۰
سود هزار میلیارد تومانی بیمه سلامت از حذف دفترچه‌ها

ضعف نسخه‌های الکترونیک همه را سردرگم کرده است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۱
ضعف نسخه‌های الکترونیک همه را سردرگم کرده است
ضعف نسخه‌های الکترونیک همه را سردرگم کرده است

آی‌تی‌من- مخاطبان فارس من پویشی با عنوان «اجرای بی‌اشکال طرح نسخه‌های الکترونیک» کرده و در آن خواستار اصلاح نرم افزاری سامانه نسخه‌های الکترونیک شده‌اند. سید حامد موسوی، سردبیر این پویش که خودش پزشک عمومی ‌است و مدرک دکترای تخصصی طب سنتی دارد در گفت وگو با خبرنگار فارس گفت: «سامانه ثبت نسخه‌های الکترونیکی علاوه بر بیماران، پزشکان را نیز دچار سردرگمی‌کرده است؛ زیرا به لحاظ نرم افزاری ضعیف بوده و از زیرساخت‌های لازم برخوردار نیست و پزشکان را هنگام ثبت نسخه با مشکل مواجه کرده است.»

موسوی با انتقاد از نحوه عملکرد سامانه نسخه‌های الکترونیک بیان کرد: «پس از ثبت نسخه در سامانه، کد رهگیری به شماره همراه بیمار ارسال می‌شود اما با توجه به اینکه شماره‌های ثبت شده در سامانه با شماره همراه بیمار مطابقت ندارد، همین امر منجر به سردرگمی‌وی هنگام رفتن به داروخانه یا آزمایشگاه می‌شود.»

وی با بیان عدم حمایت بیمه‌ها از نسخه‌های نوشته شده برخی پزشکان، افزود: «شرط ثبت نسخه در سامانه، قرارداد پزشک با بیمه مذکور است لذا اگر بیمار به پزشکی مراجعه کند که قراردادی با بیمه او نداشته باشد، ثبت نسخه در سامانه با اخلال مواجه خواهد شد. بنده به عنوان مسئول درمانگاه بارها شاهد این مسئله بوده‌ام که پزشکان با مشکل ثبت نسخه به دلیل همین مشکل روبه رو شده‌اند.»

موسوی با بیان عدم بروزرسانی و اخلال زیاد سامانه گفت: «بیمار برای دریافت هزینه درمان از بیمه تکمیلی باید پرینت نسخه را به همراه داشته باشد، اما همین مشکلات مانع از دسترسی بیمار به نسخه می‌شود.»

شما هم اگر با چنین مشکلی مواجه هستید می‌توانید پویش را در اینجا امضا کنید. در صورتی که تعداد حمایت‌ها به ۱۰۰۰ امضا برسد، پیگیری موضوع از سازمان‌های مربوطه در دستور کار «فارس من» قرار خواهد گرفت.

در خبر دیگری در همین رابطه سرپرست مدیریت فناوری و تحول دیجیتال سازمان تامین اجتماعی از صدور ۵۰ میلیون نسخه الکترونیکی توسط تامین اجتماعی تا خرداد ماه خبر داد و گفت: ۵۷ خدمت تامین اجتماعی به صورت غیرحضوری ارایه می‌شود.

در همین رابطه معاون توسعه، مدیریت و برنامه ریزی سازمان بیمه سلامت ایران نیز گفت: با حذف دفترچه‌های بیمه بیش از ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان در سال صرفه جویی می‌شود.

حسین رنجبران افزود: بیماران می‌توانند با دفترچه‌های بیمه الکترونیک، داروهای خود را در دورترین نقاط کشور دریافت کنند.

وی یادآور شد: در سال ۹۶ بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان برای دفترچه‌های بیمه مناقصه برگزار می‌کردیم و اکنون بالغ بر ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان هزینه با حذف دفترچه‌ها و تمدید الکترونیک اعتبار آن صرفه‌جویی می‌شود.

رنجبران با بیان اینکه این اقدامات مقدمه‌ای بر شکلگیری پرونده الکترونیک سلامت است، گفت: با حذف کاغذ و ایجاد نسخ الکترونیک و تمدید اعتبارها به صورت سامانه‌ای و الکترونیک هموطنان بدون رفت و آمدهای مکرر قبلی از خدمات سلامت برخوردار می‌شوند که این موهبت‌ها پس از انقلاب در کشور مهیا شده است.
 
کد مطلب : ۲۸۱۴۶۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين