۰
رییس کمیسیون اشیای نصر تهران:

دولت نهال هوشمندسازی را خشک کرد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۰
دولت نهال هوشمندسازی را خشک کرد
دولت نهال هوشمندسازی را خشک کرد

آی‌تی‌من- روزبه بابازاده گفت: اینترنت اشیا در جهان به یکی از رکن‌های اصلی هر صنعت تبدیل شده است. در واقع تفاوت انقلاب چهارم صنعتی با انقلاب سوم صنعتی، مباحث اینترنت اشیا، بلاکچین و هوش مصنوعی است. اینترنت اشیا یک کالای لوکس نیست و به یکی از الزامات اصلی صنایع تبدیل شده است. انقلاب صنعتی چهارم شاید در ایران موضوع جدیدی باشد اما در جهان سال‌ها است که شروع شده است و در حال گذر از این مرحله هستیم. متاسفانه در ایران هنوز در مرحله انقلاب سوم صنعتی مانده‌ایم و درگیر حل چالش‌های مختلف این حوزه هستیم.

وی افزود: در سال 1396 شورای ملی فضای مجازی سندی تحت عنوان اصول حاکم بر اینترنت اشیا را تدوین کرد. این سند به گونه‌ای تدوین شده است که به جای پیشرفت این حوزه، خاموشی و نابودی این صنعت را در پی داشته است. در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تلاش داشته‌ایم تا با اسناد اینچنینی مقابله کنیم و به صورت فنی به آن‌ها پاسخ بدهیم. در سال 1400 شورا سند دیگری تحت عنوان سند پلتفرم‌های خودروهای متصل تصویب کرد که در قالب پنج تشکل مرتبط با موضوع به آن اعتراض کردیم. در جلسه‌ای که نیز با حضور اعضای شورا برگزار شد ایرادات و پیامدهای این اسناد را تشریح کردیم.

وی ادامه داد: در حوزه اینترنت اشیا، مهم‌ترین چالش ما در سال‌های اخیر قطعی اینترنت بوده است که صدمات جبران ناپذیری را به این حوزه وارد کرده است. اینترنت اشیا در کشور هنوز به عنوان یکی از صنایع نوپا شناخته می‌شود و هنوز نتوانسته رشد زیادی کند.

بابازاده با بیان اینکه ناشناخته بودن و بالا بودن هزینه‌ها از جمله مهم‌ترین دلایل این عدم رشد است، گفت: بخشی از بار این ناشناخته بودن به دوش فعالان این حوزه است که نتوانسته‌اند به صورت اصولی این حوزه را معرفی کنند. متاسفانه فعالان این حوزه فقط به دنبال فروش بیشتر هستند و نه بازارسازی. در سال‌های گذشته تلاش داشته‌ایم در سازمان نصر و کمیسیون‌ اینترنت اشیا با همکاری دیگر تشکل‌های مرتبط با اینترنت اشیا به فرهنگ‌سازی و بازارسازی در این حوزه توجه کنیم. در واقع سعی کرده‌ایم تا به سایر صنایع مزیت‌های اینترنت اشیا را معرفی کنیم. متاسفانه هنگامی که بازار در حال شکل‌گیری بود اینترنت کشور قطع شد. همچنین فیلترینگ گسترده باعث شده تا امنیت شبکه‌ها بسیار پایین بیاید و هک سیستم‌ها بسیار آسان شود. درسال گذشته تعداد بسیار زیادی از کارخانه‌ها و صنایع به دلیل استفاده از فیلترشکن‌ها هک شده‌اند.

بابازاده درتوضیحات بیشتری افزود: متاسفانه بخش حاکمیتی فقط با عینک خود به موضوع نگاه می‌کند و اصلا بخش خصوصی و صنعت را مورد توجه قرار نمی‌دهد. به داده نگاه امنیتی دارد و توجه‌ای به کسب‌وکارهای این حوزه ندارد. در حوزه داده، راهکارهایی ارائه شده است اما به دلیل هزینه‌بر بودن این راهکارها برای لایه حکومتی از آن‌ها استفاده نشده است. از چالش دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد بحران مهاجرت است. اکثر شرکت‌‎های فعال در این زمینه از ایران مهاجرت کرده‌اند و تنها حدود 20 درصد از شرکت‌های این حوزه در کشور مشغول به کار هستند. این حوزه بسیار مورد توجه سایر کشورها است و به همین جهت به دنبال جذب شرکت‌های سایر کشورها هستند. برخی از کشورهای منطقه شرکت‌های ایرانی را به صوت یکجا جذب کرده‌اند. وضعیت استارتاپ‌های این حوزه بسیار بدتر است و تقریبا دیگر استارتاپی در کشور وجود ندارد.

رئیس کمیسیون اینترنت اشیا سازمان نصر تهران در پایان اضافه کرد: آینده اینترنت اشیا بسیار روشن و مشخص است و ظرفیت‌های بسیار زیادی در آن وجود دارد. موضوع مهم این است که چه کسی می‌تواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند. به طور مثال این فرصت وجود داشت تا با اینترنت اشیا بحران آب را در کشور پشت سر بگذاریم. متاسفانه در کشور بحران‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان با اینترنت اشیا تاثیرات آن‌ها را کاهش داد. با توجه به مهاجرت فعالان اینترنت اشیای کشور، می‌توان میزان استقبال جهانی را اندازه‌گیری کرد. حتی کشورهایی مثل قبرس تبدیل به مقاصد مهاجرتی شرکت‌های ایرانی شده‌اند. اگر بخواهم جمع‌بندی کنم، وضعیت این بخش در کشور آنچنان ناامید کننده است که بهبود آن در سال‌های آینده بسیار دور از انتظار است. اگر بخش حاکمیتی اقدامی برای تسهیل کار در این حوزه انجام ندهد، وضعیت از این هم وخیم‌تر خواهد شد. این حوزه می‌تواند کمک‌های بسیاری به توسعه و پایداری کشورانجام دهد و بخش حکومتی یا شناختی از آن ندارد و یا شاید از آن به نحوی واهمه دارد. به طور کلی، حوزه هوشمندسازی توسط بخش حکومتی در نونهالی کشته شد.
کد مطلب : ۲۸۱۸۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما