۰

طرح سلامت دیجیتال تدوین شد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۱
طرح سلامت دیجیتال تدوین شد
طرح سلامت دیجیتال تدوین شد

آی‌تی‌من- مصطفی قانعی در همایش مدیران و روسای بیمارستان ها و شورای هماهنگی بهداشت، امداد و درمان استانی نیروهای مسلح با تشریح تاریخچه سلامت الکترونیک در ایران افزود: سلامت الکترونیک در ایران قدمتی کمتر از ۱۷ سال دارد. در ابتدا با ایجاد مکانیزاسیون بیمارستان های کشور از اوایل دهه ۷۰ توسط چند شرکت انفورماتیکی بخش خصوصی و صرفا بر مبنای علایق حرفه ای و تشخیص نیاز کشور اجرای آن آغاز شد.

وی ادامه داد: هدف سیستم های تولید شده در آن دهه، تامین مهم ترین نیازهای اطلاعاتی و اسنادی بیمارستان ها به ویژه پس از اجرای نظام نوین بود که طی این دوران حدود ۱۰ درصد از بیمارستان های کشور مکانیزه شدند.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌ بنیان سلامت تصریح کرد: حضور و تاثیرگذاری دستگاه های اجرایی کشور در حوزه سیستم اطلاعات بیمارستانی که از آن به عنوان سیستم HIS یاد می کنند به عنوان یکی از رویکرد های سلامت الکترونیک با صدور بخشنامه ای در ۲۵ آبان ۱۳۷۷ آغاز شد؛ پس از گذشت چند سال از اواسط سال ۱۳۸۱، بحث سلامت الکترونیک با تشکیل طرح تکفاب (توسعه کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات بهداشتی) در قالب مصوبات شورای عالی اطلاع رسانی و استناد مصوبه هیات وزیران مطرح شد و با مطرح شدن این طرح در حوزه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، شورای راهبردی تکفاب در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز به کار کرد.

قانعی تصریح کرد: در خلال سال های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ این مجموعه به بررسی و انجام مطالعات پایه در سلامت الکترونیک روی آورد که حاصل آن تدوین برنامه ۶ ساله با شعار اطلاعات برای سلامت بوده است. بررسی اقداماتی که طی چهار سال (۸۱ تا ۸۴ ) در تکفاب انجام شده، نشان می دهد که تعدادی از این اقدامات در سطح ملی و برخی دیگر استانی و منطقه ای بوده اند. اگر چه در مجموع پروژه های منطقه ای پیشرفت قابل قبولی داشته اند اما اکثر پروژه ها های ملی آغاز شده، بنا به دلایلی از جمله تغییر سیاستهای کلان در این بخش، نیمه تمام مانده اند.

وی در ادامه ضمن توضیح درباره جایگاه سلامت دیجیتال در اسناد بالادستی ایران، ارتباطات فناوری اطلاعات سلامت با سایر بخش ها و موضوعات نظام سلامت، ذینفعان و نقش آفرینان حقوقی دولتی سلامت دیجیتال به تشریح جداول مهم ترین پروژه های انجام شده در زمینه پیشبرد سلامت الکترونیک نظیر سیستم شناسنامه دانش آموز، وب سایت اطلاع رسانی اداره روابط بین الملل، وب سایت اطلاع رسانی دبیر خانه اصلاح ساختار اقتصادی-مدیریتی بیمارستان ها، وب سایت اطلاع رسانی اداره کل روابط عمومی، سامانه اطلاعات جغرافیایی بخش بهداشت و ... پرداخت.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌ بنیان سلامت افزود: به منظور تعریف روشن تر از آنچه از واژه سلامت دیجیتال استنباط می شود و با هدف ساختاردهی داده ها و اطلاعات موجود در اکوسیستم سلامت دیجیتال کشور، ما به طور کلی ۹ حوزه کاربردی را تحت عنوان سلامت دیجیتال در نظر گرفتیم که شامل تناسب اندام و تغذیه، زنان باردار و زایمان، مشاوره آنلاین، نوبت دهی و رزرو آنلاین، پرونده الکترونیک سلامت، تجهیزات و ساماندهی های هوشمند بیمارستانی، گردشگری سلامت، تشخیص و پایش سلامت و مراقبت در منزل است و البته جنبه دیجیتال حوزه مرتبط با «پیشگیری و تشخیص کرونا» نیز باوجود توسعه نیافتگی قابل توجه این بخش به علت شرایط اپیدمی ویژه در کشوربه این ۹ حوزه اضافه شد.
 
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۸۱۵۵۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما