۰

کاوش در مرزهای دانش و فناوری با هوش مصنوعی

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۴
کاوش در مرزهای دانش و فناوری با هوش مصنوعی
کاوش در مرزهای دانش و فناوری با هوش مصنوعی

آی‌تی‌من- تانگ چائو، استاد آکادمی ‌مطالعات میان رشته‌ای پیشرفته (AAIS) دانشگاه پکن گفت: توسعه هوش مصنوعی از علم بهره برد. اکنون مشتاقانه منتظر مرحله‌ای هستیم که هوش مصنوعی به پیشرفت علمی‌کمک می‌کند.

یی وینان، رئیس مؤسسه هوش مصنوعی پکن نیز گفت: هوش مصنوعی برای علم (AI4Science) می‌تواند یک پلتفرم میان رشته‌ای را تشکیل دهد و به دانشمندان کمک کند تا مشکلات پیچیده را برای بهبود کارایی و کیفیت تحقیقات حل کنند.

هوش مصنوعی برای علم به چهار ستون زیرساخت نیاز دارد که شامل مدل‌های الگوریتم و نرم‌افزار، اقدامات مؤثر برای نمایش داده‌های تجربی، پایگاه داده و مخزن دانش، و پلتفرم محاسباتی یکپارچه است. وزارت علوم و فناوری و بنیاد ملی علوم طبیعی چین به طور مشترک پروژه‌ای را برای ترویج استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات علمی‌ و فناوری مرزی آغاز کردند.

این پروژه مدل‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی را در تحقیقات ژنتیکی و پیشرفت‌های زیست‌شناسی به کار خواهد گرفت. همچنین، تیم‌های تحقیق و توسعه بین‌رشته‌ای برای ایجاد یک کنسرسیوم نوآوری گردهم می‌‌آیند و بسترهای تبادل علمی‌بین‌المللی برای ارائه راه‌حل‌هایی برای چالش‌های علمی‌بشر، از جمله درمان سرطان و بحران اقلیمی ‌ایجاد می‌کنند.

هوش مصنوعی برای علم در مواد جدید، انرژی، هوانوردی و داروسازی تغییرات انقلابی به وجود خواهد آورد. دانشمندان چینی با استفاده از هوش مصنوعی و یکی از سریع‌ترین ابررایانه‌های جهان، ساخت مواد شیمیایی ناشناخته را برای استفاده بالینی در آینده آغاز کرده‌اند.

دانشمندان و متخصصان رایانه با کمک ابررایانه Tianhe-2 در استان گوانگدونگ در جنوب چین، با کمک استارت‌آپ هوش مصنوعی گالیکسیر مستقر در پکن، یک ابزار کاربردی یادگیری عمیق برای پیش‌بینی مسیرهای بیوسنتزی برای محصولات طبیعی، منبع اصلی کشف داروی بالینی، ساخته‌اند.

این رایانه با استفاده از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، ابزارهایی را برای تشخیص انواع سرطان معده و کشف علائم سرطان نازوفارنکس (سرطان سر و گردن) در میان جمعیت‌های پرخطر ارائه می‌دهد.

سناریوهای کاربردی جدید همچنین منبعی از فرصت‌ها برای صنعت هوش مصنوعی است. وانگ جیان، مدیر آزمایشگاه ژجیانگ گفت: دانشمندان می‌توانند هنگام حل مشکلات، پیشرفت عظیمی‌را برای هوش مصنوعی به ارمغان بیاورند.
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۸۱۵۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما