در معرض گرمای شدید این خرابی‌ها با وضوح بیشتری به چشم می‌آیند.

از سوی دیگر تحقیقات نشان داده ورقه‌های حفاظ شیشهتلفن‌های همراه باعث نگه داشتن بیشتر گرما در دستگاه می‌شودو برای گرمای شدید هوا مناسب نیست.

اکنون پرسش اینجاست که چطور می‌توان تلفن همراه را خنک نگه داشت؟

1- تلفن را در گرمای شدید شارژ نکنید
تحقیقات نشان داده، اگر هوا به‌شدت گرم است با شارژ کردن باتریتلفن همراه گرمای بیشتری در دستگاه تولید می‌کنید و تا زمانی که دستگاه شارژ می‌شود داغ‌تر می‌شود.

2- تلفن را در وضعیت هوشمندانه‌ قرار دهید
تلفن هوشمند خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. آن را در اتومبیل رها نکنید و تا جایی که امکان دارد آن را در سایه بگذارید. اگر می‌توانید آن را جلوی پنکه یا دستگاه‌هایخنک‌کننده قرار دهید.

3- تلفن را سبک کنید
این توصیه هم برای بیرون دستگاه و هم برای برنامه‌های داخل دستگاه است. آن را از قاب و قالب و حفاظ بیرون بیاورید و همه کارکرد‌هایی که به آن نیاز ندارید را خاموش کنید.

گر از جی‌پی‌اس استفاده نمی‌کنید یا اگر از هر برنامه یاکارکردی استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید. چون هرچه از برنامه‌های کمتری استفاده کنید دستگاه انرژی کمتری نیاز دارد و در نتیجه گرمای کمتری تولید می‌کند.

همچنین در گرمای شدید هرچه تلفن همراه انرژی کمتری مصرف کند وضعیت بهتری پیدا می‌کند.

گاهی وقتی تلفن همراه به سختی کار می‌کند آن را برای چند دقیقه خاموش کنید و بگذارید خنک شود و دوباره پس از مدتیآن را روشن کنید.

4- از یخ برای خنک کردن گوشی استفاده نکنید
برخی از کاربران تصور می‌کنند وقتی گوشی داغ است اگر آن را داخل یخچال یا فریزر قرار دهند، به سرعت دمای دستگاه کاهش پیدا می‌کند. اما باید بگوییم که این کار به دستگاه آسیب می‌زند. از سوی دیگر توصیه می‌کنیم تلفن همراه خود را مجاورت مواد خنک کننده مثل یخ قرار ندهید چون کمکی به کارکرد بهتر آن نمی‌کند.

تغییر شدید و ناگهانی دما برای کارکرد تلفن‌های همراه بد است و یخ آب می‌شود و ممکن است وارد دستگاه شود و به‌کلی آن را خراب کند.

به گزارش بی بی سی، در تلفن‌های همراه مکانیسمی به کار برده شده است که در برابر افزایش دمای شدید جریان«خود‌ویرانگری» در آنها شروع نشود که در گرمای بسیار شدیدممکن است اتفاق بیفتد.
کد مطلب : ۲۸۱۲۰۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما