۰
در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه «ایران آیتکس» اعلام شد:

آمادگی برای راه اندازی سرای نوآوری در دانشگاه شریف

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۵۷
آمادگی برای راه اندازی سرای نوآوری در دانشگاه شریف
آمادگی برای راه اندازی سرای نوآوری در دانشگاه شریف

آی‌تی‌من- حسن حدادپور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با تاکید بر اینکه دانشگاه شریف در حوزه‌های مرتبط با صنعت فعالیت‌های زیادی داشته و دارد، گفت: بستر دانشگاه شریف میزبان ۶۰۰ کسب و کار در حوزه فناوری است که در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی و پزشکی فعال هستند. ظرفیت نیروی انسانی کشور برای کم کردن فاصله بین صنعت ایران و دنیا بسیار مناسب است. امید است این نمایشگاه‌ها در نهایت به تحقق این هدف کمک کند.

احسان آریانیان، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری و اطلاعات نیز در این رویداد با اشاره به معضل کسب و کارهای نوپا گفت: معضلی که کسب و کارهای نوپا در این حوزه با آن رو به رو هستند، سرمایه و حمایت لازم برای راه‌اندازی است که سعی می‌کنیم این حمایت‌ها را چه از نظر مالی و چه غیره از این استارت‌آپ‌ها داشته باشیم.

وی افزود: همچنین باز طراحی زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات در دستور کار ما قرار دارد که هر چه سریع‌تر می‌خواهیم به سرانجام برسد. شرکت‌های فعال در این بخش‌ها از حمایت ما برخوردار خواهند شد، اما متاسفانه شرکت‌های کمی ‌در این بخش‌ها کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: خدمات نوین در حوزه اینترنت 5G، تاکسی‌های اینترنتی و ایجاد زیرساخت برای فیبرهای نوری به منظور بهبود کیفیت اینترنت در سراسر کشور از جمله برنامه‌های آینده این پژوهشگاه است. همچنین استارت‌آپ‌های خلاق در این حوزه‌ها را برای حمایت در نظر می‌گیریم.

در ادامه آزاد معروفی، دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر)، گفت: ما اینجا جمع شدیم تا با بخشی از موفقیت‌های حوزه کسب و کارهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور آشنا شویم. در کنار این شادمانی اجازه دهید از ناراحتی‌مان از مهاجرت نخبگان هم صحبت کنیم. این مهاجرت نیروی انسانی ما را در این حوزه‌ها تضعیف می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت تقویت تشکل‌های صنفی خصوصی در کشور اظهار داشت: در این سازمان از هر کمکی که بتوانیم دریغ نمی‌کنیم و کمیسیون‌های تخصصی در بخش‌های گوناگون می‌توانند توان علمی‌و تخصصی سازمان را در حوزه ارتباطات افزایش دهند.

عضو هیات مدیره شرکت ملی انفورماتیک هم در این نمایشگاه گفت: آمادگی داریم سرای نوآوری را در دانشگاه شریف راه اندازی و دانش آموختگان مرتبط را در گروه انفورماتیک استخدام کنیم. این شرکت همچنین از طرح‌های پژوهشی دانشگاهیان حمایت‌ مالی و معنوی و از ارتقای تعاملات و همکاری‌های پژوهشی با دانشگاه‌ها استقبال می‌کند.

محمدرضا کریمی ‌افزود: ما به اکوسیستم‌های حوزه کسب و کار نگاه تعاملی داریم و می‌دانیم دانش اصلی‌ترین سرمایه برای شرکت‌های فعال در این حوزه است. با پیشرفت اکوسیستم‌ها اکنون شاهد رقابت اکوسیستم‌ها به جای شرکت‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: بیش از ۳۰ میلیون جوان داریم که تحصیلات مرتبط با حوزه کار خود را دارند و از نظر نیروی انسانی خیلی غنی هستیم؛ به همین دلیل کار در حوزه کسب و کارهای حوزه فناوری بستر فراهمی‌دارد. باید مسئولان امر هم این شرایط را در نظر بگیرند و از آن به بهترین شکل استفاده کنند.

محمدرضا حمیدی، معاون نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) هم در این مراسم گفت: چرا امروز فناوری به صورت عام در حل مسائل کشور دخیل نیست؟ آیا مسئله‌ای مثل ترافیک تهران راه حل فناورانه ندارد؟ چرا سیاست‌گذاران و متولیان هنوز در دیدگاه‌های مدیریتی به فناوری به عنوان یک ابزار برای حل مشکلات و مسائل نگاه نمی‌کنند؟ آیا نمی‌توان مساله جمعیت را با فناوری حل کرد؟

وی ادامه داد: بخشی از کمبود اثرگذاری فناوری در کشور به دلیل نوع نگاه و ارائه ما به مدیران است. بزرگراه شهید همت ۲۰ سال است ترافیک دارد ولی راه حل فناورانه‌ای برای آن نداریم. آی تی در حوزه‌های گوناگون از سلامت و درمان تا گردشگری می‌تواند به ما کمک کند و در صنایع مختلف راهگشا باشد. در حوزه درمان راه حل‌های فناورانه وجود دارد، اما پیاده‌سازی نشده‌اند.

علی روزی‌طلبف دبیر اجرایی نمایشگاه نیز درباره رویکرد نمایشگاه آیتکس گفت: در این سه روز برنامه‌های مختلف و سخنرانی افراد موفق در حوزه فناوری اطلاعات را داریم تا فرایند انتقال تجربه انجام شود. هر روز چهار استارت‌آپ فعال در این حوزه به نمایشگاه می‌آیند تا چالش‌هایشان را طی فعالیت از ابتدا تاکنون برای مخاطبان بیان کنند.

روزی طلب درخصوص تفاوت دومین دوره با دوره قبلی نیز گفت: دوره قبلی در زمان کرونا بود و به صورت کاملا مجازی برگزار شد. در سال‌های بعدی و اوج گرفتن کرونا و اتفاقات سال گذشته نتوانستیم نمایشگاه را مجدد برگزار کنیم. نمایشگاه امسال به صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود و ارائه دستاوردهای شرکت‌های فعال در فناوری اطلاعات و کمک به فرایند جذب و استخدام از اهداف این نمایشگاه است. جذب سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف از دیگر چشم‌اندازهای نمایشگاه است.

وی افزود: استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌های مختلف از جمله شتاب دهنده دانشگاه شریف در این نمایشگاه غرفه دارند و تعدادی دیگر از شتاب‌دهنده‌ها به عنوان بازدیدکننده حضور دارند.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بالای دانشگاه شریف تصمیم گرفتیم دومین دوره نمایشگاه هم به صورت حضوری و هم مجازی برگزار شود. امسال حدود ۷۰ غرفه داریم و حدود ۳۵ شرکت حضور دارند.

 
کد مطلب : ۲۸۱۸۵۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما