۰
حذف قیمت نجومی ماشین‌های فرسوده

ضوابط انتشار آگهی املاک در پلتفرم‌ها ابلاغ می‌شود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۱
ضوابط انتشار آگهی املاک در پلفتورم‌ها ابلاغ می‌شود
ضوابط انتشار آگهی املاک در پلفتورم‌ها ابلاغ می‌شود

آی‌تی‌من- جواد سادات فریزنی، رییس مرکز توسعه و سیاست‌هایراهبردی وزارت راه و شهرسازی، درباره انتشار آگهی‌های فروش و اجاره مسکن در سکوهای اینترنتی نظیر شیپور و دیوار توضیح داد: برخیاز آگهی‌های منتشر شده در حوزه مسکن وجودخارجی ندارند، برخی دیگرنیز مربوط به مساکن حمایتی و طرح‌های دولتی هستند که فروش و واگذاری آنها غیرقانونی است و برخی نیز مربوط به پیش فروش مسکن هستند که در صورت انتشار نیاز به استعلام مجوز راه و شهرسازی است.

وی افزود: اکثر این آگهی‌ها توسط واسطه‌ها منتشر می‌شوند که موجب سرگردانی مردم علی الخصوص در فصل اجاره می‌شود. قیمت سازی بر اساس آگهی‌های غیر واقعی و دامن زدن به التهاب بازار از دیگر مواردیاست که اثر افزایشی آن بر بازار ملموس است.

سادات فریزنی گفت: در هشت ماه اخیر جلساتی با سکوهای منتشر کننده آگهی‌های مسکن برگزار کردیم تا درخصوص عدم درج آگهی‌هاینادرست، مبهم و یا خلاف قانون تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: از مشکلات مربوط به آگهی‌ها مشخص نبودن موجودیت یا ملک آگهی شده، درج و آنتشار آگهی مسکن طرح‌های حمایتی دولت که خلاف قانون است و یا آگهی‌های مربوط به پیش‌فروش مسکن که باید مجوزهایاز وزارت راه و شهرسازی داشته باشند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: در همین جلسات سکوها پیشنهاددادند که دسترسی آن‌ها جهت استعلام موجودیت ملک و مالک ملک برقرار شود.

سادات فریزنی بیان کرد: این جلسات در هشت ماه اخیر برگزار شد و در ششمین جلسه شورای عالی مسکن موضوع الزام به ساماندهیآگهی‌های حوزه مسکن از سوی رییس جمهور مطرح شد و بر اساس دستور رییس جمهور، بررسی و تصمیم‌گیری در این خصوص به شکل مشترک توسط وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی باید انجام شود.

• حذف قیمت نجومی خودروهای فرسوده 
در همین رابطه در خبر دیگری اعلام شد طی روزهای اخیر بنا به شایعاتیچون لزوم اسقاط خودروی فرسوده برای واردات خودرو، قیمت خودروهایفرسوده نجومی شدند که طبق بررسی‌های صورت گرفته، این قیمت‌ها از صبح روز قبل در حال حذف هستند.

به گزارش مهر، بیستم اردیبهشت ماه امسال بود که سازمان حمایتمصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای به سایت‌های اینترنتیمعاملات خودرو (خرید و فروش خودرو در بازار آزاد) دستور داده بود به منظور ساماندهی بازار خودرو تا اطلاع ثانوی از درج قیمت خودروها اعم از صفر و کارکرده خودداری کنند. در این نامه تاکید شده بود که قیمت‌هایدرج شده ضمن اینکه نباید از سقف قیمت اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تجاوز کند، برای خودروهایی که قیمت توسط اتحادیهبارگذاری نشده به صورت توافقی و بدون درج در آگهی فروش باشد.

با این حال طی ماه‌های گذشته نه تنها از اجرای این دستور سرپیچیشده بلکه طی هفته گذشته بنا به شایعاتی مبنی بر لزوم اسقاط یکخودروی فرسوده برای شماره گذاری خودروهای وارداتی، شاهد درج قیمت‌های کذایی و نجومی برای خودروهای فرسوده بودیم؛ تا جایی که برایپیکان و پرایدهای از رده خارج شده حتی قیمت‌های در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان نیز در این آگهی‌ها درج شد.

درج آگهی‌های نجومی برای خودروهای فرسوده و ملتهب کردن بازار در حالیست که قیمت خودرو طی دو ماه اخیر روند نزولی به خود گرفته و نسبت به ابتدای سال جاری حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.

البته بررسی پلتفرم‌های درج کننده آگهی‌ها، نشان می‌دهد که از صبح امروز قیمت‌های نجومی درج شده برای خودروهای فرسوده حذف و عبارت «غیرقابل نمایش» جایگزین آن شده است و حتی قیمت‌هایی که درج می‌شود پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از سایت حذف می‌شود.

اگرچه پلتفرم‌ها نسبت به حذف قیمت‌ها اقدام کرده اند اما به هر حال بیتوجهی این سایت‌ها به ابلاغیه سازمان حمایت مبنی بر عدم درج قیمتو دامن زدن به شایعات که می‌تواند عاملی برای برهم زدن بازار باشد، جایتأمل دارد.

بر اساس این گزارش، پس از انتشار آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، بندی که مربوط به نحوه واردات خودرو بود به اشتباه در برخی محافل خبریبازنشر شد به گونه‌ای که به مردم القا شد که به ازای واردات هر خودرو بایدیک خودروی فرسوده اسقاط شود، در حالی که بر اساس این آیین‌نامه هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده بایدگواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند که قیمت هر گواهی نیز بیشتر از ۳۰ میلیون تومان نیست.

همچنین مشهدی شریف رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط با بیاناینکه طی چند روز گذشته قیمت خودروهای فرسوده به طور عجیبیافزایش یافته، خاطرنشان کرد: قیمت واقعی خودرو فرسوده در حال حاضر بین ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان و آن هم بسته به نوع و کیفیتخودرو است. قیمت لاشه خودرو نیز در حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است که در مجموع با گواهی اسقاط حدود ۴۵ میلیون تومان برآورد می‌شود؛ قیمت خرید خودرو نیز حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان است؛ بنابراین سود ناخالص مراکز که شامل سود خالص و هزینه اسقاط می‌شود، حدود پنج میلیون تومان است.

از سویی دیگر نیز آیین‌نامه واردات خودروهای نو نیز به تازگی به هیأتدولت ارسال شده و هیأت دولت هنوز این آیین‌نامه را مورد بررسی و تصویب قرار نداده است.
در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون خودروی فرسوده در سطح کشور تردد می‌کنند که به یک بحران امنیت شبکه حمل‌ونقل، ناترازی بنزین و مشکلات محیط‌زیستی تبدیل شده است و تداوم این شرایط را در بلندمدت ناممکن کرده است.
مرجع : وزارت راه
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۶۸۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين