۰
مطالعه علمی 17 ساله نشان داد:

استفاده منظم از اینترنت خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۱
استفاده منظم از اینترنت خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد
استفاده منظم از اینترنت خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد

آی‌تی‌من- بر اساس این مطالعه که در نشریهAmerican Geriatrics Society منتشر شده، شرکت‌کنندگانی که بین 6 دقیقه تا 2 ساعت در روز از اینترنت استفاده می‌کردند، کمترین خطر زوال عقل را داشته‌اند. 

بحث‌های عمومی ‌در مورد استفاده از اینترنت اغلب حول استفاده مشکل ساز از اینترنت، به ویژه در میان کودکان و نوجوانان می‌چرخد. مطالعات اغلب زمان زیادی را که در اینترنت صرف می‌شود با شرایط نامطلوب مختلف مرتبط می‌کند. با این حال، اینترنت همچنین ستون فقرات اقتصاد و سرگرمی‌ مدرن را تشکیل می‌دهد. 

مطالعات نشان داده‌اند که تعامل آنلاین می‌تواند افراد را در برابر آسیب‌های فیزیولوژیکی مغز که با افزایش سن ایجاد می‌شود، انعطاف پذیرتر کند. این به نوبه خود می‌تواند به افراد مسن کمک کند تا پیری مغز را جبران کنند و خطر زوال عقل را کاهش دهند. به این ترتیب، استفاده از اینترنت می‌تواند به افزایش طول عمر شناختی سالم کمک کند.

مطالعات پیشین نشان داده است که کاربران اینترنت، استدلال کلامی ‌و حافظه بهتری نسبت به افراد غیرکاربر دارند. با این حال، اکثر این مطالعات تغییرات را در طول زمان ردیابی نکرده یا آنها را برای دوره‌های بسیار کوتاهی ردیابی کرده‌اند. بنابراین، نمی‌توان تعیین کرد که آیا استفاده از اینترنت به حفظ عملکرد شناختی کمک می‌کند یا افرادی که عملکرد شناختی بهتری دارند، بیشتر از اینترنت استفاده می‌کنند.

گووان چائو، نویسنده این مطالعه و همکارانش می‌خواستند بررسی کنند که چگونه خطر ابتلا به زوال عقل با استفاده منظم بزرگسالان از اینترنت مرتبط است. آنها همچنین می‌خواستند نشان دهند که چگونه این ارتباط در طول زمان تغییر می‌کند و چگونه کل دوره استفاده از اینترنت در اواخر بزرگسالی با خطر زوال عقل مرتبط است. در نهایت، آنها می‌خواستند با بررسی ارتباط بین خطر زوال عقل و تعداد ساعات روزانه صرف شده در اینترنت، ببینند آیا استفاده بیش از حد از اینترنت ممکن است اثر نامطلوبی داشته باشد یا نه.

نویسندگان مطالعه داده‌های 18154 شرکت کننده در این مطالعه را تجزیه و تحلیل کردند که همه آنها قبل از سال 1966 متولد شده و سن آنها در شروع دوره تجزیه و تحلیل بین 50 تا 65 سال بود. میانگین دوره پیگیری شرکت‌کنندگانی که داده‌های آنها در این مطالعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت 8 سال بود، اما در برخی از آنها به 17 سال رسید. داده‌ها بیشتر بین سال‌های 2002 و 2018 جمع آوری شده‌اند. همچنین از سال 2002 به بعد، هر دو سال یک بار با شرکت‌کنندگان مصاحبه انجام و سوالاتی در مورد استفاده آنها از اینترنت پرسیده شد.

نتایج نشان داد که حدود 65 درصد از شرکت کنندگان کاربران عادی اینترنت و 35 درصد کاربران غیرمعمول بودند. 21 درصد عادات استفاده از اینترنت خود را در طول دوره مطالعه تغییر دادند و، 53 درصد آنها را تغییر ندادند. از 26 درصد باقی‌مانده نیز 5 درصد از شرکت کنندگان در طول دوره مطالعه دچار زوال عقل شدند، 8 درصد فوت کردند و باقی نیز به دلایلی از روند مطالعه انصراف دادند یا حذف شدند.
شرکت کنندگانی که در ابتدای مطالعه از کاربران دائمی ‌اینترنت بودند، 1.54 درصد در معرض خطر ابتلا به زوال عقل بودند. اما در کاربران غیر منظم اینترنت این خطر 10.45 درصد بود. زمانی که زمان تا زمان ابتلا به زوال عقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، نتایج نشان داد که خطر زوال عقل کاربران عادی اینترنت 57 درصد خطر ابتلا به زوال عقل توسط کاربران غیر منظم بود.

این مطالعه با عنوان «استفاده از اینترنت و خطر زوال عقل در آینده: یک مطالعه هم‌گروهی جمعیت محور» توسط گووان چائو، ربکا بتنسکی و ویرجینیا چانگ منتشر شده است.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۷۸۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما