۰

اروپا تعویض و بازیافت باتری‌ها را قانونمند کرد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۷
اروپا تعویض و بازیافت باتری‌ها را قانونمند کرد
اروپا تعویض و بازیافت باتری‌ها را قانونمند کرد

آی‌تی‌من- به نقل از سایت شورای اروپا، این سازمان در دهم جولای سال جاری میلادی قانون جدیدی تصویب کرد که مقررات حفظ محیط زیست در خصوص باتری ها و دورریز آنها را سخت تر می کند. قانون مذکور چرخه عمر باتری ها را از مرحله تولید تا مصرف دوباره و بازیافت قانونمند و تضمین می کند آنها ایمن، حافظ محیط زیست و رقابتی هستند.

باتری‌ها برای فرایند کربن زدایی و حرکت اتحادیه اروپا درجهت به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای در حمل و نقل اهمیت زیادی دارند.

از سوی دیگر باتری‌ها پس از پایان عمرشان حاوی منابع ارزشمندی هستند و می‌توان به جای اتکا به کشورهای طرف ثالث برای ذخایر، آنها را دوباره استفاده کرد. قوانین جدید، رقابت میان صنایع اروپایی را ترویج و تضمین می‌کند باتری‌ها حافظ محیط زیست هستند.

قانون پارلمان و شورای اتحادیه اروپا شامل تمام باتری‌ها از جمله تمام باتری‌های قابل حمل دور‌ریز، وسایل نقلیه، باتری‌های صنعتی، روشنایی، باتری‌های مخصوص احتراق (که برای خودروها و ماشین آلات به کار می‌رود و همچنین باتری برای وسایل نقلیه سبک مانند دوچرخه و اسکوتر الکتریکی) می‌شود.
هدف قانون جدید ترویج یک اقتصاد چرخه وار با کمک قانونمندسازی چرخه عمر باتری‌ها است. بنابراین قانون مذکور الزاماتی برای پایان عمر باتری‌ها نیز تعیین کرده که شامل جمع آوری مواد و افزایش مسوولیت تولید کننده می‌شود.

قوانین مذکور تولیدکنندگان را مسوول جمع آوری باتری‌های دور‌ریز ( ۶۳درصد تا پایان ۲۰۲۷ و۷۳درصد تا پایان ۲۰۳۰ میلادی اعلام کرده و هدفی خاص برای جمع آوری باتری‌های دورریز مخصوص حمل ونقل سبک (۵۱ درصد تا پایان ۲۰۲۸ و ۶۱ درصد پایان ۲۰۳۱ میلادی) اعلام کرده است.

این قوانین اهداف مشخصی را برای بازیافت لیتیوم تا ۵۰ درصد تا پایان ۲۰۲۷ و ۸۰ درصد تا ۲۰۳۱ میلادی تعیین کرده است. علاوه برآن حداقل سطح بازیافت مواد برای باتری‌های صنعتی، خودروهای برقی و غیره نیز تعیین شده است. طبق مقررات ۱۶ درصد کبالت، ۸۵ درصد سرب، ۶ درصد لیتیوم و ۶ درصد نیکل این باتری‌ها باید بازیافت شود. باتری‌ها نیز باید حامل اسناد مربوط به محتوای بازیافتی باشند.

هدف تعیین شده برای بازیافت باتری‌های نیکل- کادمیم نیز ۸۰ درصد تا پایان ۲۰۲۵ و ۵۰ درصد تا پایان همین سال برای دیگر باتری‌های دورریز است.

همچنین براساس قوانین تا ۲۰۲۷ میلادی باتری‌های قابل حمل در ابزارهای مختلف باید قابل تعویض توسط کاربر باشند و به این ترتیب مدت زمان کافی برای اپراتورها تعیین شده تا محصولات خود را مطابق قوانین طراحی کنند. این اقدام برای مصرف کنندگان اهمیت زیادی دارد. باتری‌های مخصوص وسایل نقلیه سبک نیز باید طوری طراحی شوند که یک تکنسین مستقل بتواند آن را تعویض کند.

هدف این قوانین ارتقای عملکرد بازارهای داخلی برای باتری‌ها و تضمین رقابت عادلانه‌تر با توجه به حفظ ایمنی، محیط زیست و الزامات برچسب‌زنی است.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۸۱۳۶۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما