۰
در جلسه با مدیران شرکت‌های اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک مطرح شد

دفاع مدیرعامل شرکت زیرساخت از وضعیت اینترنت

جعفرپور: یک فعال توییتری به من پیام داد که میزان تاخیر برخی از بازی‌های رایانه‌ای کاهش یافته است
تاریخ انتشار
شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۲
دفاع مدیرعامل شرکت زیرساخت از وضعیت اینترنت
دفاع مدیرعامل شرکت زیرساخت از وضعیت اینترنت

آی‌تی‌من- در ابتدای این جلسه نیما قاضی، رئیساین انجمن و پویا پیرحسینلو، مدیرعامل شرکت ابرآروان به مرور این گزارش پرداختند و در ادامه چند نفر از اعضای انجمن تجارت الکترونیک تهران به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.‌

امیر لاجوردی قائم مقام وزیر در امور ارتباطات و رئیسسازمان تنظیم مقررات نیز با تأکید بر اینکه گزارش انجمن تجارت الکترونیک تهران نسبت به گزارش‌های دیگر متفاوت بود، برای دقیق‌تر کردن این گزارش در نوبت‌های بعدیپیشنهاداتی را مطرح کرد.
محمد جعفرپور، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، رضا باقری اصل، معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت و محمد احسان خرامید، رئیس مرکز روابط عمومی‌از وزارت ارتباطات و ژوبین علاقبند، مجید رضوی، محمد خلج قاسم‌آبادی، نیماقاضی، سعید محمدی، محمدمهدیشریعتمدار، احسان جهانی، مریم نجفی، پویا پیرحسینلو،نعیم فرهادیان عزیزی، آرش حاتمی، حمیدرضا احمدی از اعضای انجمن تجارت الکترونیک تهران حضور داشتند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در این جلسه گفت: طبق اعلام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ۲۲ میلیون گیمر(بازیکن) آنلاین در کشور داریم. گیمر به فردی اطلاق می‌شودکه روزان ۲ ساعت مشغول بازی آنلاین است. همانطور که مطلع هستید، حساس‌ترین بخش ارائه سرویس به گیمرها مربوط به جیتر (jitter)، تاخیر (latency) و پکت لاس (packet loss) است.

وی افزود: میزان حساسیت نیم درصد است، یعنی اگر نیمدرصد بیشتر باشد گیمر (بازیکن) احساس خوبی نسبت به بازی نخواهد داشت. حالا تصور کنید ۲۲ میلیون نفر با ۵۰درصد پکت لاس که در گزارش به آن اشاره شده مواجه شوند، آیابه آن اعتراض نمی‌شود؟

جعفرپور گفت: امروز که ما در این جلسه هستیم، گیمرهانسبت به ۲ سال قبل میزان رضایت بیشتری از وضعیتسرویس خود دارند و این را از جامعه‌ای که گیمرها در آن مشغول فعالیت هستند دریافت کرده‌ایم. در دولت گذشته تمام کامنت‌هایی که زیر پست‌های مسوولان بود اغلب مربوط به گیمبودند اما اکنون با تمهیداتی که‌اندیشیده شده این مشکلات به حداقل رسیده‌اند.
 
۶ میلیون تماس صوتی و تصویری از پیام‌رسان‌های بومی
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرد: نکته دیگرمربوط به سرویس‌ «VoIP» است. میزان حساسیت VoIP به تاخیر یک درصد است. اگر بیشتر از این باشد عملا فرد از برقراری تماس منصرف می‌شود. در مراسم حج که پشت سر گذاشتیم مجموع تماس‌ها در ۲ پیام‌رسان بله و روبیکا به حدود ۶ میلیون تماس رسیده است. میانگین تماس‌ها نیز۵ میلیون بود.

وی افزود: بنده شخصا در سفرهای کاری خارج از کشور نیزتجربه تماس‌های طولانی کاری از طریق پیام‌رسان‌هایایرانی را دارم. اگر طبق گزارش که منتشر شده میزان «پکت لاس» در اینترنت کشور ۵۰درصد است، چطور می‌توانیمگیمرها را راضی نگه داریم یا ۶ میلیون تماس تصویری و صوتی برقرار کنیم؟ زمانی که قصد داریم درباره موضوعیانتقاد کنیم باید یکسری واقعیت‌ها را نیز بیاوریم. قبل از آغاز این جلسه یک فعال توییتری به من پیام داد که میزانتاخیر (latency) برخی از بازی‌های رایانه‌ای کاهش یافته و از این بابت تشکر کرده بود.
وی در ادامه افزود: در این گزارش نکاتی مورد توجه قرار نگرفته است. به طور مثال افرادی که در انجمن «تجارت الکترونیک»فعالیت دارند از جنس محتواداران هستند نه از جنس اپراتوری. لیست‌ ۱۰۰ کشورها و وضعیت اینترنت در آن‌ها که در اینگزارش وجود دارد را به دقت بررسی کرده‌ایم و آماری که به شما ارائه می‌دهیم آمار کلی نیست و جزییات متعددی دارد. بر همین اساس بیش از ۳۵ درصد سایت‌هایی که در اینگزارش به آن اشاره شده سایت‌های تحریمی‌هستند و تعداد قابل توجهی نیز سایت‌هایی هستند که دستور فیلتر روی آن وجود دارد و تصمیم گیری درباره آن در اختیارات وزارت ارتباطات نیست.
 
لیست سیاه و سفید در شبکه وجود ندارد
جعفرپور گفت: بیش از نیمی ‌از سایت‌هایی که در اینگزارش اعلام شده در دسترس کاربران ایرانی قرار ندارند، یاتحریم یا به دلایل متعدد فیلتر هستند. کسی که فنی است می‌داند که وقتی صحبت از پکت لاس ۵۰ درصدی است یعنیحتی نمی‌توان یک فایل را دانلود کرد. تست مربوط به این گزاره را هزاران بار انجام دادیم و به هیچ عنوان ۵۰ درصد تاخیروجود ندارد.

وی با بیان اینکه ما قصد نداریم بگوییم اختلالی در شبکه وجود ندارد اما باید درباره یکسری واقعیت‌های فنی نیزصحبت کرد، به لیست سیاه و سفید مورد اشاره در اینگزارش پرداخت و گفت: چنین لیستی وجود ندارد. نمی‌دانم که به چه علتی به این تعبیرات رسیده‌اید اما چنین چیزیوجود ندارد. اتفاقی که رخ می‌دهد این است که یکسری از سایت‌ها تحریم هستند و سعی می‌کنیم با سازوکارهایی که داریم دسترسی به آن‌ها را تسهیل کنیم. بر روی بخش‌هایدیگر شبکه هیچ پالیسی (تدبیر و محدودیت) اتفاق نمی‌افتد. خصوصا اینکه تعداد درخواستی که از سوی یک جامعه بیشاز ۸۰ میلیونی بر روی شبکه ارسال می‌شود اصلا این امکان را نمی‌دهد که بخواهیم روی تک به تک شبکه، اختلال و پالیسیبه شکل لیست خاکستری اعمال کنیم.
 
اختلال عمدی در تخیل هم نمی‌گنجد
وی گفت: مورد دیگری که در این گزارش به آن تکیه شده، ایناست که چون ما توانمندی مسدودسازی تمام فیلرترشکن‌ها را نداریم به همین دلیل کل شبکه را با اختلال مواجه کردید که دسترسی مردم به VPN کاهش یابد اما این یک فرضیه است و به لحاظ فنی این حتی در تخیل هم نمی‌گنجد.

جعفرپور تصریح کرد: برخلاف چیزی که در این گزارش آمده، اتفاقا اولین جایی که از فیلترینگ مجموعه‌های «متا» (مانند اینستاگرام و واتس‌اپ) صدمه می‌بیند شرکت زیرساخت است. اگر نکات فنی که در گزارش به آن اشاره کردید رخ می‌داد اکنون درآمد اپراتورهای ما افزایش چشمگیر داشت در حالی که ایناتفاق رخ نداده است. ۲ اپراتور مسلط کشور در بورس هستند و اگر افزایش درآمدی داشتند به واسطه فیلترینگ حتما اعلام می‌شد.

وی درباره استفاده از پروتکل HTTP۳ گفت: ۲۶ درصد دنیا به طور متوسط از این پروتکل استفاده می‌کند. اینستاگرام یکی از نخستین شبکه‌هایی بود که HTTP۳ را به سمت QUIC برد. تا پیش از فیلتر این شبکه حجم ترافیک قابل توجهی در کشور مربوط به «متا» بود. چند درصد گردش ترافیکی ایران داخلیاست؟ پاسخ من این است که در کمترین حالت میزان ترافیکداخلی ۵۵ درصد است. این گزارش در محاسبه ۱۰۰ سایتبرتر این ۵۵ درصد ترافیک اصلا در نظر گرفته نشده است. اگر این ترافیک را درنظر می‌گرفتید کل منطق این گزارش عوض می‌شد.
 
زیرساخت دستی در سیاستگذاری ندارد
وی در رابطه با ۶ شبکه فیلتر شده در کشور گفت:‌ شرکت ارتباطات زیرساخت یک شرکت فنی و تخصصی است که در سیاستگذاری هیچ نقشی ندارد. همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت ایران اکسس نیست و سایت انگلیسی ما در خارج از کشور در دسترس است. اما کجای این موضوع به شرکت ارتباطات زیرساخت برمی‌گردد؟ یک وزارتخانه تصمیممی‌گیرد به هر دلیلی خدمات و سرویس‌های خود را به داخل از کشور ارایه بدهد شرکت زیرساخت و وزارت ارتباطات از نظر قانونی نمی‌تواند سازمان‌های اجرایی کشور را مجاب کند که سایت‌های خود را از ایران اکسس خارج کنند.

وی درباره حملات دیداس گفت: یکی از مسائلی که به خوبیدر کشور با آن مقابله شد. از مهر سال گذشته حملات دیداس به بیش از ۲۰ برابر رسیده که با همه آن‌ها مقابله شده است.

در رابطه با IXP (مرکز مدیریت تبادل ترافیک اینترنت کشور) که از دسترسی خارج شده است گفت: بهمن سال گذشته به دلیل حملات متعدد، اختلالاتی روی شبکه به وجود آمد که برایرفع آن تمام نخبگان فنی کشور را دور هم جمع کردیم تا به صورت شبانه‌روزی کار کنند. در نهایت به یک دستورالعمل رسیدیم که قصد داشتیم ظرف مدت ۲ ماه آن‌ها را اجراییکنیم. اما شدت حملات به شکلی بود که منجر به افت ترافیکمی‌شد. نامه‌ای را ابلاغ کردیم برای اینکه دستور العملی که تهیه شده ظرف مدت ۲ شب اجرا شود. یکی از نقاط ضعف ما با IXP تهران بود چرا که دسترسی به گراف‌ها را بسیار راحت می‌کرد. در هیچ کجا دنیا مجموع گراف‌های خود را به صورت یکپارچه ارائه نمی‌کند.
 
 
 
کد مطلب : ۲۸۱۴۳۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما