۰

سرمایه‌گذاری‌های فناوری آمریکا در چین ممنوع شد

تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۲
سرمایه‌گذاری‌های فناوری آمریکا در چین ممنوع شد
سرمایه‌گذاری‌های فناوری آمریکا در چین ممنوع شد

آی‌تی‌من- این دستور  به وزیر خزانه داری آمریکا اجازه م‌یدهد سرمایه گذاری‌های آمریکا در نهادهای چینی را در سه بخش نیمه رسانا‌ها و میکروالکترونیک، فناوری‌های اطلاعات کوانتومی ‌و سیستم‌های هوش مصنوعی خاص ممنوع یا محدود کند.

هدف از این دستور، جلوگیری از کمک سرمایه گذاری و تخصص آمریکا به چین برای توسعه فناوری‌هایی است که بتواند از نوسازی نظامی‌این کشور حمایت و امنیت ملی آمریکا را تضعیف کند.

بایدن در نامه‌ای به کنگره اعلام کرد که برای مقابله با تهدید پیشرفت کشورهایی مانند چین در فناوری‌ها و محصولات حساس حیاتی برای ارتش، اطلاعات، نظارت یا قابلیت‌های سایبری، وضعیت اضطراری ملی اعلام می‌کند.
دولت چین اعلام کرد که به شدت نگران این دستور است و این حق را برای خود محفوظ می‌داند که اقداماتی انجام دهد.
در بیانیه وزارت بازرگانی چین آمده است: این دستور بر عملکرد عادی و تصمیم گیری شرکت‌ها تاثیر میگذارد و نظم اقتصادی و تجاری بین المللی را تضعیف می‌کند.

این وزارتخانه همچنین گفت که امیدوار است آمریکا به قوانین اقتصاد بازار و اصل رقابت عادلانه احترام بگذارد و از ممانعت مبادلات و همکاری‌های اقتصادی و تجاری جهانی، یا ایجاد موانع برای بهبود اقتصاد جهانی خودداری کند.

وزارت خارجه چین گفت که این کشور به شدت ناراضی است و قاطعانه با اصرار آمریکا بر ایجاد محدودیت‌های سرمایه گذاری در چین مخالف است.

این دستور بر عدم سرمایه گذاری در شرکت‌های چینی که در حال توسعه نرم افزار برای طراحی تراشه‌های کامپیوتری و ابزارهای تولید آن‌ها هستند، تمرکز دارد. آمریکا، ژاپن و هلند بر این حوزه‌ها تسلط دارند و دولت چین برای ساخت این ابزارها به دنبال جایگزین‌های بومی‌ است.

کاخ سفید گفت که بایدن در مورد این طرح با متحدان خود مشورت کرده و بازخورد کشورهای گروه هفت را لحاظ کرده است.

چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا، با تقدیر از دستور بایدن گفت: برای مدت طولانی، پول آمریکا به رشد ارتش چین کمک کرده است. امروز ایالات متحده اولین گام راهبردی را برمی‌دارد تا اطمینان حاصل کند که سرمایه‌گذاری آمریکا برای تامین مالی پیشرفت نظامی‌چین انجام نمی‌شود.
این اقدام می‌تواند به تنش‌ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان دامن بزند. سفارت چین در واشنگتن گفت که از این اقدام بسیار ناامید شده است.

مقامات آمریکایی تاکید کردند که هدف از این دستور، جلوگیری از ارائه سرمایه و تخصص آمریکایی به توسعه فناوری‌هایی است که می‌تواند از مدرن‌سازی نظامی‌ چین حمایت و امنیت ملی ایالات متحده را تضعیف کند.

صنعت فناوری چین که زمانی مغناطیسی برای سرمایه گذاری ایالات متحده بود، در بحبوحه تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی شاهد کاهش شدید سرمایه گذاری این کشور بوده است.

بر اساس داده‌های پیچ بوک (PitchBook)، سال گذشته، کل سرمایه‌گذاری‌های ایالات متحده در چین به 9.7 میلیارد دلار از 32.9 میلیارد دلار در سال 2021 کاهش یافت. امسال نیز سرمایه گذاران تنها 1.2 میلیارد دلار به استارت‌آپ‌های فناوری چین اختصاص دادند.
 
مرجع : سایبربان
کد مطلب : ۲۸۱۵۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما