۰
معاون علمی در اجلاس گروه 77:

ایران در آستانه ایجاد پلتفرم‌های فراملی است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۳
ایران در آستانه ایجاد پلتفرم‌های فراملی است
ایران در آستانه ایجاد پلتفرم‌های فراملی است

آی‌تی‌من- روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری که به نمایندگی از رییس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران کشورهای گروه ۷۷ در‌هاوانا (کوبا) حضور یافته، در سخنرانی خود در این اجلاس به بیان دیدگاه‌های جمهوری اسلامی در خصوص موضوعات مورد بحث در نشست امسال گروه ۷۷ پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد دیجیتال، این توانمندی را دارد تا موجب ارتقای کشورها از طریق ایجاد اشتغال و پیشبرد نوآوری شود، اظهار داشت: در سال ۲۰۲۱ اقتصاد دیجیتال نزدیک به ۱۷ درصد از تولید ناخالص جهانی برابر با ۲۰ تریلیون دلار را به خود اختصاص داده است

دهقانی گفت: گذر از یک اقتصاد مبتنی بر نیروی کار و منابع به اقتصاد مبتنی بر فناوری و نوآوری راه حل مناسبی برای بسیاری از چالش‌های ما به شمار می‌رود. اجتناب از خام فروشی منابع و مواهب طبیعی، بهره‌مندی از سرمایه انسانی توانمند، ارتقای موقعیت خود در زنجیره ارزش جهانی، پرورش شرکت‌ها و صنایع پیشرفته، شکل دادن به اکوسیستم‌های نوآوری پویا و مقابله با مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاهی می‌تواند به عنوان راهکارهای موثر در این رابطه تلقی شوند.

وی افزود: طی دو دهه گذشته، ایران فعالانه از توسعه صنایع فناوری پیشرفته و ایجاد اکوسیستم‌های نوآوری از طریق سیاست‌هایی چون ترویج و توسعه شرکت‌های دانش بنیان، تولید مبتنی بر دانش، ابلاغ قوانین حمایت از بنگاه‌های دانش بنیان و تحول تولید دانش بنیان پشتیبانی کرده است. هدف از طراحی قوانین تحول تولید دانش بنیان، توسعه فناوری و نوآوری در صنایع با فناوری پیشرفته، متوسط و کوچک از طریق ارائه مشوق‌ها و اعتبارات مالی برای تحقیق و توسعه است.

به گفته وی، شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران ۴۰۰ هزار شغل باکیفیت ایجاد کرده‌اند که اکثر آن‌ها توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اداره می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی گفت: امروز ایجاد شغل باکیفیت برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و معکوس کردن مهاجرت به کشورهای توسعه یافته، یک چالش در کشورهای در حال توسعه است. در حالی که در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های قابل توجهی در کشورهای ما حاصل شده، همچنان با مشکلاتی در این زمینه روبه‌رو هستیم. برای پرداختن به این موضوع باید تمرکز خود را به سمت صنایع پیشرفته، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌های مبتنی بر نوآوری معطوف کنیم.

وی تاکید کرد:  اقتصاد دیجیتال این توانمندی را دارد تا موجب ارتقای کشورها از طریق ایجاد اشتغال و پیشبرد نوآوری شود. در سال ۲۰۲۱ اقتصاد دیجیتال نزدیک به ۱۷ درصد از تولید ناخالص جهانی برابر با ۲۰ تریلیون دلار را به خود اختصاص داده است. کشورهای در حال توسعه با به کارگیری توانمندی‌های دست نخورده خود از نظر سرمایه انسانی و منابع غنی می‌توانند از ادغام فناوری‌های دیجیتال در بخش‌های اقتصادی و صنعتی بهره‌ فراوان ببرند.

معاون علمی رییس جمهوری همچنین با بیان اینکه ما در لحظه‌ای مناسب برای ایجاد پلتفرم‌ها و ابزارهای دیجیتال فراملی قرار داریم، گفت: می‌توانیم از طریق تامین مالی برنامه‌های تحقیقاتی مشترک و تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های دانش بنیان متخصص در فناوری‌های نمک زدایی، ایده‌ها را به واقعیت تبدیل کنیم و از طریق فوریت موضوعات و اجرایی نمودن راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری و نوآوری، راه را برای آینده‌ای پایدار و کامیاب هموار کنیم. از شما دعوت می‌کنم تا در شهر زیبای‌هاوانا در رابطه با استفاده از قدرت، فناوری جهانی بسازیم که در آن همه ملت‌ها فارغ از میزان توسعه یافتگی خود بتوانند پیشرفت و رشد کنند.

 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۷۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين