۰

آوار «میت 60 پرو» بر سر آیفون سهام اپل 200 میلیارد دلار سقوط کرد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۲
آوار «میت 60 پرو» بر سر آیفون سهام اپل 200 میلیارد دلار سقوط کرد
آوار «میت 60 پرو» بر سر آیفون سهام اپل 200 میلیارد دلار سقوط کرد

​​​​​​آی‌تی‌من- سرمایه‌گذاران نگران توانایی با ارزش‌ترینشرکت سهامی‌جهان برای انجام تجارت در دومیناقتصاد بزرگ جهان هستند.
اپل روز چهارشنبه گذشته با بزرگ‌ترین سقوط روزانه خود در بیش از یک ماه مواجه شد. این شرکت در دو روز حدود 200 میلیارد دلار ضرر کرد و سهام آن در حال حاضر بدترین عملکرد را در میانگین صنعتی داوجونز دارد.

ارزش سهام شرکت‌های تولیدکننده قراردادی اپل و شرکت‌هایی که در معرض آسیب در چین قرار دارند، نظیر برادکام، کوالکام و تگزاس اینسترامنت، بین ۱.۴تا ۴.۷ درصد سقوط کرد. افت ارزش سهام اپل روی سه شاخص اصلی بازار آمریکا نیز تاثیر گذاشت.

چین بزرگترین بازار خارجی برای محصولات اپل است حدود یک پنجم کل درآمد این شرکت را در سال گذشته شامل می‌شود. اپل میزان فروش آیفون را بر اساس کشور فاش نمی‌کند، اما تحلیلگران شرکت تحقیقاتیTechInsights تخمین می‌زنند که فروش آیفون در چیندر سه ماهه گذشته بیشتر از ایالات متحده بوده است. اپل همچنین اکثر آیفون‌های خود را در کارخانه‌هایچینی تولید می‌کند.

براندون نیسپل، تحلیلگر KeyBanc Capital روز چهارشنبه نوشت که اپل نیز نقش مهمی‌ در اقتصاد پکن ایفا می‌کند. به همین دلیل، نسبتاً از محدودیت‌هایدولت ایمن تلقی شده است. اما تصمیم جدید دولت پکن این سوال را مطرح می‌کند که آیا موضع دولت در قبال اپل تغییر کرده است؟
روز چهارشنبه، وال استریت ژورنال گزارش داد که چیناستفاده از آیفون را برای مقامات دولت مرکزی ممنوع کرده و مدیران از طریق گروه‌های چت یا جلسات اینممنوعیت را به کارکنان‌شان اطلاع داده‌اند.

بلومبرگ نیز روز پنجشنبه گزارش داد که اینممنوعیت‌ها به شرکت‌های تحت حمایت دولت، از جمله غول انرژی پتروچاینا گسترش یافته است.

تحلیلگران بانک آمریکا روز پنجشنبه در یادداشتینوشتند که ممنوعیت احتمالی آیفون پس از گوشیهوشمند پرچمدار «میت 60 پرو» که توسط سازنده چینی هواوی منتشر شده است، اعمال می‌شود. تحلیلگران این هم‌زمانی را در خور توجه دانسته‌اند.

این گوشی مجهز به تراشه پیشرفته ساخته شرکتSMIC چین بوده و به منزله یک دستاورد برای این دو شرکت چینی است که هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. این تحریم‌ها به فروش هواوی در بازار چینضربه زده و به اپل اجازه داده است بخشی از سهم بازار این برند چینی را تصرف کند.

دولت آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که در حال بررسیگوشی هوشمند جدید هواوی است. جیک سالیوان،مشاور امنیت ملی، طی یک نشست خبری در کاخ سفید گفت که ایالات متحده به اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی‌های این گوشی نیاز دارد تا مشخص کند آیا محدودیت‌های آمریکا در صادرات تراشه نقض شده است یا نه.

آمریکا در سالهای اخیر، دسترسی چین به فناوریهایمهم نظیر تراشه‌های پیشرفته را محدود کرده است و پکن، به نوبه خود تلاش کرده است وابستگی به فناوریآمریکایی را محدود کرده و واردات از شرکت‌هایآمریکایی مانند بوئینگ را کاهش داده است.

چندین تحلیلگر وال استریت اظهار کردند که محدودیت‌ها برای آیفون، نشان می‌دهد که حتیشرکتی با روابط خوب با دولت چین و حضور پررنگ در دومین اقتصاد بزرگ جهان، از تنشهای رو به رشد میانآمریکا و چین، در امان نیست.

اقدام پکن در شرایطی صورت می‌گیرد که اپل با کاهش فروش آیفون، دست و پنجه نرم می‌کند و چین، نقطه روشنی در درآمدهای سه ماهه این شرکت آمریکاییبوده است.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۷۱۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما