۰

تحول خدمات ابری کشور با ورود همراه اول

تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۸
تحول خدمات ابری کشور با ورود همراه اول
تحول خدمات ابری کشور با ورود همراه اول

آی‌تی‌من- به همین دلیل است که در سال‌های اخیر نبرد سنگینی میان غول‌های فناوری و غول‌های ارتباطی به ویژه در آمریکا در حوزه خدمات ابری شکل گرفته است و غول‌هایی نظیر گوگل، آمازون و مایکروسافت با سرمایه‌گذاری‌های عظیم به سمت صنعت ارتباطات و مخابرات هجوم آورده‌اند.

در سمت دیگر ماجرا اما غول‌های مخابراتی و ارتباطی هم با تشخیص به موقع نیازهای آتی کاربران و با اتکا به شبکه‌های عظیم و گسترده خود، بیکار نمانده و در حال کسب سهم بیشتری از این بازار بزرگ و رو به رشد هستند.
خدمات ابری چیست؟
پیش از هر چیز باید تعریفی روشن و ساده از خدمات یا پردازش ابری ارایه کرد.

پردازش ابری به سرویسی گفته می‌شود که امکان ذخیره‌سازی و دسترسی به فایل‌ها و برنامه‌های نرم‌افزاری مورد نیاز را از راه دور و در بستر اینترنت فراهم می‌کند؛ به عبارت دیگر پردازش ابری یعنی نگه‌داری و دسترسی عمومی‌به داده‌ها و برنامه‌ها (به‌جای اینکه تنها به گوشی، کامپیوتر یا سرور محدود باشند)، از طریق اینترنت و در هر زمان و مکانی.
به عبارت دیگر متقاضیان با استفاده از خدمات ابری، این امکان را دارند تا اطلاعات خود را روی بستر و زیرساخت این سرویس‌دهندگان ذخیره کرده و در هر زمان و مکانی با سرعت بالا و امن به آنها دسترسی داشته و با دیگر مخاطبان، مشتریان، همکاران و دوستان به اشتراک بگذارد.
نبرد غول‌های فناوری و ارتباطی
همانطور که ذکر شد سه غول فناوری آمریکا یعنی گوگل، مایکروسافت و آمازون به طور ناگهانی و با صدای بلند وارد صنعت مخابرات شده‌اند. آنها وعده صرفه‌جویی و مقیاس‌پذیری خدمات ابری را می‌دهند که توسط شخص ثالثی مدیریت می‌شود و بین هزاران مشتری دیگر سازمانی به اشتراک گذاشته شده است.

نمایشگاه تجاری MWC اخیر در بارسلون، اسپانیا - اولین گردهمایی بین‌المللی مخابراتی از زمان شروع همه‌گیری کووید 19 - جشن بزرگی برای این فروشندگان غول‌پیکر محاسبات ابری بود. به عنوان مثال،Google Cloud  قبلاً هرگز در MWC شرکت نکرده بود.

این غول‌ها اکنون چشم به سهم و بازار اپراتورهای بزرگ موبایل و ارتباطات در دنیا داشته و آنطور که در نمایشگاه اخیر MWC بارسلون اعلام کرده‌اند، خدمات و سرویس‌های متنوعی حتی برای خود اپراتورهای موبایل در نظر گرفته‌اند.

در سمت مقابل این ماجرا اما برخی غول‌های ارتباطی نگرش و رویکرد مستقلی در پیش گرفته‌اند. در همین رابطه مدیر واحد مصرف‌کنندگان غول مخابراتی آمریکا یعنی Verizon صراحتا گفته: «من قویاً معتقدم که اپراتورها و شرکت‌های مخابراتی بزرگ باید سرنوشت خود را در دست داشته باشند. بنابراین، برای مثال، من هرگز شبکه اصلی خود را روی یک hyperscaler قرار نمی‌دهم.»

نویل ری، رییس شبکه خروجی  T-Mobileبه عنوان غول مخابراتی آلمان و اروپا هم در نمایشگاه اخیر MWC گفت که او نیز نگرش مشابهی دارد.

دیگر غول‌های اپراتوری و مخابراتی نظیر Vodafone، CenturyLink و BT نیز رویکرد و رویه مشابهی را در پیش گرفته‌اند.
مزیت خدمات ابری اپراتورها
اپراتورهای ارتباطی و مخابراتی به واسطه سال‌ها توسعه و سرمایه‌گذاری و گستردگی شبکه و زیرساختی که در اختیار دارند، به شکل طبیعی دست برتر را در ارایه این خدمات نوین و باارزش دارند.

اتکای بلاواسطه اپراتورهای موبایل به شبکه پرسرعت نسل 5 و امکان مدیریت بهتر ترافیک در شبکه‌های وابسته به آنها مزیت دیگر غول‌های مخابراتی نسبت به غول‌های فناوری است.

یکی دیگر از مزیت‌های مهم اپراتورها شامل استقرار تجهیزات رایانش ابری در هزاران مکان بالقوه در سراسر شبکه اپراتور است، مانند پایه هر برج سلولی. چنین استقراری به اپراتور اجازه می‌دهد تا برنامه‌های فوق‌سریع و فوق‌پاسخگو را ارایه دهند.
ورود غول ارتباطی ایران به خدمات ابری
همزمان با فرصت‌های نهفته در صنعت خدمات ابری و اهمیت استراتژیک آن برای کشورها در عدم وابستگی به خدمات‌دهندگان خارجی که مزایایی نظیر کاهش وابستگی، عدم خروج و حفاظت از اطلاعات و داده‌های بومی، کاهش هزینه‌ها، پاسخگویی فوری، جلوگیری از مواجهه با تهدیدها و تحریم‌های احتمالی و غیره را به دنبال دارد، در روزهای گذشته همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور ارتباطی ایران و منطقه، عرضه تجاری سرویس ذخیره‌سازی ابری با نام «ابرهمراهی» را آغاز کرد.

به موجب این خدمت ابرهمراهی امکانی را فراهم آورده تا مشترکان همراه اول به جای ذخیره کردن فایل‌ها به صورت محلی در رایانه یا دستگاه‌های ذخیره سازی فیزیکی مانند‌هارد دیسک‌ها یا درایوهای فلش خود، بتوانند داده‌های خود را در فضای ابری آپلود، ذخیره سازی، دسته بندی و سازماندهی کرده و با دیگران به اشتراک گذارند. با استفاده از این سرویس کاربران می‌توانند بدون هیچ محدودیتی و از هر نقطه ای به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.

علاقه مندان به استفاده از سرویس ذخیره سازی ابری مخصوصا مشترکانی که فضای کافی برای ذخیره سازی فایل‌های خود را ندارند یا مشترکان حرفه ای که نیازمند دسترسی به فایل‌های خود در لحظه هستند، می‌توانند با نصب اپلیکیشن «ابرهمراهی» یا ایجاد اکانت در سایت آن به آدرس abrehamrahi.ir از این خدمات بهره مند شوند.

آپلود، دانلود، جستجو و مشاهده انواع فایل‌ها، دسته ‌بندی فایل‌ها، ایجاد لینک برای یک یا تعدادی از فایل‌ها و به اشتراک گذاری آن، مشاهده حجم فایل‌های ذخیره شده و زمان باقی مانده از فضای ذخیره سازی و گزارش گیری از فایل‌های به اشتراک گذاشته شده بخشی از مزایای استفاده از سرویس «ابرهمراهی» است.

مقرون به صرفه بودن، دسترسی با هر دستگاه دیجیتال، لیست مخاطبان، امنیت بالا با تکیه بر آخرین نسل از تکنولوژی، سرعت بالا در انتقال فایل‌های حجیم و پشتیبانی 24 ساعته از جمله دیگر مزایای استفاده از ابرهمراهی است.

ایجاد اکانت کاربری، عضویت و استفاده از ابرهمراهی که تحت مالکیت نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور است، کاملا رایگان بوده و کاربران به محض ورود، به فضای ذخیره سازی ابری رایگان دسترسی خواهند داشت.

در نهایت باید گفت، نظر به گستردگی شبکه، خدمات، زیرساخت‌ها، مشترکان و کارنامه موفق همراه اول در ارایه خدمات مطمئن در سطوح ملی، ورود این اپراتور به جمع ارایه‌دهندگان خدمات ابری، تحولی مهم برای اقتصاد دیجیتال و صنایع و کسب‌وکارهای وابسته به این خدمات در کشور تلقی می‌شود.
کد مطلب : ۲۸۱۴۳۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما