۰
نماینده مجلس و عضو کمیته فیلترینگ:

تمام محدودیت‌های مجازی قانونی است

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۷
تمام محدودیت‌های مجازی قانونی است
تمام محدودیت‌های مجازی قانونی است

آی‌تی‌من- مهدی باقری با بیان توسعه ارایه خدمات مبتنی بر فضای مجازیدر دنیا گفت: دنیا در حال حرکت پر شتاب بسیار به سمت استفاده از خدمات در بستر فضای مجازی است؛ در ایران نیز باید این کار را در دستور کار قرار دهیم؛ البته در این زمینه به گمانم همه دولت‌ها از جمله دولت فعلی با تمام قوا در حال حرکت به این سمت است چراکه برای ما توسعه فضای مجازی در اصل قرار دارد.

وی با بیان اینکه «به یکی از آفات توسعه ارایه خدمات بر بستر فضایمجازی دچار شده‌ایم»، اظهار کرد: آفتی که امروز با آن مواجهیم ایناست که فرهنگ متناسب با توسعه این فضا همراه نشده است و آفت اینکار آن بوده فضای مجازی به درستی در سبک زندگی ما جا نیفتاده است.گرچه مردم ایران مردمی‌با دقت، عاقل و فهیم و با فرهنگی هستند اما هنوز فرهنگ حضور در فضای مجازی با فرهنگ اصیل ایرانی انس نگرفته و تطبیق پیدا نکرده است.

• در حال حرکت به سمت توسعه هستیم
این نماینده مجلس همچنین درباره اعمال برخی محدودیت‌ها در دسترسی مردم به فضای مجازی عنوان کرد: معتقدم که ما نه تنها به سمت محدودیت‌ها نمی‌رویم بلکه در حال حرکت به سمت توسعه هستیم اما با توجه به اینکه عموم مردم از این فضا استفاده می‌کنند، باید با مجرمینیکه در این فضا در حال تاخت و تاز هستند، برخورد کنیم؛ به همین دلیلنیز اگر گاهی محدودیت و ممنوعیتی اعمال می‌شود بر اساس موازینقانونی و دقیقاً بر اساس روالی است که در قوه قضاییه طی می‌شود؛ در دادرسی‌های مربوط به مردم برای ما فضای مجازی و حقیقی تفاوتی ندارد و همه چیز باید بر اساس قانون پیش برود.

• بنای کسی بر سلب حق دیگری نیست
باقری در واکنش به طرح درخواستی در خصوص سلب صلاحیت برخیپلتفرم‌های فضای مجازی و واگذاری مدیریت آنها، افزود: قویاً اینموضوع را که کسی در جمهوری اسلامی‌ایران بنایش بر این باشد که حق دیگری را سلب کند و مالک حق دیگری باشد، تکذیب می‌کنم. این که بنشینیم چنین تصمیمی‌گرفته باشیم، هیچ گاه مطرح نبوده است چراکه در کشور ما تنها مقام قضایی این حق را دارد.

وی با بیان درخواست مطرح شده از سوی یکی از رسانه‌ها در خصوص سلب صلاحیت برخی پلتفرم‌های فضای مجازی و واگذاری مدیریت آنها اظهار کرد: اولاً که این حرف را درک نمی‌کنم؛ بر اساس چه قانونی اینحرف مطرح شده است؟ این موضوع از سمت کدام دستگاه حاکمیتینظیر مراجع قضایی یا تصمیم گیری در نظام مطرح شده و مورد رسیدگی قرار گرفته است؟ قطعاً مباحث مطرح شده در این زمینه، مطابق با نظر شخصی  گوینده آن بیان شده است.

• رعایت حریم شهروندان از سیاست‌های نظام است
عضو ناظر مجلس شورای اسلامی‌در کارگروه تعیین مصادیق محتوایمجرمانه رایانه‌ای با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های نظام و تمامی‌مراجع تصمیم‌گیر در کشور، حمایت از تمامی‌کسب و کارهایفضای مجازی و رعایت حریم مالکانه تمام شهروندان ایرانی به ویژه در فضای مجازی است، گفت: اگر امنیت، مالکیت و حرمت فعالان حوزه‌هایکسب و کار را در فضای مجازی تامین نکنیم، این حوزه رشد پیدانمی‌کند و اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای نیزمکرراً و بلا استثناء نسبت به این موضوعات تاکید داشته و دارند؛ حتی با وجود آنکه گاهی برخی از استارتاپ‌ها مرتکب بعضی تخلفات و جرائم شدند، نظر همه اعضای کارگروه بر این بوده که تذکر داده شود و به صورت موردیمسائل اصلاح شود اما نه آن کسب و کار تعطیل شود و نه آنکه باعث شود افرادی که در این حوزه کار می‌کنند، به دلیل یک فعل مجرمانه، متاثر شوند.

• مجلس حامی‌کسب و کارهای مجازی است
باقری تاکید کرد: تمام عزیزانی که در حوزه فضای مجازی در جمهوریاسلامی‌ایران کار می‌کنند، مطمئن باشند که فضای عمومی‌مجلس حمایت و تشویق پلتفرم‌ها و کسب و کارهای فضای مجازی است. حتی در موضوع طرح صیانت از فضای مجازی نیز تمام انگیزه ما افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت بود؛ آیا برای خودرویی که می‌خواهید موتوری قوی روی آن سوار کنید، نباید ترمزی قوی روی آن نصب کرد؟ آیا نباید برای توسعه کسب و کارهای فضای مجازی قوانینی وضع کنیم که جلوی مجرم را بگیرد تا فضا را ناامن نکند؟

وی ادامه داد: در طرح صیانت از فضای مجازی ما به فکر قانون‌مند کردن و ایجاد امنیت برای فضای کسب و کار بودیم اما همان‌هایی که در فضایمجازی در حال ایجاد منافع غیر مشروع و غیر قانونی برای خود بودند و از بی قانونی منتفع می‌شدند، هیاهویی راه انداختند که گویی ما در حال ایجاد ممنوعیت برای همه هستیم در حالی که ما می‌خواستیم برایمجرمان محدودیت ایجاد کنیم.

• آزاری متوجه پلتفرم‌های قانونی نیست
این عضو کمیسیون حقوقی مجلس گفت: در حوزه فعالیت استارتاپ‌ها و پلتفرم‌های فضای مجازی نیز قطعاً با هر پلتفرم و کسب و کاری بخواهد نوعی رفتار کند که برای سایر کسب و کارهای این فضای ناامنی ایجاد و کسب و کار آنها را خراب کند، برخورد خواهد شد اما به هیچ عنوان از سویدولت و مجلس و حاکمیت آزاری متوجه پلتفرم‌هایی که به صورت قانونیمشغول فعالیت هستند، نخواهد شد.

• همه محدودیت‌های مجازی قانونی است
باقری در ادامه درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکهاستمرار محدودیت در دسترسی به برخی شبکه‌های اجتماعی فضایمجازی بر خلاف اصول قانون اساسی است، گفت: نمایندگان مجلس به لحاظ قانونی در اظهار نظر آزاد هستند اما اینکه آیا درباره اینکه لزوماً این اظهارات صحیح است یا خیر مرجع حقوقی باید اظهار نظر کند؛ آنچه که من می‌گویم این است که  هراتفاقی که تا الان افتاده و محدودیت‌هایی که اعمال شده بر  اساس قانون اساسی و سایر قوانینموجود بوده است.

• دلیل محدودیت‌ها همچنان برقرار است
وی در پاسخ به این پرسش که محدودیت‌های اعمالی در دسترسی به برخیشبکه‌های اجتماعی تا چه زمانی ادامه دارد؟ تاکید کرد: همان دلیلی که باعث شده که محدودیت ایجاد شود، همچنان برقرار است؛ بنابراین تا زمانی که ما نبینیم که طرف مقابل به قانون جمهوری اسلامی‌ایرانتمکین می‌کند، نمی‌توانیم اجازه کار به او دهیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه «خیلی فاجعه بار است که ما ایرانیرا تنبیه کنیم و به خارجی بگوییم که شما آزاد هستید»، ادامه داد: این ظلم فاحش به فعال حوزه فضای مجازی ایرانی است که او باید به قوانین تکمین کند و اگر بخواهد اندکی از این چارچوب خارج شود، قانونگذار و مجری قانون بلافاصله یقه او را می‌گیرند اما یک مجموعه خارجی آزاد، یله و رها فعالیت کند و از هیچ قانونی نیز تمکین نکند.

باقری در پایان گفت: برطرف شدن محدودیت‌های اعمالی در دسترسی به برخی شبکه‌های اجتماعی، به خود این شبکه‌ها بستگی دارد؛ هر زمان که قانون ایران را رعایت کنند، محدودیت‌ها برطرف می‌شود. خواسته ما اجرایقانون است و همانطور که نمی‌توانیم اجازه دهیم یک شهروند ایرانیقانون را زیر پا بگذارد، برای خارجی‌ها نیز همین شرایط حاکم است.
 
مرجع : ايسنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۷۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين