۰

افزایش تعرفه‌های پستی و سکوت شرکت پست

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۴
افزایش تعرفه‌های پستی و سکوت شرکت پست
افزایش تعرفه‌های پستی و سکوت شرکت پست

آی‌تی‌من- خرداد ماه امسال شرکت ملی پست ایران اعلام کرد نرخ خدمات پست در سال جدید، بین ۲۸ تا ۳۵ درصد برای تمام خدمات ارسال پستی خود افزایش یافته و بر روی تمام مولفه‌های تاثیرگذار در نرخ پستی اعمال خواهد شد که با این اوصاف هزینه ارسال بدون محاسبه مبلغ پاکت، بیمه و غیره از مبلغ حدودی 25000 تومان به 35000 تومان افزایش یافته است.

کاربران فارس من در پویشی تحت‌عنوان «افزایش 40 درصدی قیمت پست در سال مهار تورم» نسبت به این افزایش تعرفه معترض شده و نوشته‌اند: «در سالی که مزین به نام مهار تورم است و مسوولین دولتی بارها قول داده‌اند که تورم را کاهش دهند، مدتی قبل وزیر ارتباطات خبر از افزایش قیمت پست داده بود که متاسفانه از تاریخ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ شاهد اجرای افزایش تعرفه‌های پستی تا ۴۰ درصد بودیم. این مسیر قطعا موجب کاهش مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی خواهد شد که بدین وسیله ما به عنوان بخش کوچکی از تجارت الکترونیک خواستار پیگیری این افزایش بی‌سابقه هزینه‌های پستی هستیم. همچنین قابل ذکر است در سال گذشته نیز دولت اقدام به افزایش ۲۰درصدی تعرفه‌های پستی کرد که آثار آن در کسب و کار‌های خرد اینترنتی کاملا مشهود بود.
افزایش هزینه پستی و گلایه فروشگاه‌های آنلاین
بنابر اعلام شرکت پست نرخ پایه کرایه پستی در هزینه ارسال درون استانی برای مرسوله پستی با وزن یک کیلوگرم یا کمتر، از مبلغ ۱۰،۴۵۰ تومان در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۱۴،۱۰۰ تومان در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته و با این اوصاف ۳۵ درصد افزایش داشته است؛ همچنین ارسال مرسولات پستی برون استانی همجوار با ۲۸ درصد و برون استانی غیرهمجوار 35 درصد افزایش انجام می‌شود.

گفتنی است؛ این نرخ برای محصولاتی با وزن بالای 1کیلوگرم هم به نسبت بعد مسافت و استان محل دریافت مرسوله متغیر است، این در حالیست که این افزایش قیمت موجب شده تا فروشگاه‌های آنلاین هم تعرفه خود را افزایش دهند و در این شرایط خریدار و فروشنده از شرایط موجود گلایه‌مند هستند.

مرجان یک فروشگاه اینترنتی پوشاک زنانه دارد و درباره افزایش قیمت هزینه‌های پستی می‌گوید: ما همینطوری هم با مشکل تورم و افزایش قیمت پوشاک مواجه هستیم و بسیاری از مشتریان امکان خرید بالا ندارند به همین دلیل هم در گذشته از یک سقفی بیشتر برایشان ویژگی ارسال رایگان را قرار می‌دادیم اما با این افزایش قیمت پست دیگر برای ما هم صرفه اقتصادی وجود ندارد و ناچاریم هزینه را از مشتری بگیریم و یا سقف خرید برای ارسال رایگان را افزایش دهیم.

علیرضا هم در این باره می‌گوید: من فروش اینترنتی کتاب دارم و طبیعتا وزن کتاب زیاد است و معمولا ناچارم هزینه اضافه‌تر پستی را از سود خودم پرداخت کنم تا مشتری از دست نرود و از آنجا که فروش کتاب سود چندانی ندارد با این افزایش قیمت ارسال پست متضرر هم می‌شوم.

کاربر دیگری ذیل کمپین انتقاد از افزایش 40 درصدی قیمت پست در سال مهار تورم که در صفحه فارس من منتشر شده، نوشته است: مرسوله‌ای را از شیراز به تهران ارسال کرده اما به جای سود زیان کرده است.
پیشتازهای همیشه با تاخیر
یکی از ایراداتی که کاربران نسبت به عملکرد پست دارند تاخیر در دریافت بسته‌های پستی است، بنا به اظهار کاربران نوع ارسال عادی بسته‌های پستی در سامانه‌ آنلاین پست وجود دارد اما در عمل تنها امکان ارسال به صورت پیشتاز بسته ثبت می‌شود.

 کاربری در این رابطه نوشته است : اگر هم گرون می‌کنند حداقل کیفیت کار رو بالا ببرند...متاسفانه حتی پست پیشتاز هم چند روز طول میکشه برسه و هیچ سرعتی نداره. حداقل پست معمولی یا همون سفارشی رو هم دوباره احیا کنند تا اگر کسی عجله نداره هزینه کمتری بپردازه. توی همه پنل‌های پستی این گزینه رو حذف کردند و دفاتر و حتی پست مرکزی‌های استان هم دارند این نوع ارسال رو که از قدیم وجود داشت حذف می‌کنند.

کاربری دیگری هم با بیان همین موضوع می‌گوید: بدتر از قیمت‌هاشون، کیفیت خدماتشون در کل کشور هست. اجبار کامل به پست پیشتاز و حتی پست ویژه، تحمیل سرویس‌های اضافه هنگام دادن خدمات و زدن تیک‌های اضافه برای هر بسته، دیر رسوندن اونها و نداشتن نامه رسان‌های متعهد بزرگترین مشکلاتشون هست.
دردسر ناهماهنگی‌ها برای سفارش دهندگان
یکی از اشکالات وارده به پست درخصوص سامانه تعیین هزینه پستی است. شرکت ملی پست سامانه‌ای را برای تعیین هزینه بسته‌های پستی معرفی کرده است تا مردم قبل از ارسال بسته پستی خود استعلام قیمت داشته باشند اما ظاهرا این سامانه با اختلال مواجه است. برای بررسی این موضوع چندین بار طی روزهای مختلف مسیرهای پستی و نوع مرسوله‌ها را تغییر دادیم تا هزینه ارسال را به دست آوریم اما ظاهرا این سامانه تا همین مرحله همکاری می‌کند و قیمت را به مشتری نشان نمی‌دهد.

طبیعتا هر سرویس و خدماتی در بازه‌های زمانی دستخوش تغییر قیمت می‌شود اما سکوت شرکت پست در خصوص  علت‌های این افزایش تعرفه، باعث عدم همراهی مردم با این اقدام شده است. همچنین این موضوع که آیا میزان افزایش قیمت صورت‌گرفته، منطقی و بر اساس یک چارچوب مشخص اتفاق افتاده، همچنان محل ابهام است.

خبرگزاری فارس طی 2 ماه گذشته چندین مرتبه از مراجع مختلف مرتبط اعم از وزارت ارتباطات و شرکت ملی پست پیگیر دریافت توضیح در خصوص افزایش تعرفه‌های پستی بوده و تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده است.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۸۱۴۹۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين