۰
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران:

فعالان حوزه فاوا، پیش از حمایت خواستار رفع موانع هستند

تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۸
فعالان حوزه فاوا، پیش از حمایت خواستار رفع موانع هستند
فعالان حوزه فاوا، پیش از حمایت خواستار رفع موانع هستند

آی‌تی‌من- حسین اسلامی با اشاره به تهدیدها و فرصت‌هایپیش‌روی حوزه فناوری گفت: هم‌زمان با اینکه که تهدیدهایزیادی پیش روی حوزه فناوری اطلاعات کشور است و موانع زیادی در این مسیر داریم، اما نباید فراموش کنیم که از سویی دیگر هم شاهد دلخوشی‌ها و حرکات رو به جلوی جدی در این فضا هستیم. در حال حاضر به موضوع فناوری اطلاعات بیش از پیش در کشور ما توجه می‌شود و می‌توان گفت زیرساخت‌ها به این فناوری اعتماد کرده‌اند و مجموعه‌هایسنتی نیز اهمیت این حوزه را درک می‌کنند. برای مثال امروز مجموعه‌ای مانند اتاق بازرگانی به موضوع فناوری اطلاعات و بازیگران آن بیشتر بها می‌دهد و در دولت شاهد ایجادکارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال هستیم.

او در همین ارتباط گفت: به‌طور خلاصه به رسمیت نشناختن دارایی‌های مجموعه‌های آی‌تی، مشکلات مربوط به تخصیصارز و تاییدیه‌های وزارت صمت و ایجاد اختلال در نحوه مواجه با فناوری‌های نوین در استارت‌آپ‌ها جزو معضلات قابل بهبود هستند.

اسلامی درباره برخی از چالش‌های حوزه فناوری گفت: غیر از موانعی که به آن‌ها اشاره شد، موضوع تنظیم‌گری یکی از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه است، هنگامی که ما در کشور با نحوه مواجه با فناوری‌های نوین، دچار اختلال هستیم، باید در این میان یک تنظیم‌گر وجود داشته باشد نه اینکه فعالان اینحوزه به چندین تنظیم‌گر مختلف ارجاع داده شوند. اینتنظیم‌گر که می‌توان آن را تنظیم‌گر تنظیم‌گران نامید، اگر قرار است در دولت ایجاد شود، باید زیرمجموعه رییس‌جمهوری یامعاون اول آن باشد و اگر قرار است فراقوه‌ای عمل کند، باید به عنوان زیرمجموعه شورای عالی فضای مجازی در نظر گرفته شود.

اسلامی در ادامه به مطالبات حوزه فناوری پرداخت و گفت: مهم‌ترین خواسته فعالان حوزه فناوری اطلاعات قبل از هرگونه حمایتی، رفع موانعی است که پیش روی‌شان قرار دارد. اینموانع در حوزه‌های سخت‌افزار، نرم‌افزار، استارت‌آپ‌ها و ... متفاوت هستند و پیچیدگی خاص خودشان را دارند. در همینراستا مهم‌ترین کار صنف هم واسطه‌گری و رساندن صدایتخصصی بدنه بخش خصوصی و فعالان حوزه فناوری اطلاعات به مجموعه حاکمیت و دولت است. رفع این موانع نیازمند ارائه تصویر متفاوتی از این حوزه برای مدیران ارشد کشور است و این کار هم‌زمان باید توسط فعالان این حوزه و خود دولت انجام گیرد.

رئیس هیات مدیره سازمان نظام صنفی ر ایانه‌ای استان تهران، گفت: «چشم‌انداز آینده این صنعت، حضور حداکثریزیرساخت‌های فناوری اطلاعات در اقتصاد است و باتوجه به اینکه شناخت فعالان بخش خصوصی و سنتی از اقتصاد دیجیتال با افزایش همراه بوده، این انتظار را داریم که درصداقتصاد دیجیتال در کل اقتصاد نیز افزایش یابد. در حال حاضر براساس آماری که وزارت ارتباطات ارائه کرده، برآورد‌ها اقتصاد دیجیتال حدود ۷.۴ درصد از کل اقتصاد ما سهم دارد، این رقم می‌تواند تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کند با این شرط که حوزه فناوری اطلاعات در بسیاری از بخش‌های سنتیتوسعه یابد، در این صورت شاهد ایجاد شکوفایی در اقتصاد کشور خواهیم بود.»

اسلامی در ادامه با اشاره به روز فناوری به اهمیت آن از چند منظر پرداخت و افزود: اول اینکه این روز در تقویم با پیشنهادنظام صنفی ثبت شده و ما پیش از این، روزی با این عنوان نداشتیم. همچنین این روز به نام حکیم خوارزمی ثبت شده که یک دانشمند ایرانی، صاحب مجموعه‌های مختلف و منشا اثر، ثمر و تحولات جدی است. مهم‌ترین اثر این نام‌گذاری ایناست که فارغ از خود بدنه صنف و فعالان حوزه فناوری اطلاعات، عامه مردم بیشتر با این حوزه آشنا شوند و این موضوع را که چه اندازه پیشرفت کشور وابسته به پیشرفت فناوری اطلاعات است، درک کنند.

او ادامه داد: آن‌هایی که در حوزه سرمایه‌گذاری فعال هستند، کسانی که به تربیت نیروهای انسانی مشغول‌اند، مسئولان در دولت و حاکمیت و بدنه مردم که مصرف‌کننده خدمات فناوریاطلاعات به شمار می‌روند، همگی باید در راستای آماده‌سازیکشور برای تصمیم‌گیری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جدی در اینحوزه آگاه‌تر شوند.

اسلامی اظهار کرد: با توجه به سرمایه انسانی قوی موجود در کشور و دانش بالایی که این سرمایه انسانی دارد، جایگاهبالقوه‌ای که می‌توانیم داشته باشیم بسیار بالاتر از نقطه‌ایاست که به صورت بالفعل در آن قرار داریم. به جز رفع موانع و بحث‌های تنظیم‌گری، آنچه می‌تواند به بهبود این جایگاه کمک کند، ارتباط بیشتر با جهان در حوزه اقتصاد، رفع اختلال و محدودیت‌های اینترنت و تقویت تخصص‌های مرتبط با بینالمللی شدن کسب‌وکارها است.
کد مطلب : ۲۸۱۲۸۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين